REDDEREN (eller THE PARAMEDIC) er en ny Netflix-film fra Spanien. Vi er generelt meget glade for genrefilm fra Spanien, og denne film er endnu et eksempel på hvorfor. Den leverer simpelthen varen med halvanden times psykologisk horror. Læs vores Redderen / The Paramedic anmeldelse her!

REDDEREN eller THE PARAMEDIC (som er en noget bedre titel) er en ny Netflix-film. Egentlig kaldes den primært for drama og thriller på IMDb, men det gør Misery også, så det skal man nok tage med et gran salt. Der er nemlig en del paralleller mellem disse to film. Især i forhold til, at de begge leverer solid psykologisk gys.

Bevares, denne Netflix-film er absolut ikke på højde med Misery, men det kræver også meget.

Læs vores The Paramedic / Redderen anmeldelse herunder.

​En meget ubehagelig hovedperson

Det er umuligt at holde af hovedpersonen, da han er et dumt svin helt fra starten. Det er ikke meningen, vi skal have sympati med ham, og det bliver da også sværere og sværere undervejs. Han er simpelthen en ubehagelig person på et meget basalt niveau. Han går dog fra at være en jævn idiot, der er ret jaloux og mistroisk, til at blive en vaskeægte morderisk psykopat.

Bare rolig, denne meget ubehagelige hovedperson fungerer perfekt i historiens kontekst, så det er kun godt. Især fordi Mario Casas er utrolig god til at spille et dumt svin.

Han var også med i en anden spansk Netflix-film, hvor det dog ikke var ham, der var hovedpersonen. Det var thrilleren Beboeren, hvor hovedpersonen også var en ubehagelig karl. Det lader virkelig til, at spanske filmmagere har skabt sig en lille niche inden for dette område; Ubehagelige hovedpersoner, der er meget realistiske og bare har et indre had, de ønsker at sprede til resten af verdenen.

Der er naturligvis også andre karakterer i filmen, der især bruges til at illustrere, at Ángel (Mario Casas) virkelig ikke er et godt menneske. Især hans kæreste (der senere bliver en eks), Vane, spilles dejligt afdæmpet af Déborah François.

Redderen / The Paramedic – Netflix anmeldelse

Se The Paramedic / Redderen på Netflix nu!

Carles Torras har instrueret Redderen, som han også er medforfatter på. De andre manuskriptforfattere er David Desola og Hèctor Hernández Vicens. David Desola var senest medforfatter på den fantastiske spanske Netflix-film Platformen (den kan varmt anbefales). Hèctor Hernández Vicens var med til at skrive The Corpse of Anna Fritz (2015) som han også instruerede.

Det er, med andre ord, nogle ret habile genre-filmskabere, der står bag denne nye film. Og det mærker man også undervejs.

Mange vil nok kaste sig over The Devil All the Time først, da begge film udkommer i dag, men er du til en kortere filmoplevelse, så kast dig gerne over Redderen. I den forbindelse vil jeg også hjertens gerne afsløre, at Redderen / The Paramedic har en skøn slutning. Selvom man er irriteret undervejs (og det bliver man!), så bliver man belønnet til sidst. Bare vent og se!

Redderen / The Paramedic kan ses på Netflix fra den 16. september 2020.

Instruktør: Carles Torras
Manuskriptforfattere: David Desola, Hèctor Hernández Vicens, Carles Torras