:: Anmeldelse ::

En dyster thriller om en seriemorder? Jo tak, den kan jeg bestemt godt være med på. Denne gang befinder vi os et ganske koldt sted, og det fungerer altså bare som en ekstra karakter nærmest – lidt ligesom det insisterende dårlige vejr i David Finchers ‘Seven’ (1995). Heldigvis er der dog også et gennemgående virkelig velspillende cast med i ‘The Factory’, der absolut løfter en ret simpel historie. Man kan endda undskylde lidt fejl og plothuller, hvilket filmen har været kritiseret en del for, men jeg må nu indrømme, at jeg reelt kun spottede to deciderede fejl – resten kan let bortforklares som en del af det bagvedliggende plot. Dette giver naturligvis ikke meget mening for dem, der endnu ikke har set filmen, men det skulle næsten lige af vejen, før vi kan komme videre.

Castet er som sagt virkelig velspillende, selvom John Cusack leverer lidt af en standard præstation (ikke ulig den han gav i ‘Identity’ fra 2003, selvom plot og historie på ingen måde minder om hinanden). Det er derimod nærmere Jennifer Carpenter (‘The Exorcism of Emily Rose’, ‘[REC]’ og ikke mindst TV-serien ‘Dexter’), der leverer en pragtpræstation sammen med Dallas Roberts (‘Tell-Tale’ og højaktuel i ‘The Walking Dead’). Især sidstnævnte er markant anderledes end i alt andet, jeg har set ham i, og det klæder ham i den grad at kunne slå sig løs, som vi ser det i denne film. Gerne meget mere af det fra hans side.

Men er selve filmen så god? Tjo, altså, den er absolut underholdende og nervepirrende på mange måder. Den er så sandelig også uhyggelig på flere måder, men den er desværre ikke uden fejl. Der er desværre en grund til, at denne film har været fire år undervejs, og frigives nu, hvor nærmest alle de primære skuespillere også har succes med andre projekter. Morgan O’Neill, der har skrevet og instrueret film, har ikke lavet meget bag kameraet tidligere (han er skuespiller og har været med i en del TV-serier såsom ‘Supernova’ og ‘Sea Patrol’), men han slipper dog meget godt fra det her.

Paul Leyden (der primært har arbejdet som sæbeopera-skuespiller på de største af slagsen i USA) har været med til at skrive manuskriptet, og det er desværre her de største udfordringer ligger. Plothullerne – som jeg nævnte indledningsvist – fylder desværre lidt for meget, og man skal efterfølgende sidde og bortforklare eller selv finde på baggrundshistorier, før det hele kan hænge sammen. Det er sgu ikke optimalt. Men det tager altså stadig intet fra selve intensiteten og underholdningsværdien, og dén fejler absolut ikke noget. Men det in mente kan jeg sagtens anbefale filmen – bare vær opmærksom på, at du nok kommer til at sidde tilbage med lidt mange åbne spørgsmål.

Fakta

(Originaltitel: The Factory)

DVD: 12-02-2013
Genre: Thriller | Krimi
Instr.: Morgan O’Neill 
Medv.: John Cusack, Jennifer Carpenter, Dallas Roberts, Vincent Messina, Mae Whitman, Michael Trevino m.fl.
Land: USA | Frankrig, 2012

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.