Hvis man har set traileren, kan man hurtigt få indtryk af, at dette er en ny ‘Eksorcisten’, men det er nok skudt lidt over mål. Filmens stærkeste kort er Anthony Hopkins, men helt ærligt, hvornår er han ikke det? Hopkins har den vigtigste birolle, da han kommer med alle de dybere plot-elementer og desuden frembringer nærmest al uhyggen. På den rigtig gode måde.

En anden virkelig god birolle er karakteren Angeline, som spilles af Alice Braga, der efterhånden har gjort karriere ud af kvindelige biroller i horrorfilm, som i f.eks. ‘I Am Legend’ (2007), ‘Predators’ (2010) og ‘Repo Men’ (2010). Også i denne film, er hun kvinden med ben i næsen, og fungerer godt som modspil til det meget religiøse plot og de ældre konservative mænd, som er det primære input for vores hovedrolle. Desværre er hovedrollen ikke det stærkeste kort i denne film. Han brænder ikke rigtig igennem på skærmen, og han er faktisk ikke så pokkers interessant.

Derudover lider filmen også af at være lidt for langtrukken til sin genre. Og nu vi taler genre, så lever den heller ikke helt op til at kunne gå for at være en gyserfilm. Dertil er der alt for få uhyggelige øjeblikke. Problemet er nok også, at den ikke bringer noget nyt på bordet inden for eksorcisme-film. Vi har allerede set det hele før – og meget bedre udført.

Jeg vil så afslutte med at sige, at dette ikke er en dårlig film – den er bare kun gennemsnitlig. Så hvis dine forventninger ikke er så høje, er det en fin lejefilm.

(Originaltitel: The Rite)

I biografen: 10-03-2011