Politikommissær Richard Kemp er halvt på vej på pension, da han en dag under mystiske omstændigheder ryger 20 år tilbage i tiden. Dette betyder, at han har chancen for at stoppe en seriemorder, der har hærget de seneste 20 år, hvilket har plaget ham i alle disse år.

Lad os starte med filmens titel. Den hedder på fransk L’Autre Vie de Richard Kemp. Det er dog ikke altid de heldigste titler, der bliver givet til ikke-engelsksprogede film, der så får påduttet en engelsk titel, og Back in Crimes er bestemt ingen undtagelse. Magen til spøjst ordspil skal man sgu lede længe efter, og det er på alle måder i dyb kontrast til selve filmen, der er intelligent og ret alvorlig – på trods af det noget overnaturlige element med en lille tidsrejse. Men i Danmark vi får altså den danske titel Tid til mord.

Det er dejligt forfriskende at opleve, man faktisk ikke tænker nærmere over netop tidsrejse-elementet. Dette er nemlig slet ikke pointen med historien, der er en rendyrket krimi med fokus på at opklare forbrydelsen, der ligger som omdrejningspunkt for hele historien. Og så alligevel opstår der helt automatisk forviklinger, når vores kære modne og fornuftige kriminaldetektiv skal arbejde med (og til dels mod) den noget dumsmarte og 20 år yngre version af sig selv.

Plottet er meget enkelt, men bliver elegant fortalt og helt fantastisk spændende efterhånden, som det hele spidser til. Dette er ikke mindst takket være superbt skuespil, der lige får tilføjet et ekstra lag, nu hvor de fleste skuespillere har påtaget sig at portrættere samme karakter i to tidsaldre med tyve års mellemrum. Der ligger en masse humor, elegance, intelligens og ikke mindst underholdning i dette simple element. Det er dog især Jean-Hugues Anglade (Taking Lives) og Mélanie Thierry (Babylon A.D.), der står tilbage som de mest mindeværdige – både i fortid og nutid.

Instruktion og manuskript (det sidste dog i fællesskab med flere andre) har Germinal Alvarez stået for, og det klarer han glimrende.

Hvis du er til krimier og tidsrejser, så skal du ikke springe Tid til mord over, da den leverer varen til en ganske underholdende aften.

DVD-premiere: 22-05-2014