CURSED er en ny Netflix fantasy-serie skabt af Frank Miller, der også er hjernen bag 300 og Sin City. Det bør være grund nok til at give denne Netflix-serie en chance. Og ja, den er mørk og brutal på mange måder, men også mere farvefuld. Læs vores Cursed sæson 1 anmeldelse her, og find serien på Netflix!

CURSED er en Netflix-serie i fantasy, eventyr og drama genrerne. Der er dog også ret meget horror i denne serie, hvis man tager udgangspunkt i mængden af mord, vold og blodsprøjt. Der er mennesker, som bliver korsfæstet og brændt levende allerede i episode 1. Du skal altså ikke tro, at dette er en serie for børn, bare fordi den er skrevet til en lidt yngre målgruppe.

Serien er trods alt stadig skabt af Frank Miller, der var medforfatter på bogen, der danner grundlag for serien. Du kender sikkert bedst navnet Frank Miller fra film som 300 og Sin City, der er baseret på hans grafiske noveller (eller tegneserier om man vil). Denne serie er baseret på en illustreret “young adult” bog, hvilket giver den et noget mere let og farvefuldt præg.

Og ja, der er noget romance, der fylder mere end, hvad jeg synes godt er, men sådan er det. Helt overordnet er Cursed et kig på legenden om Kong Arthur set fra en anden vinkel. Nemlig fra “lady of the lake”, der har nogle ret imponerende evner.

Læs resten af vores Cursed sæson 1 anmeldelse herunder. Hele sæsonen har 10 episoder, der hver varer omkring en time.

Castet i Cursed serien

Katherine Langford spiller den altafgørende hovedrolle som Nimue, og den opgave klarer hun rigtig godt. Du kender måske Katherine Langford fra Netflix-serien Døde piger lyver ikke (eller 13 Reasons Why) eller filmen Knives Out. Hun er stadig helt i starten af sin karriere, men lander nogle store roller og gør det godt, så hun har forhåbentlig en lys fremtid i branchen.

Lily Newmark (Welcome to Mercy) spiller en birolle som Nimues ven Pym. Hvis du har set Lily Newmark i noget tidligere, så ved du, at hun altid leverer mindeværdige præstationer. Hendes ansigt er bare meget udtryksfuldt. Derudover har vi den skønne Catherine Walker som Nimues mor. Hvis du ikke har set det fantastiske gyser-drama A Dark Song (2016) med Catherine Walker, så gør det endelig!

Anbefaling: Læs vores anmeldelse af A Dark Song på heavenofhorror.com her >

I en anden hovedrolle som Arthur ser vi Devon Terrell, der tidligere spillede titelrollen i Netflix-filmen Barry (2016). Ja, han spillede simpelthen Barack Obama som ung, før han nu løber rundt i eventyrlige skove i middelalderen i Cursed. Jeg synes personligt, at karakteren Arthur fylder for meget i de første par afsnit, hvor man med fordel kunne have fokuseret mere på Nimue indledningsvis. Men sådan er det.

Svenske Gustaf Skarsgård (fra Vikings og Westworld serierne) spiller også en ret væsentlig rolle som “Merlin”. Ja, den fantastiske og geniale troldmand Merlin. Lige i starten af denne serie er han dog mere en fulderik og lidt af en taber. Jeg skal også lige nævne Peter Mullan, der spiller lederen af nogle satans brutale munke i røde klæder. Du kender sikkert Peter Mullan fra Ozark eller Top of the Lake.

Daniel Sharman spiller en anden af de dystre karakterer i Cursed. Han er en gudsbenådet kriger, der jagter Nimue og alle hendes magiske artsfæller. Daniel Sharman spillede den mindeværdige Troy i en række episoder af Fear the Walking Dead, da den rent faktisk var god. Du kender ham måske også fra serier som The Originals og Teen Wolf. I Cursed er han blevet en “rigtig” voksen og spiller en skidt karl.

Cursed Sæson 1 Netflix anmeldelse

En Netflix & Frank Miller kreation

Hvis selve stilen ved de grafiske elementer virker bekendt (såsom sidste billede i episode 1), så er det naturligvis fordi, det er klassisk Frank Miller. Det var Frank Miller, der skabte 300 og Sin City, der senere blev til nogle af de mest ikoniske (og bedste) tegneserie-adaptioner. Cursed har helt sikkert et Frank Miller-touch, men der er dog også meget mere farve på drengen – som man siger.

Det kommer dog ret naturligt, da hovedpersonen Nimue bor ude i skoven og er del af et magisk folkefærd. Og okay, selvom det er yderst brutalt fra første afsnit, så er der også elementer af romance fra starten. Langt mere end hvad jeg synes godt er! Jeg kan kun antage, at det er for at tækkes fans af bogen, og det er jo fair nok.

Mens film som 300, Sin City og endda også The Dark Knight alle er baseret på tegneserier af Frank Miller, så er Cursed baseret på en såkaldt “young adult” roman. Og ja, det kan man naturligvis godt fornemme. Det ville dog også være ret mærkeligt, hvis det ikke var tilfældet. Mon ikke fans af originalprodukter ville være noget skuffet ellers?!

Cursed Sæson 1 Netflix anmeldelse

Se Cursed sæson 1 på Netflix nu!

Sæson 1 af Cursed har ti episoder, som jeg tror, mange vil bingewatche for at undgå for mange spoilers. Er du allerede bekendt med bogen, så forestiller jeg mig dog, at der nok ikke er de vilde overraskelser. Jeg ved det dog ikke, da jeg ikke selv har læst bogen af Frank Miller og forfatteren Tom Wheeler.

Til gengæld kan jeg sige, at der er meget ved denne Netflix-serie, der smager af Frank Miller, og dét er godt! Skal jeg sammenligne den med noget, så bliver det dog straks The Witcher og ikke nogle tidligere film baseret på Millers oplæg.

Derudover er Cursed som sagt mere ungdommelig og farverig, hvilke giver den et mere uskyldigt skær. Denne uskyld betyder dog også, at de mere dystre og brutale elementer står i skarp kontrast. Dermed virker de nærmest endnu mere voldsomme, end de ville have gjort i andre produktioner.

Er du fan af de mere ikoniske Frank Miller produktioner – som jeg selv er – vil du måske ikke helt kunne finde dig til rette i Cursed. Der bør så absolut også være dele af denne Netflix-serie, du vil nyde og synes er fantastiske. Men der vil nok også være både scener og plots, der ikke siger dig noget som helst.

Cursed er på den vis en lidt spøjs størrelse, som jeg endnu ikke helt selv ved, om jeg kan lide. Jeg ved dog, at jeg ikke er negativt stemt overfor serien… måske bare heller ikke synderlig positiv omkring den heller.

Sæson 1 af Cursed har premiere på Netflix den 17. juli 2020.

Skabere: Frank Miller, Tom Wheeler
Medvirkende: Katherine Langford, Devon Terrell, Gustaf Skarsgård, Lily Newmark, Sebastian Armesto, Daniel Sharman