DARE ME er en ny Netflix thriller-serie. Hovedpersonerne er primært teenagere, men plottet er et mørkt krimi-mysterie. Du skal altså ikke afskrive den som endnu en letbenet teen-serie. Den er faktisk ret spændende. Læs mere i vores sæson 1 Dare Me anmeldelse her!

DARE ME er en ny Netflix-serie i thriller-genren. Sæson 1 har ti afsnit, så det er en serie, der hurtigt kan blive slugt over en weekend, hvis den fanger dig. Og det tror jeg faktisk vil være tilfældet for mange. Især da vi er ude i et krimi-mysterie, og du naturligvis gerne vil have svar, når først du er kommet ind under huden på disse karakterer.

Desuden er den både erotisk og dybt manipulerende – ofte på samme tid. Altså, karaktererne er! Og ja, de fleste hovedpersoner er teenagere, men det betyder jo blot, at der er ekstra mange hormoner boblende rundt i kroppen. Det er jo heller ikke fordi, voksne mænd holder sig for gode til at udnytte teenagepiger, der gerne vil være mere voksne, end de er.

Du kan læse mere i vores fulde Dare Me anmeldelse herunder. Vi har set de første 4 afsnit til denne anmeldelse.

Pretty Little Liars møder Euphoria

Det er faktisk ret misvisende, at sammenligne Dare Me med Pretty Little Liars tv-serien, da denne er meget mere dyster og brutal i sine karakterportrætter. Til gengæld er sammenligningen alligevel relevant, da vi er ude i et krimi-mysterie. Desuden ser vi hele tiden klip fra en blodig slutscene, inden vi kører tilbage og skal se, hvordan vi kom derhen.

Præcis som det ofte også var tilfældet med netop Pretty Little Liars.

Selve den dystre stil – og de meget rå portrætter af teenage-tilværelsen – minder dog markant mere om HBO-serien Euphoria. Den kan i øvrigt varmt anbefales, da den virkelig er dyster og ekstremt velspillet. Det samme er heldigvis gældende for Dare Me, hvor de unge skuespillere virkelig gør det godt.

Dare Me sæson 1 Netflix anmeldelse

De unge skuespillere i Dare Me

Der er reelt en række nøglekarakterer i Dare Me. De fleste af dem er spillet af relativt unge skuespillere, der har rigtig mange tunge og hårde emner at arbejde med. Det gælder både pigerne på cheerleader-holdet og deres unge kvindelige træner.

Den egentlige hovedperson er nok Addy Hanlon, der spilles af Herizen F. Guardiola. Addy er egentlig en født leder, fordi hun kan bevare roen og overblikket i mange pressede situationer. Måske det også hænger sammen med, at hendes mor er en politibetjent, der er helt nede på jorden. Moderen spilles skønt af Amanda Brugel, som mange nok vil genkende fra The Handmaid’s Tale.

Addy’s bedste veninde er Beth Cassidy, der spilles af Marlo Kelly. Beth har rigeligt at slås med derhjemme. Hendes far har forladt familien og er flyttet over til genboen (ja, bogstavlig talt) og har fået endnu en datter. Det har Beths mor ikke taget særlig godt. Marlo Kelly er helt fantastisk i rollen som Beth. Hun får mange tunge vinkler at arbejde med og gør det helt fantastisk.

Sidst, men ikke mindst, må jeg også nævne cheerleader-træneren Colette French. Hun spilles af Willa Fitzgerald (Scream: The TV Series), der også leverer et meget nuanceret portræt af en kvinde, der jagter både sin egen fortid og en bedre fremtid.

Helt overordnet er der også en meget intens homo-erotisk vibe mellem henholdsvis Addy og Beth samt mellem Addy og Coach French. Sidstnævnte lader dog til især af have base i, at træneren gerne vil holde Addy tæt og loyal. Førstnævnte er mere bundet op på et ekstremt nært og vigtigt forhold mellem de to piger.

Dare Me sæson 1 Netflix anmeldelse

Se Dare Me sæson 1 på Netflix nu!

Skaberne af Dare Me serien er Megan Abbott og Gina Fattore. Megan Abbott har skrevet bogen, som serien er baseret på, mens Gina Fattore har adapteret den til at blive en egentlig tv-serie. Megan Abbott har dog også skrevet på afsnit af serien, ligesom hun tidligere har skrevet på tv-serien The Deuce.

Gina Fattore har en ret imponerende erfaring med at skrive og producere tv-serier. Hun har skrevet og produceret både Californication og Gilmore Girls. Med andre ord, både serier hvor erotik spiller en ret stor roller samt en serie, hvor venskab mellem kvinder er omdrejningspunkt. Det er ikke noget skidt udgangspunkt, og man mærker det positivt i denne Netflix-serie.

Dare Me blev oprindeligt vist på tv-kanalen USA først. Sidste afsnit blev vist i starten af marts 2020, og derefter har Netflix kunne frigive serien til resten af verdenen. Præcis som med You (eller Du) tv-serien. Du skal altså passe på med at opsøge for meget om serien, hvis du vil undgå spoilers. Det er ikke kun dem, der har bingewatchet serien på Netflix, der kan afsløre vigtige detaljer.

Sæson 1 af Dare Me kan ses på Netflix fra den 20. marts 2020.

Skabere: Megan Abbott, Gina Fattore
Medvirkende: Herizen F. Guardiola, Marlo Kelly, Willa Fitzgerald, Amanda Brugel, Zach Roerig, Chris Zylka, Rob Heaps, Alison Thornton, Paul Fitzgerald, Tammy Blanchard, Herizen Guardiola