Jeg må indrømme, at jeg absolut ingen forventninger havde til ‘Trolljegeren’, som den hedder originalt. Jeg har set både rigtig dårlige og fantastisk gode norske gysere – især ’Fritt Vilt’-serien står højt på min liste. Men ’Troldjægeren’ havde jeg bare fået kategoriseret i mit hoved som en fjollet film, efter jeg havde set et billede online fra filmen af en mærkelig trold. Men jeg må så være den første til at sige, at jeg tog grueligt fejl!

’Troldjægeren’ rummer meget af det, en god film bør have i min bog – den har spænding, humor, charme og masser af slim… Filmen er lavet som en dokumentar, hvor materialet er fundet efterfølgende – en metode, som flere gyser/science fiction-film efterhånden har brugt, men her er det altså ret vellykket. Man kan måske sammenligne denne del lidt med ’Cloverfield’, men ’Troldjægeren’ har så meget mere humor, og jeg tror den skandinaviske vinkel har en del at sige her.

Skuespillerne klarer det rigtig godt, og de virker ret naturlige i deres fremtoning, hvilket jo især er vigtigt, når det skal forestille at være en dokumentar. Og samtidig bliver det aldrig en spoof eller virker som en dårlig joke. Det virker helt reelt og sandsynligt, at der findes trolde i Norge, når man har set denne film. Og se den, dét skal du! Den kører pt. til CPH PIX, så du kan også nå at se den på det store lærred, hvis du skynder dig.

(Originaltitel: Trolljegeren)

På DVD/Blu-ray: 19-04-2011
Genre: Horror | Thriller | Action | Eventyr