ØDEMARKEN / THE WASTELAND på Netflix er en spansk gyserfilm.  Dem er vi ofte ret begejstrede for, men dette er desværre ikke en af de bedre. Den sælges ellers både ind som psykologisk gyser og creature feature. Læs vores The Wasteland / Ødemarken filmanmeldelse her!

ØDEMARKEN (der hedder THE WASTELAND internatioalt) er en ny Netflix gyserfilm fra Spanien (med originaltitlen El páramo). Faktisk hedder filmen The Beast som default på IMDb lige nu, men det er nok meget godt, at titlen er ændret hos Netflix.

Selvom filmen har været markedsført (og kørt på festivaler) som en såkaldt “creature feature”, så er det langt mere en slowburn psykologisk sag, vi er ude i. Og fred være med det, for det er noget, spansk film sagtens kan eksilere i. Bare ikke lige i denne omgang, desværre. Skuespillet er til gengæld upåklageligt.

Læs videre på vores Ødemarken filmanmeldelse herunder. Du kan finde filmen (eventuelt under titlen “The Wasteland”) på Netflix nu.

The Wind møder Antlers… sådan lidt, i hvert fald

Uden at spoile handlingen i Ødemarken, så kan den beskrives som The Wind møder Antlers. Og hvis du ikke har set nogle af de to film, så er det nogle, vi varmt anbefaler herfra. Har du set dem og var ikke begejstret, så gør du dig nok også klogt i ikke at opsøge Ødemarken på Netflix.

Selve mystikken og omgivelserne minder nemlig ret meget om The Wind. Vi er trods alt tilbage i tiden og befinder os i meget øde omgivelser, hvor man er overladt til elementerne og – ikke mindst – sin egen opholdelsesdrift. Desuden er Ødemarken også ret slowburn og bruger psykologisk gys som virkemiddel. Dog langt fra lige så godt som netop The Wind.

MÅSKE DU VIL SE…

Traileren for western gyserfilmen The Wind her, som en lille smagsprøve >

Antlers er en film, der deler vandene, men den tåler sammenligning med Ødemarken, da begge har en lille dreng som den egentlige hovedperson i en monsterfilm. Det er nemlig ham, vi følger fra start til slut. Først har han sin mor, der beskytter ham (helt sikkert også for meget).

Derefter prøver mor at “mande ham op” på højst uelegant (og ueffektiv) vis. Og så siger jeg ikke mere om det!

Ødemarken – Anmeldelse | Netflix Gyser | The Wasteland

Jumpscares, der bare ikke rammer plet

I modsætning til Antlers, der bestemt også var en slowburn filmoplevelse, så rammer Ødemarken bare slet ikke de oplagte gyser-elementer korrekt. Ødemarken rammer altid lige et splitsekund skævt, når det gælder jumpscares. Dermed er det reelt ikke et jumpscare, da det kommer, når man er helt klar.

Selv en scene med lagner, der hænger til tørre ude i haven, leverer ikke de klassiske gys, vi kender. Igen, så er vi lige et splitsekund fra, at det bliver rigtig uhyggeligt. Film som The Conjuring eller It har ellers netop vist hvor simpelt (og effektivt), det kan gøres. Og i Antlers ser vi, hvordan en lille drengs reaktion kan gøre alt endnu mere brutalt.

LÆS OGSÅ

Vores anmeldelse af Antlers, som vi var meget begejstrede for – det er bare en “elsker eller hader” film, åbenbart >

Det, der til gengæld fungerer for Ødemarken (også kendt som The Wasteland), er skuespillet. Især fra skuespillerne, der spiller mor og søn og har klart mest skærmtid. Mor, Lucia, spilles af Inma Cuesta, som du måske kender fra Netflix-serien Criminal: Spain eller måske The Mess You Leave Behind.

Drengen, Diego, spilles ret fantastisk af Asier Flores, der også var med i Netflix-serien Someone has to Die. Desuden vil du måske genkende skuespilleren, der portrættere faderen, Salvador. Han spilles af Roberto Álamo, der var blændende i seriemorder-thrilleren May God Save Us (2016), der er en af de ret få film, vi har givet 6 splatter!

Se Ødemarken på Netflix nu!

David Casademunt er instruktør og medforfatter på Ødemarken / The Wasteland. Manuskriptet har også haft Martí Lucas og Fran Menchónch med som forfattere. Filmen er faktisk spillefilmdebut for instruktør David Casademunt, og potentialet er klart til stede. Udfordringen med denne film er i høj grad, at den præsenteres som noget, den ikke kan leve op til.

Ødemarken på Netflix beskrives som en gyserfilm. Og ja, det er den også. Men det er altså også en film, der bruger symbolik på den helt store klinge, hvilket de færreste nok vil forvente ud fra beskrivelserne fra Netflix.

Især når subgenrer som “creature feature” også har været oppe at vende. At den endda har heddet The Beast bidrager til dette, hvis man ikke også fokuserer på, at det er mere symbolsk end ret visuelt i praksis. Så se den gerne, men prøv at sætte forventningerne efter noget andet end en vild creature feature gyserfilm, for dét kan den ikke levere!

Til gengæld varer den kun omkring en halvanden time, og mere end det kan den heller ikke klare. Ikke engang med skuespillere, der bestemt leverer varen. 

Vi ender på 2 store splattere.

Ødemarken (også kendt som The Wasteland og El páramo) udkommer på Netflix den 6. januar 2022.

FAKTA

Instruktør: David Casademunt
Manuskript: David Casademunt, Martí Lucas, Fran Menchón
Medvirkende: Inma Cuesta, Roberto Álamo, Asier Flores, Alejandra Howard

Plot

En familie i 1800-tallet lever afsides og opsøges af et ondt væsen, der nærer sig ved frygt. Kan lille Diego redde sin mor fra uhyret – og fra hende selv?

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.