Da vi læste om filmen og hørte den sammenlignet med en syret Olsen Banden, hvor vi følger lille Børge i den dybt kriminelle verden, var vi straks solgt. Og selvom Hwayi: A Monster Boy er meget mere dyster end nogen Olsen Banden-film, så er sammenligningen ikke helt ved siden af, da der også – som man ofte oplever ved disse sydkoreanske produktioner – er en betydelig mængde humor.

Persongalleriet er en meget broget forsamling, der spænder over deciderede psykopater til de mere tilfældige og blidere kriminelle typer, og i centrum for det hele har vi Hwayi. En intelligent teenager, der ligger under for hans fem kriminelle fædre og deres skiftende humør, men også er ved at lære sine egne styrker at kende.

Hele castet er fantastisk, og der er flere kendte ansigter såsom Yun-seok Kim (Chaser og The Yellow Sea) og Ji-Eun Lim (Sympathy for Mr. Vengeance). Hovedrollen har dog det absolutte fokus, og den dengang kun 16-årige Jin-gu Yeo (eller Yeo Jin-goo, som han også kan findes under, da de koreanske navne altid driller os i vesten) gør det helt eminent i rollen som Hwayi/Monster Boy og kan kun få en strålende fremtid.

Filmen er instrueret af Joon-Hwan Jang, der også har stået for manuskriptet sammen med Joo-Suk Park. Jang har lavet en lille håndfuld produktioner tidligere, men intet vi kender, og Park har intet på resumeet før denne film, så det er trods alt relativt uprøvede kræfter, der altså har leveret et gedigent hit med Hwayi: A Monster Boy.

Nu har vi efterhånden set en del sydkoreanske film, der har begejstret både os og resten af verdenen og derfor også i stadig større grad får genindspilninger – såsom Oldboy og The Departed. Denne film er ingen undtagelse, da der også er en amerikansk genindspilning på vej af Hwayi: A Monster Boy, som i øvrigt vil have producere fra både denne originale koreanske film samt kræfter fra Pan’s Labyrint. Men andre ord kunne det tyde på en ret fantastisk remake, hvis bare de får lov til at beholde den rå og meget kontante tilgang, som gør Hwayi: A Monster Boy til et solidt lille mesterværk.

Vi ser i hvert fald allerede frem til genindspilningen og skal klart se den, men i mellemtiden kan vi varmt anbefale, at man ser denne originale, hvis man får muligheden.

Biografpremiere: CPH PIX 2015
Genre: Thriller, Action