THE LAST DAYS OF AMERICAN CRIME er en ny Netflix-film. Vi er ude i en sci-fi thriller, og med en spilletid på omkring 2½ time er den alt for lang. Til gengæld er den også både forudsigelig, langsom og fuld af klichéer. Læs meget mere i vores fulde The Last Days of American Crime anmeldelse her!

The Last Days of American Crime er en ny Netflix-film og desværre ikke en af de bedre. På papiret lyder den ellers meget interessant. Plottet er spændende (læs det nederst i denne anmeldelse), og filmen er baseret på en tegneserie – eller “graphic novel”, om man vil. Det burde alene været et solidt oplæg til en underholdende film med en masse vilde og skæve elementer.

Det får du ikke meget af (Michael Pitt er dog undtagelsen, som jeg vender tilbage til) i denne Netflix sci-fi/thriller. Men en spillefilm på godt over to timer er der ellers plads nok til at prøve en masse nyt af. Dét sker heller ikke i denne ekstremt klichéfyldte film.

Læs resten af vores The Last Days of American Crime anmeldelse herunder, hvis du stadig vil vide mere – uden spoilers, naturligvis.

Undskyld, hvilket årti er vi i?

Plottet i The Last Days of American Crime udspiller sig i “en nær fremtid”, hvilket jo nærmest er klassisk for dystopiske sci-fi-film. Det sker med andre ord ikke lige nu, men det er heller ikke langt væk. Og, bevares, der er vist heller ingen tvivl om, at denne film må være en slags våd drøm for Trump. Den slags, der kommer efter lige tre cheeseburgere og 117 tweets for meget.

Uanset hvornår det skal forestille, at denne historie udspiller sig, så virker det hele ret oldnordisk. Eller rettere, et par årtier eller tre for gamle.

Med The Last Days of American Crime får vi nemlig en form for erotisk thriller blandet med action af den slags, Jean-Claude Van Damme ekselerede i at levere i 90’erne. Bare uden et glimt i øjet og med en virkelig slowburn plotudvikling. Det er med andre ord ret kedeligt.

Og i forhold til de erotiske element, så lægger vi ud med en omgang med “damen” op ad væggen på et offentligt toilet. Vel at mærke få minutter efter, de har mødt hinanden. Denne dame er i øvrigt lynende intelligent, får vi hurtigt at vide, men alligevel er det primært hendes krop, der skal bruges til at opnå ting. Det er så forudsigeligt og bare ret gustent og kedeligt.

The Last Days of American Crime – Netflix anmeldelse

Michael Pitt fungerer til gengæld

Hvis der er én person, der lader til at have forstået hvilken type film, The Last Days of American Crime burde være, så er det Michael Pitt. Han spiller også en ret stereotyp-karakter, men han kører den i det mindste helt ud over kanten og har en fest med det. Han spiller rollen som Kevin, der ganske ærligt siger, at han bare gerne vil huskes for at have gjort noget fedt.

I øvrigt var filmens absolutte højdepunkt for mig, da Kevin (Michael Pitt) har nogle scener med sin søster, Connie. De to har en fantastisk energi og kemi, der virkelig løfter filmen. Desværre kun momentvis. Jeg ville dog hellere se en hel serie med de to, end skulle se The Last Days of American Crime.

Det er i øvrigt også ret kedeligt at se Edgar Ramírez i denne rolle. Han er bare den lidt halvtriste heltetype, der dusker damer og slås mod “bad guys”, mens han også selv er ret bad. Der er ingen charme eller energi i hans præstation, hvilket trods alt ellers var trækplastret ved 1990’er actionfilmene. Selv når det ofte var ret plat, så var det da i det mindste underholdende.

Desuden aner jeg simpelthen ikke, hvad Sharlto Copley (District 9) laver i denne film. Han spille en betjent, der nærmest slet ikke har en eneste scene i omkring en times tid midt i filmen. Dét er meget mærkeligt alt sammen.

Nu er filmen dog optaget i Sydafrika, så måske det er en del af forklaringen. Det forklarer nok også hvorfor, der er et væld af forskellige accenter og dialekter, selvom filmen foregår i en storby i USA. Det er bare ikke alle, der er superheldige med at ramme en troværdig amerikansk accent. Heller ikke Edgar Ramírez, selvom hans bror i filmen taler klingende “american”.

Se The Last Days of American Crime på Netflix nu!

The Last Days of American Crime er instrueret af Olivier Megaton, hvilket burde være et godt tegn, når vi er ude i en sci-fi thriller med solide action-elementer. Dog er action-elementerne meget begrænset til få scener. Det er ellers Olivier Megaton, der står bag Taken 2 og Taken 3 med Liam Neeson og Transporter 3 med Jason Statham.

Vi er altså ude i heftige actionfilm, der fungerer som sådan. Og ja, det er også film med minimale plots og fuld smadder på action, men det fungerer. Og det gør denne film bare ikke! Manuskriptet er ellers skrevet af Karl Gajdusek – baseret på tegneserien af Greg Tocchini og Rick Remender – der blandt andet har skrevet Oblivion (2013) og den kommende prequel The King’s Man (2020).

Sidst, men ikke mindst, må jeg også lige advare om traileren. Lad være med at se den, hvis du ikke vil spoiles. Traileren indeholder nemlig massive spoilers, og den giver indtryk af, at du skal til at se en rigtig actionbasker med sci-fi og thriller som subgenrer. Dét er ikke tilfældet, da plottet udvikler sig ret langsomt og ofte nærmest står stille, mens kun øjeblikke har decideret action.

Disse scener er i øvrigt af den slags, du har set mange gange før. Og mange af dem virker meget søgte, som om de bare gerne ville have lige dét skud, og derfor formede plottet omkring dette. Dette burde have været en skarpt skåret fortælling på 90 minutter, så den sidste times spilletid trækker alt saft og kraft ud af filmen. Se den med lave forventninger, hvis du er nysgerrig.

The Last Days of American Crime kan ses på Netflix fra den 5. juni 2020.

Instruktør: Olivier Megaton
Manuskriptforfatter: Karl Gajdusek