NAGA på Netflix er en ny thriller fra Saudi-Arabien. Det er en vild rutsjebanetur af en filmoplevelse. Den giver også et indblik i en verden, som ikke mange af os kender selv. Læs vores fulde NAGA-filmanmeldelse her, og find den på Netflix nu!

NAGA er en ny Netflix-thriller fra Saudi-Arabien. Filmen havde verdenspremiere på Toronto International Film Festival, hvilket siger meget om, at den bestemt appellerer til det internationale publikum. I bund og grund er det en overlevelseshistorie, men det er også meget mere.

Det er nemlig et kig på, hvordan livet i Saudi-Arabien kunne se ud for en ung kvinde. En, der er ret rebelsk, når hun kan slippe afsted med det – og langt fra er den eneste. Det er også en syret oplevelse, som både skyldes stoffer og de vilde kameravinkler og bevægelser.

Læs videre på vores NAGA-filmanmeldelse nedenfor. Find den på Netflix fra den 7. december 2023.

Ikke for alle, men ret fantastisk

Jeg vil gerne på forhånd sige, at den nok ikke er for alle. Men faktisk gælder det for mange genrefilm. Det er en vanvittig oplevelse, og jeg synes bestemt, du skal give den en chance, men du skal også overgive dig til den.

For eksempel inkluderer denne film et vanvittigt kamelangreb, hvilket vi bestemt ikke har oplevet før!

Der er nogle kronologiske drejninger undervejs, men det er nemt at følge med. Det er for det meste bare en “Det er her, vi er nu, men lad os se, hvad der førte til dette”-kronologi.

Helt konkret møder vi Sarah, som er strandet i Riyadhs ørken. Hun er en lokal saudisk pige med en meget streng far, men også en rebelsk side. Vi ser, hvordan hun endte i ørkenen, men også hvad der sker bagefter. Derfor de kronologiske spring i historien.

Sarah går igennem meget undervejs, mens hun kæmper mod en kamel på hævntogt, og en date med sin hemmelige kæreste, der ikke går som planlagt, efter de lige skal prøve nogle stoffer. Alt dette efter at have fortalt sine forældre, at hun er ude med en veninde. Og hun har en bagkant, da hendes far henter hende kl. 21.59, hvor han tidligere satte hende af. Præcist!

Nu afhænger hendes fremtid af, at hun er i stand til at komme ud af ørkenen og tilbage til det centrale Riyadh i tide til hendes afhentning kl. 21:59. Adwa Bader portrætterer Sarah, og hun er fascinerende. Sarah er stædig og stærk, men fanget i en verden, hvor hun ikke burde være nogen af delene. Dette er, hvad Adwa Bader skildrer perfekt!

NAGA (2023) – Anmeldelse | Netflix Thriller

Den første saudiske film på TIFF Midnight Madness

Som tidligere nævnt havde NAGA verdenspremiere på TIFF [Toronto International Film Festival]. Men grunden til, at vi skriver om denne film, er, at det i høj grad er en genrefilm. Faktisk var det den første saudiske film nogensinde udvalgt til Torontos Midnight Madness-program.

Dette er et særligt genreprogram med en historik for at vise nogle af de bedste genrefilmskabere. Især horror, så det er helt klart et kvalitetsstempel at blive udvalgt til Midnight Madness på TIFF.

Andre film, der har fået premiere – verdenspremiere eller nordamerikansk – er eksempelvis Ichi the Killer (Takashi Miike, 2001), Cabin Fever (Eli Roth, 2002), Haute Tension (Alexandre Aja, 2003), The Host (Bong Joon Ho, 2006), Daybreakers (Spierig brødrene, 2009), Jennifer’s Body (Karyn Kusama, 2009) og You’re Next (Adam Wingard, 2011).

Du skal også vide, at selvom denne film er et syretrip, er der intet overnaturligt ved den. Historien handler om en pige – eller i virkeligheden ung kvinde – som tager chancen for at få en lillebitte smag af frihed, og tingene løber helt løbsk.

Se NAGA på Netflix nu!

Forfatter og instruktør af NAGA er Meshal Aljaser, som giver et sjældent indblik i flere dele af Saudi-Arabien. Vi ser den traditionelle side og den mere rebelske. Desuden får vi en chance for at opleve, at der er mange gråzoner i et land, der mest beskæftiger sig med sort eller hvid. Eller måske nærmere: Rigtigt og forkert.

Det er ikke svært at forstå, hvorfor TIFF ønskede at vise denne film ved at have verdenspremieren og have den i deres Midnight Madness-program. Faktisk blev selv NAGA-stjernen, Adwa Bader, valgt som en af TIFF 2023’s Rising Stars.

Kameraarbejdet alene er også betagende. Egentlig kan det også være lidt kvalmende, fordi drejningerne til tider er vilde. Ibraheem Alshangeeti er den geniale filmfotograf bag dette.

Det er klart, at en film som NAGA ikke vil være for alle med sin syrede stil. Bare du ikke lader det faktum, at det er en film fra et land, du ikke typisk ser film fra, forhindre dig i at se den.

Filmen er ikke engang særlig dialog-tung, så du bør give den et skud. I hvert fald hvis du har lyst til noget andet. Og kamelangrebet er altså noget, man ikke ser hver dag!

NAGA er på Netflix fra den 7. december 2023.

FAKTA

Instruktør: Meshal Aljaser
Medvirkende: Adwa Bader, Khalid Bin Shaddad, Amal Alharbi, Yazeed Almajyul

Plot

Strandet i ørkenen efter en hemmelig fest skal en ung kvinde forbi en hævngerrig kamel – og det, der er værre – for at nå hjem i tide.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.