Så fik vi endelig mulighed for at se Unfriended, der jo tog de amerikanske biografer med storm – den kostede cirka 1 mio. dollars at lave og hentede over 16 mio. dollars i åbningsweekenden – men ikke blev fundet god nok til dansk biografdistribution. Det virker sgu stadig underligt, når man tænker på, at målgruppen er spot-on til teenagere og “young adults” segmentet, der ellers er ivrige biografgængere og uden tvivl ville finde rammerne for Unfriended meget genkendelige.

Jeg havde nok ikke de største forventninger til filmen, da traileren ikke fik vækket min interesse synderligt. Og det er selvom jeg gennem snart 20 år har levet en stor del af mit liv online og sagtens kan forholde mig til præmisserne. Men heldigvis blev jeg positivt overrasket fra starten, og det holdt ved helt til slutningen! Altså, det er ren teen-drama, der bare foregår online. Forestil dig Paradise Hotel, der møder Cabin in the Woods, og så oplever du det hele via webcams, chat vinduer og video klip. Hvis man går med på præmisserne for filmen, så er det sgu god underholdning og – foruden lige de paranormale elementer – et meget rammende billede for, hvordan vi er meget sociale mennesker uden at være i samme lokale.

Castet er forholdsvis ukendte navne, men det er ikke fordi, der er nogle uprøvede kræfter med. De har nemlig alle erfaring fra TV-serier og kortfilm, og efterfølgende har de fleste også fortsat med større produktioner. Den egentlige hovedrolle i Unfriended spilles af Shelley Hennig, der også var med i Ouija og har været med i flere sæsoner af MTV serien Teen Wolf, så hun har godt gang i karrieren. Et andet mere genkendeligt ansigt er Courtney Halverson, der var med i anden sæson af True Detective.

Manuskriptet til Unfriended er skrevet af Nelson Graves, der tidligere kun havde skrevet en kortfilm, men efterfølgende har lavet et par afsnit af TV-serien Sleepy Hollow, så han bliver da i horror-genren og arbejder videre med de overnaturlige elementer. Instruktøren er Levan Gabriadze fra Georgien, der tidligere kun har lavet én spillefilm, og det var en russisk film… dog med Milla Jovovich i hovedrollen. Samarbejdet mellem Graves og Gabriadze har dog resulteret i en solid film, der bevæger sig smidigt inden for disse online POV rammer, der danner grundlag for plottet, så det må betegnes som en succes. Der er da også planer om en Unfriended 2, da økonomien i at lave denne første film, som sagt var utrolig god for filmselskabet.

DVD-premiere: 26-02-2016
Instruktør: Levan Gabriadze
Medvirkende: Cal Barnes, Matthew Bohrer, Courtney Halverson, Shelley Hennig, Renee Olstead, Will Peltz m.fl.

Da seks high school venner videochatter en nat, får de en Skype besked fra en klassekammerat, der dræbte sig selv præcis for et år siden. Først tror de, det er for sjov, men da pigen begynder at afsløre vennernes mørkeste hemmeligheder, indser de, at de har, at gøre med noget, der ikke er fra denne verden – noget, der vil dem til livs.