Det starter egentlig fornuftigt nok. Vi møder de forskellige karakterer og får en fornemmelse for hvem de er, og hvilket miljø vi befinder os i. Det er et meget hyggeligt familie-klima, som dog lige har den detalje, at de alle er dybt kriminelle og en form for rockere, hvis vi skal sammenligne dem med noget hjemmevant. De to elementer – familiebånd og rockermiljø – har naturligvis omgående sørget for at give filmen det meget sælgende sammenligningsgrundlag til både ‘Sons of Anarchy’ og ‘Sopranos’. Og lad mig straks slå fast, at ‘The Violent Kind’ ikke når nogle af disse serier til sokkeholderne. Ikke på nogen måde. Overhovedet.

Det er faktisk ret ærgerligt, for filmen starter som sagt udmærket, men ret hurtigt begynder det at blive for plat. De eneste personer, der virkelig fungerer tilfredsstillende i filmen, er dem der tydeligvis ikke tager det hele for seriøst. Det er en noget kitch og campy film, men især hovedrolleindehaveren, Cody Knauf, lader vitterligt til at tro, han er med i et mesterværk. Det glimt i øjet, som de andre redder meget med, er helt fraværende hos ham. Desværre er Knauf hverken den store actionhelt eller førsteelsker – uanset hvor meget han tydeligvis selv tror, det er tilfældet. Alle andre skuespillere i filmen – hankøn såvel som hunkøn – har faktisk større nosser end ham, og dermed er han alene medvirkende til, at filmen trækkes ned i flere vitale scener.

Historien er desværre også noget værre rod, selvom det indledningsvist ser fornuftigt nok ud. Der er også en del (meget!) platte effekter, hvor man ikke ved, om man skal grine eller græde. Man bliver i hvert fald hverken skræmt eller angst på nogen måde. Tværtimod. Denne film kunne egentlig have kult-potentiale, hvis de havde kørt den hele vejen ud og bare taget tykt pis på sig selv. Men der har instruktørerne “The Butcher Brothers” (The Hamiltons, April Fool’s Day) altså tænkt alt for højt om dem selv og deres plot. Den store undtagelse er filmens skurk, Vernon (spillet af Joe Egender, der senest har medvirket i ‘Alcatraz’ TV-serien). Han kører virkelig på det overdrevne skuespil og kan slippe af sted med hvad som helst. Han løfter trods alt filmen op på et niveau, så den faktisk bliver underholdende at se. Trods alt.

(Originaltitel: The Violent Kind)

DVD: 10-04-2012
Genre: Horror