Cargo er en hjerteskærende zombiefilm, der er helt sin egen. Den australske outback danner de perfekte rammer til dette mareridt, der ikke ligefrem sprudler af håb!

Selvom Cargo så absolut er en zombiefilm, så er den også meget mere. Det er zombiefilm vel egentlig altid, da de ofte får en snert drama, action eller komedie ind over. Cargo har ikke ligefrem humor på tapetet, men drama og spænding er der rigeligt af.

Martin Freeman (Hobbitten-trilogien, Ghost Stories) spiller far til et spædbarn. Da barnets mor dør, har hun bogstavelig talt kun ham som værn mod de bidelystne zombier. Da farmand selv bliver bidt, ved han nogenlunde, hvor lang tid han har, før han selv bliver en af de angrebslystne zombier. Derfor er målet nu at få datteren i sikkerhed hos nogle andre overlevende, der vil tage sig af hende.

Tiden – og ikke mindst den ubarmhjertige australske udørk – er på alle måder imod far og datter. Men der er kun én vej, og det er fremad.

Cargo (2017) zombiefilm på Netflix

Er det overhovedet zombier i Cargo?

Ja, det er zombier. Lad os bare lige slå det fast med det samme. Hele filmen er bygget op om dét, der nærmest definerer, hvad en zombie er; En virus slår folk ihjel, hvorefter de “vågner” igen og begynder at ville æde mennesker. Overlever et menneske at blive bidt, så er dette menneske nu smittet med den farlige virus og vil dø, for så at komme tilbage som “udød” med lyst til menneskekød.

Men det er jo lidt det sædvanlige spørgsmål, når vi taler post-apokalyptiske verdener, hvor en virus ødelægger det hele. Og ordet “zombie” har det med at blive nærmest censureret, når vi skal have de mere seriøse dramaer ind over.

Alle zombie-elementerne er meget kærkomne, men ordet zombie smager så meget af B-film og gyserklassikere fra både 70’erne og 80’erne. Derfor vil man hellere tale om en virus, men det ændrer jo altså ikke på, at når virus-offeret kommer tilbage fra de døde, så er det en zombie. Bum!

Søgen efter lykke – eller bare liv

Nu skal det ikke blive noget politisk opråb, men der er ingen tvivl om, at paralleller let kan trækkes til en verden, vi kender. Godt nok er der ikke zombier – endnu! Mange mennesker befinder sig dog ekstremt dårlige steder i verdenen og drømmer om at få deres børn hen til et bedre sted.

Med den vinkel for øje bliver Cargo pludselig en meget mere aktuel historie. Vi lever ikke i en post-apokalyptisk verden, men der er jo lande, hvor eksempelvis ebola-virussen jævnligt dukker op. Og mon ikke man gerne ville have sig selv og sine nærmeste i sikkerhed, hvis man befandt sig dér?!

Bare rolig, hvis du ikke bryder dig om at tænke for meget, når du ser zombiefilm, så kan du også bare nyde historien og billederne.

Ikke mindst det visuelle udtryk i filmen, gør det nemt at fokusere på netop zombie-delen. Selvom disse zombier er noget mere snaskede, end vi er vant til fra f.eks. The Walking Dead, hvor de er mere vindtørre.

 

Fra kortfilm til spillefilm

Cargo er instrueret af  Ben Howling og Yolanda Ramke, der også stod bag kortfilmen, den er baseret på. Kortfilmen hed også Cargo og er fra 2013. Både kortfilmen og spillefilmen er skrevet af Yolanda Ramke. Dermed er det nærmest, ligesom svenske David F. Sandberg gjorde med Lights Out.

Det viste sig mildest talt at være en god start på Sandbergs karriere, der efterfølgende instruerede Annabelle 2: Skabelsen, der er en del af The Conjuring-universet. Vel nok det største nyere gyserunivers. Desuden har David F. Sandberg netop overstået optagelserne til filmatiseringen af DC Comics Shazam!, der kommer til biograferne næste år.

Om Ben Howling og Yolanda Ramke kommer til at fortsætte deres karrierer på lignende vis, er der endnu intet tegn på. Cargo er spillefilmsdebut for begge som instruktører, men de arbejdede begge som “trainee director” på Jungle med Daniel Radcliffe.

Mon ikke vi snart kommer til at se flere spillefilm fra deres side. Det håber vi i hvert fald efter at have set deres debut, for den holder sateme niveau!

Du kan se Cargo på Netflix fra 18. maj 2017.

FAKTA

Genre: Thriller, Drama
Instruktør: Ben Howling, Yolanda Ramke
Medvirkende: Martin Freeman, Anthony Hayes, Caren Pistorius, Susie Porter m.fl.

Resumé
Andy er inficeret med en morderisk virus efter en zombie-pandemi er udbrudt. Han er nu strandet i en øde del af Australien og har kun 48 timer til at finde en ny værge for sin lille datter, samt en måde han kan beskytte hende fra hans egen skiftende natur. Løsningen kan ligge hos en isoleret aboriginals stamme, men for at få adgang skal han bevise sig over for en ung indfødt pige, der er på sin egen tragiske søgen.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.