Er der overhovedet ord til helt at beskrive denne film? Jeg må blankt indrømme, at da jeg hørte om plottet, så fravalgte jeg fuldstændig at ville se den, og tænkte at det lød jo bare sygt. Virkelig sindsforstyrrende sygt. Ligesom jeg aldrig ville se en snuff film eller ønsker at se ting, der er grotesk voldelige. Jo, jeg har set ‘Hostel’-filmene og også ‘Audition’ (SydKorea/Japan, 1999) samt flere andre i samme genre. Ofte har de ét eller andet, der gør at volden og de syge handlinger ikke står alene, men derimod er en del af historien.

Af en eller anden årsag følte jeg bare, at ‘The Human Centipide’ ville være noget andet. Selvom jeg ikke engang havde set en trailer eller læst en anmeldelse. Det var faktisk meget diskriminerende af mig, og da jeg så en trailer, måtte jeg blankt erkende, at jeg tog fejl! Derefter måtte jeg bare se filmen og det kunne da kun gå for langsomt. Nu er filmen så set… og selvom den er syg på mange måder, så er det ikke uden grund, og da den var ovre sad jeg ligefrem og glædede mig til opfølgeren – som er på vej – for den er jo vanvittig fascinerende. Det var så lige indtil jeg hørte hvad 2’eren handlede om, for den lyder decideret klam – men lad os nu se, om det har noget på sig, for jeg vil ikke ryge i samme fælde igen ved at dømme den ude på forhånd.

Den geniale, men dybt sindsforstyrrede, Dr. Heiter, er tydeligvis inspireret af Josef Mengele, som var SS-læge i den nazistiske koncentrations- og udryddelseslejr Auschwitz-Birkenau og blev kaldt ‘Todesengel’ eller Dødsengen, omend der absolut ikke er noget engel over ham. Hvis man bare kender en smule til ham, så vil man vide, at den type operation som der i denne film skal udføres, med garanti også ville have fascineret Mengele – han forsøgte rent faktisk noget lignende. Det er måske derfor hele plottet er både skræmmende, sygt og samtidig fascinerende: Det er “Art immitating Life”.

Denne film er hollandske manuskriptforfatter og instruktør, Tom Six’s, fjerde film (opfølgeren bliver den femte), og det lader til at være første gang, han virkelig rammer plet. Det er vist hans absolutte formål at lave politisk ukorrekte film, der skubber til folks grænser og gerne provokerer i ekstrem grad – Lars von Trier’s ‘Idioterne’ (1998) er en af hans absolutte yndlingsfilm. Med ‘The Human Centipide’ har han fundet en måde at gøre dette uden at tabe 99% af det potentielle publikum på halvvejen. Selvom jeg var tæt på. Heldigvis blev jeg anbefalet at se traileren, som fik omvendt mig… og hermed en opfordring til at DU også ser denne film. Bare rolig, det er ikke så sygt som det lyder – og omvendt, så er det på sin vis også meget værre!

(Originaltitel: The Human Centipede (First Sequence))

På DVD: 04-10-2010 (UK region 2)
Genre: Horror | Thriller