Vi var lidt langsomme om at få set denne film, da vi jo har fulgt hypen og dermed desværre også rygterne om, at der er gået lige lovlig meget teenage romance i filmen. Det viste sig desværre at være sandt, og det trækker altså filmen som helhed ned. Historien er stadig spændende, og helt ærligt, så er det både sjovt og helt fair, at det for en gangs skyld er de af hankøn, der bliver objektificeret som et stykke kød i pæn indpakning.

Når det er sagt, så er flere scener bare trukket så meget ned i gear, at filmen for ofte mister det momentum, som en spændende scene netop har opbygget. Hvis bare filmen havde holdt stilen fra den første ‘Twilight’ mere, så havde vi været rigtig godt tilfredse. Der var også masser af romance og sexobjekt hype i den forrige film, men historien havde plads til at bevæge sig fremad og holde fokus. I denne omgang er der dog skruet så meget ned, at man skulle tro fokus lå på de præ-pubertære og ikke teenagerne. Men som sagt, så er det stadig et spændende univers, og vi følger gerne Bella, Edward og Jacob, men foretrækker at følge deres videre færd i et mere upbeat tempo.

Effekterne har fået kritik for ikke at være helt så gode, som man ellers ser det nu til dags, og der er bestemt scener, hvor dette er mere tydeligt end ellers. Det er ikke generelt det store problem, men et par gange ser varulvene en smule for robotagtige ud. Måske man skulle tage bare en lille del af markedsføringsbudgettet og smække tilbage i produktionen.

Under alle omstændigheder så glæder vi os stadig til næste omgang, og selv hvis Summit (produktionsselskabet) partou skal fedte for de 9-12 årige, så har flere af dem også kendskab til bøgerne og ønsker at kunne genkende disse i filmene, så vi håber på en stærk tre’er. Det bliver en tredie instruktør, der står bag næste film, og eftersom det er David Slade, føler vi os i gode hænder. Slade stod bag ‘Hard Candy’ (USA, 2005) og ’30 Days of Night’ (USA, 2007), så han er ikke bange for hverken kontroversielle eller meget mørke og dystre film.

‘New Moon’ slog den amerikanske rekord for største 1. dags billetsalg i USA med $72.7 millioner, hvilket slog den gamle rekordholder ‘Dark Knight’ af banen med sine $67.2 millioner.

(Originaltitel: The Twilight Saga: New Moon)

I biografen: 20-11-2009