Denne første filmatisering af Stephanie Meyers Twilight bøger vil uden tvivl ramme plet hos det teenage publikum, som både bøgerne og denne film har som primær målgruppe.

At den sekundært også kan tiltale horrorfans, har uden tvivl været med i overvejelserne. Helt korrekt har fokus dog været på førstnævnte målgruppe, og det passer filmen perfekt.

Det er kærlighedshistorien, som har fokus, og det er en forfriskende fortolkning af vampirer som et folk. Grundlæggende beskrives vampyrer som væsener, der har lyster men også viljestyrke. Præcis som os dødelige mennesker, så er der konsekvenser for vores handlinger, og en gruppe vampyrer har altså valgt, at de ikke ønsker at tage menneskeliv, når deres tørst kan slukkes på andre måder.

Det er da også gentagne hints til den oplagte sammenligning: Hvorfor spiser vi mennesker kød, når vi kan leve fint uden – dog uden at blive belærende.

Men lad nu bare bøffen komme på grillen i aften, og nyd derefter denne teen-gyser, som nok skal levere varen, hvis man ønsker action og storytelling, der går op i en højere enhed.

Manuskriptforfatteren Melissa Rosenberg har også skrevet og produceret flere afsnit af den prisvindende HBO thrillerserie “Dexter”.

(Originaltitel: Twilight)

Bio: 06-02-2009
DVD: 20-05-2009
Genre: Thriller
Instruktør: Catherine Hardwicke
Medvirkende: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Billy Burke, Peter Facinelli, m.fl.
Land: USA, 2008

TWILIGHT er en nutidig kærlighedshistorie mellem en teenage-pige og en vampyr. Da Bella Swans (Kristen Stewart) mor gifter sig på ny og skal rejse rundt med sin nye mand, sendes Bella fra glohede Arizona hen til sin far, som bor i den lille by Forks i Washington. Et sted hvor det tilsyneladende altid regner. Hun forventer ikke meget af dette nye hjem, men da hun møder den mystiske og tiltrækkende Edward Cullen (Robert Pattinson), bliver det alligevel lidt spændende. Hun opdager dog hurtigt, at Edward er meget anderledes. Han er en vampyr. Edward er dog en del af en vampyr familie, The Cullens, der har valgt ikke at drikke menneskeblod. For Edward, er Bella den soulmate, han har ventet på i årtier, men jo tættere de kommer hinanden, desto mere må Edward kæmpe for at modstå sine instinkter, der vækkes af Bellas nærhed – ikke mindst hendes hals.