MOTHER/ANDROID på Netflix er en ny sci-fi thriller, der starter stærkt, men slutter med mere drama end spænding. Det betyder ikke, den er dårlig, men som sci-fi thriller mister den bare lidt for meget momentum. Læs vores fulde Mother/Android filmanmeldelse her!

MOTHER/ANDROID er en ny Netflix sci-fi thriller, der oprindeligt fik premiere på Hulu i USA i december 2021. Nu udkommer den dog på Netflix i resten af verden. Filmen føles lidt som en “to-i-en” løsning, da den starter som solid sci-fi thriller, men slutter mere som slowburn drama. Det er ikke skidt, men det kunne have været en hel del bedre.

Til gengæld byder sidste halvdel, med fokus på drama, på nogle hjerteskærende scener, så det er ikke fordi, man keder sig. Alligevel, så var der bare potentiale til mere. Ikke mindst med det ret interessante cast, der driver værket.

Læs videre på vores Mother/Android filmanmeldelse herunder, og find filmen på Netflix nu.

Androider overtager verdenen

Nu er det jo ikke fordi, det er noget nyt, at androider overtager styring med verden og sender os mennesker på flugt eller i fangeskab. De kan desuden både kaldes androider, AI (eller bare “kunstig intelligens”), robotter eller Terminatorer. I starten af Mother/Android er det sådan, at androiderne er blevet allemandseje som butler eller stuepige.

Vi har med andre ord selv lukket dem ind i vores hjem og ladet dem overvåge os fra nærmeste hold. Ja, det er ikke svært at sammenligne det med diverse elektronik, vi aktivt lader lytte eller kigge med, når vi søger genveje til hurtig information eller en lettere hverdag.

I Mother/Android er de dog fysisk tilstede, og da en høj alarm lyder (helt i starten af filmen), så aktiveres de, og fluks er en hær af androider sat i gang med at dræbe mennesker. Mennesket ser derfor ingen anden løsning end at banke en række EMP’er af, så alt elektronisk dør omgående. Et våben, der også bruges i film som The Matrix.

LÆS OGSÅ

Vores spoilerfrie anmeldelse af The Matrix 4: Resurrections, hvor maskinerne også har fået overtaget >

Herunder, naturligvis, de krigeriske androider, men jo også alt andet elektronisk, som vi både er vant til og afhængig af. Vi bomber faktisk os selv et par årtier tilbage. Og ja, mon ikke androiderne havde regnet med, at EMP’er ville være vores primære våben og dermed er mere klar på den nye verden end os. Det er jo deres plan, der meget pludseligt er iværksat.

Jeg var faktisk meget begejstret for denne helt simple præmis, der kun fylder meget lidt af filmens spilletid. Til gengæld skaber det en stemning, der bruges filmen ud. Mennesket er – med omgående virkning – ikke længere øverst i fødekæden. Vi har faktisk slet ikke styr på særlig meget.

Mother/Android – Anmeldelse | Netflix Sci-fi Thriller

Chloë Grace Moretz i titelrollen

Det er vist ingen spoiler at sige, Chloë Grace Moretz spiller titelrollen i Mother/Android. Eller rettere, én af dem. Og eftersom hun spiller en gravid kvinde, der prøver at overleve denne android-skabte post-apokalyptiske verden, kan du nok godt gætte hvilket en.

Jeg har længe været glad for Chloë Grace Moretz og er faktisk (som udgangspunkt) altid frisk på en film med hende i castet. Det er bare heldigt, at hun laver ret mange genrefilm. Hendes spillefilmdebut var trods alt The Amityville Horror (2005), og hun spillede en af hovedrollerne i Let Me In (2010). Det var en remake af den svenske Lad den rette komme ind (2008).

Hendes nyeste film var Shadow in the Cloud (2020), der også er en sci-fi thriller. Faktisk har den en del til fælles med netop Mother/Android. I hvert fald specifikt i forhold til de udfordringer, Chloë Grace Moretz karakteren gennemlever.

MÅSKE DU VIL SYNES OM…

Vores anmeldelse af Shadow in the Cloud >

Georgias (Chloë Grace Moretz) kæreste er Sam, der spilles af Algee Smith. Han gør det rigtig godt som en ung mand, der virkelig prøver at gøre det rigtige. Desværre er det bare umuligt for ham ikke også at fejle undervejs. Hans intentioner er dog altid gode. Du vil måske genkende Algee Smith, hvis du har set Judas and the Black Messiah.

Senere i filmen kommer Raúl Castillo også på banen i en nøglerolle. Raúl Castillo er endnu en af de skuespillere, jeg altid nyder at se. Også selvom de projekter, han medvirker i, ikke altid rammer plet. Han har dog nogle helt fantastiske præstationer i baggagen. Hans nyeste film er Army of the Dead og Night Teeth.

Se Mother/Android på Netflix nu!

Mattson Tomlin er både instruktør og manuskriptforfatter på Mother/Android. Filmen beskrives flere steder som hans  spillefilm-instruktørdebut, men den holder altså ikke helt. Han instruerede nemlig også filmen Solomon Grundy (på 1 time og 15 minutter) tilbage i 2012. Den var baseret på hans egen kortfilm fra 2009. Ja ja, detaljer, men ret skal være ret.

I alle tilfælde har han skrevet på en hel del interessante titler i årenes løb. Herunder Netflix-filmen Project Power fra 2020 (du kan læse vores anmeldelse her). Han stod også tidligere som medforfatter på den kommende The Batman (2022) film, men det er efterfølgende forsvundet. Det kan dog stadig ses på hans IMDb side, så hvem ved hvad, der foregår dér.

Som sagt, så starter Mother/Android ret stærkt. Hele åbningssekvensen er ret voldsom og kan (til dels) tåle sammenligning på andre apokalyptiske sci-fi film som Bird Box og endda også A Quiet Place 2. Altså, til dels, da lige præcis de to film virkelig rammer deres respektive åbningsscener ret perfekt. Det gælder faktisk ret mange sci-fi horror og sci-fi thriller-film.

Dog mister den altså også en hel del momentum i den afsluttende fase, og dét er en skam. Den er dog alligevel helt klart værd at se på sådan en mørk januardag.

Mother/Android har premiere på Netflix i hele verden (undtaget USA) den 7. januar 2022.

FAKTA

Instruktør: Mattson Tomlin
Medvirkende: Chloë Grace Moretz, Algee Smith, Raul Castillo

Plot

I en postapokalyptisk verden, der rystes af et voldsomt androideoprør, forsøger en ung gravid kvinde og hendes kæreste desperat at komme i sikkerhed.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.