HUNTER HUNTER er en gyserfilm, der handler om overlevelse – i mange forskellige henseender. Vi følger en lille familie, der bor ret primitivt ude i skoven og arbejder som pelsjægere. Undervejs går det lidt vel langsomt, men det slutter voldsomt. Læs vores Hunter Hunter filmanmeldelse her!

HUNTER HUNTER er en gyserfilm, der udkommer i de danske biografer. Selve temaet er overlevelse – i mange forskellige henseender. Historien handler om en lille familie, der bor ret primitivt ude i skoven. De er pelsjægere, men det giver knap nok mad på bordet. Og nu er en ulv måske efter dem.

Filmen er lidt problematisk på flere måder undervejs, men det skal ikke afsløres her. Til gengæld vil jeg gerne “afsløre”, at filmen i stor stil handler om, hvordan man enten er jægeren eller bliver jaget. Nogle gange er begge dele gældende. For hvem er den virkelige jager i denne historie. Det finder du ud af undervejs og – ikke mindst – med filmens brutale og voldsomme slutning!

Læs videre på vores Hunter Hunter filmanmeldelse herunder.

Hvem er den egentlige jager?

Som nævnt herover, er temaet for Hunter Hunter “hvem er den egentlige jager?” samt “hvem vil overleve?”. Eftersom hovedpersonerne lever som pelsjægere, er jeg ikke ligefrem på deres side. Bevares, de spiser da også kødet (eller bruger det til at fange flere dyr), men selve jagten foregår på grum vis.

Måske er det netop derfor, jeg lynhurtigt holder med ulven, da det lader til, at der måske er en ulv, der jager den lille familie (bestående af far, mor og datter). Det er nok ikke meningen, at jeg skal holde med ulven, men sådan er det.

I øvrigt vil enhver gyserfan vide, at det jo ikke er ulven, det egentlig handler om. Mennesket er altid det farligste dyr! Straks det også bliver fokus for filmen, så er jeg meget mere engageret.

Hunter Hunter (2020) anmeldelse

Et lille cast med lidt velkendte ansigter

Som nævnt tidligere er fokus på en lille familie, og derfor består castet også af få personer. Som far, Joseph, ser vi Devon Sawa, der nok altid vil få mig til at tænke på Final Destination, da han spillede hovedrollen i denne. I noget nyere tid har han dog også været med i film som The Exorcism of Molly Hartley (2015).

Mor, Anne, spilles af Camille Sullivan, der måske vil være et velkendt ansigt, hvis du har set Helstrom-serien på Star på Disney+. Den fik desværre kun én sæson. Og så er der datter, Renee, der altid er på jagt med farmand, hvis ikke hun hjemmeskoles af mor. Hun spilles af Summer H. Howell, der allerede har medvirket i en del gyserproduktioner.

Først fik den unge Summer H. Howell sin filmdebut med Curse of Chucky (2013) og medvirkede desuden i Cult of Chucky (2017). Mellem disse to film nåede hun dog også at medvirke i The Midnight Man (2016) og så var hun også med i sæson 2 af Channel Zero. Helt overordnet er hendes talenter ret spildt i Hunter Hunter, for Summer H. Howell er meget sejere, end vi ser her!

Sidst, men bestemt ikke mindst, må jeg også lige nævne Nick Stahl (Terminator 3, Sin City). Han dukker dog første op i sidste halvdel af filmen, og jeg kan ikke sige noget nærmere om hans karakter uden at spoile dele af plottet, og den slags gør vi os ikke i.

Se Hunter Hunter i de danske biografer

Shawn Linden har skrevet og instrueret Hunter Hunter, der er hans tredje spillefilm som instruktør. Selve stilen og den overordnede tone i denne horror-thriller (eller gyserfilm, om man vil) fungerede rigtig godt for mig. Ja, endda selvom jeg hader hele pelsindustrien. Det ændrer dog ikke på, at den findes – ikke mindst i den helt lavpraktiske forstand, som her.

Til gengæld har jeg ikke meget forståelse for, at mor og datter ofte virker ret hjælpeløse. Man bor for pokker ikke ude i skoven på ret primitiv vis, hvis man ikke kan klare sig selv. Bevares, der er mange ting, de klarer fint, men også mærkelige handlinger, hvor jeg tænker, at jeg som Vestegnspige ville vide bedre. Og jeg er bestemt ikke vokset op som naturmenneske, men besidder da logisk sans.

Heldigvis har Hunter Hunter en slutning, der får en til at glemme det meste andet. Og dér får vi saftsuseme lov til at se en kvinde bruge sine primitive evner på brutal vis. Jeg elskede det. Ikke delen kort før slutningen (for den er virkelig også problematisk), men selve slutningen går rent ind hos mig. Er du til overlevelsesfilm, så er den bestemt værd at give et skud.

HUNTER HUNTER er ude i de danske biografer fra den 17. juni 2021.

Biografpremiere: 17. juni 2021
Instruktør: Shawn Linden
Medvirkende: Camille Sullivan, Summer H. Howell, Devon Sawa, Nick Stahl

Pelsjægeren Joseph Mersault, hans hustru Anne og deres unge datter Renée lever en beskeden tilværelse dybt ude i den canadiske vildmark, hvor Joseph tjener til familien ved at sælge de pelse, han fanger. Det er et hårdt liv, som Joseph dog elsker. Men situationen tilspidses, da Joseph mistænker, at en ulv er kommet til området. Fast besluttet på at intet skal tvinge familien til at forlade deres hjem, beslutter han sig for at tage på jagt efter ulven. Jagten trækker dog ud og tilbage i det lille hjem bliver Anne og Renée mere og mere nervøse over Josephs fravær og den tiltagende trussel fra ulven, der spøger i mørket. Da Anne en aften hører en lyd uden for deres hytte, håber hun, at Joseph er vendt tilbage, men finder i stedet en mand, der er alvorligt såret…