Searching er en solid koncept thriller, hvor hele plottet foldes ud via en computerskærm. Vi ser kun det, der kan findes gennem indhold på computeren samt internetsøgninger. Og det virker overraskende godt!

Searching bruger et interessant koncept, men jeg indrømmer gerne, at jeg ikke var super positivt stemt på forhånd. Jeg kan absolut godt lide koncept thrillere, der selv sætter rammerne for historiefortælling.

I mange år har det været “found footage” eller andre former for POV [Point of View], hvor vi kun ser det, som kameraet ser. Denne gang er det i stedet en computerskærm, der er vores eneste adgang til fortællingen.

Vi er med på sidelinjen, når mysteriet om en forsvunden pige skal løses. Hendes far forsøger på alle måder at hjælpe, og vi følger ham på skærmen via FaceTime og hans internetsøgninger.

Jeg følte, at jeg havde set dette før med Unfriended, men erkender at det bruges på en anden måde i Searching.

En hjerteskærende indledning

Bare for lige at trække på vores følelser fra starten, så indledes Searching med en bihistorie, der kan sammenlignes med Op. Ja, det er hjerteskærende og ja, vi føler derfor fra starten, at vi er en del af den lille familie, vi skal følge.

Nu er hele filmens plot, at en pige forsvinder. Men det, som filmen reelt kommer til at handle om, er hvor godt hendes far kender hende. De har umiddelbart et virkelig godt og tæt forhold, men åbenbart også mange hemmeligheder.

Dermed bliver Searching en film, der helt klart sætter mange tanker igang. Både hos forældre og teenagere. Hvor meget skal man egentlig dele med hinanden i den alder? Og hvem kan man stole på?!

I øvrigt spiller Debra Messing (Grace fra Will & Grace) en utrolig interessant karakter. Dette er markant anderledes og en decideret uglamourøs rolle for hende. Det kunne hun sagtens gøre meget mere!

Searching (2018)

John Cho som “leading man”? Ja tak!

Det er i øvrigt skønt, at det for en gangs skyld er en asiatisk familie, vi skal følge. Det er ikke noget, der spiller nogen egentlig rolle i fortællingen. Den er nemlig helt uhyggeligt universel. Det er de fleste film i øvrigt, og derfor kan det jo undre, at vi altid kun skal se hvide ansigter på film.

Desuden er John Cho en herlig skuespiller, og han kan sagtens bære denne film. Det gør han absolut også. Vi ser jo som sagt kun det, der sker på hans computerskærm, så derfor er vi med ham hele vejen.

Tidligere lavede John Cho meget mere komedie, og senest er han nok mest kendt som Sulu i den aktuelle Star Trek film franchise. Han fortsætter dog i den mere dystre retning, da han var med i sæson 2 af The Exorcist tv-serien.

Og så kommer du til at se ham i den nye Grudge film, der kommer i 2019.

Searching (2018)

Flot spillefilmsdebut

Jeg havde ét stort problem med denne film, og det er slutningen. Undervejs var jeg positivt overrasket, og selvom jeg ikke havde gættet slutningen, så kammer den lidt for meget over for mig. Det ødelagde intet, men kunne have efterladt mig mere imponeret.

Searching er instrueret af Aneesh Chaganty, og det er nok ikke et navn, mange genkender. Bare rolig, det er der heller ingen grund til, at du bør. Han har nemlig kun lavet kortfilm før denne. Searching er hans spillefilmsdebut som både instruktør og manuskriptforfatter.

Selve manuskriptet er dog skrevet sammen med Sev Ohanian, der primært har arbejdet som producer tidligere. Han er da også producer på denne film. De to kommer i øvrigt til at arbejde sammen på endnu en film snart (i de samme roller), hvis alt går vel.

De har filmen Run i pre-production lige nu. Den beskrives som en horror thriller, så den bliver sikkert markant mørkere end Searching, der trods alt er et thriller mysterie.

Searching vises til CPH PIX 2018 og kommer desværre ikke ellers i biografen herhjemme. Den burde ellers kunne klare sig fint.

FAKTA

Biografpremiere: CPH PIX 2018
Genre: Thriller
Instruktør: Aneesh Chaganty
Medvirkende: John Cho, Debra Messing, Joseph Lee, Michelle La, Sara Sohn

PLOT

Da David Kims 16-årige datter forsvinder, går politiet i gang med at undersøge omstændighederne for hendes forsvinden. Men 37 timer senere uden spor, begynder David selv at lede det sted, hvor ingen har kigget, og alle hemmeligheder gemmes i dag: Hans datters bærbare computer. David må nu lede efter sin datters digitale fodspor, før hun forsvinder for evigt.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.