Der er rigtig mange fine elementer i instruktør Susan Jacobsons spillefilmsdebut – hun har tidligere lavet tre kortfilm, så helt uvant er hun ikke i rollen. Det er en spændende historisk, flot og gennemført visuel stil og et meget velspillende cast. Det er dog lidt svært ikke at blive distraheret af bondekonens hårdt pumpede overlæbe – hun er fattig som en kirkerotte og kæmper for at overleve, hvilket hendes udseende i den grad clasher med, når der tydeligvis har været en doktormand forbi kyssetøjet. Og skulle læberne være helt naturlige (man kan jo aldrig vide), så er det stadig meget uheldigt, at det ikke ser sådan ud.

Når det så er sagt, skal skuespillerinden, Kierston Wareing, absolut roses for en utrolig god præstation. og det samme gælder David Bradley (en ældre herre kendt fra bl.a. ‘Harry Potter’-filmene) og i særdeleshed Vincent Regan (‘Danny the Dog’, ‘300’ og ‘Snow White and The Huntsman’), der virkelig får lov til at folde sig helt ud og vise mange nuancer af en meget kompleks karakter.

Der er dog lige problemer med for lange og uvæsentlige sekvenser i denne film, hvor man reelt bare venter på, at filmen kommer videre i sporet. På sin vis kunne den have fungeret som kortfilm, selvom man så – det indrømmer jeg blankt – også måtte have undværet flere fine scener og detaljer undervejs. Hele historien er spændende, men rytmen og fremdriften halter desværre en smule.

Manuskriptet er skrevet af Jamen Dormer, der har lavet et par kortfilm, spillefilm samt en smule TV, men intet skelsættende endnu. Præmisserne i denne historie holder dog fint vand, og karakterne er alle interessante, omend man flere gange kan blive så irriteret på ofrene, at man må komme med de sædvanlige ‘Scream’-ikoniske horror-udråb “hvorfor løber folk altid op ad trappen, når de burde løbe ud af døren?” osv. I overført forstand i denne film, men alligevel… lidt for mange gange reagerer folk meget uhensigtsmæssigt, når deres overlevelse er på spil, og det bliver hurtigt anstrengende.

Men alt i alt er ‘The Holding’ en fin lille thriller til en kedelig TV-aften.

(Originaltitel: The Holding)

DVD: 23-10-2012