THE NEW MUTANTS er en ny Marvel-film i X-MEN universet. Den har været lang tid undervejs, men var det ventetiden værd? Ikke rigtigt. Det er en svag historie, der tydeligvis er sønderklippet på grum vis. Især gys og karakterdybde er nedgraderet. Læs vores The New Mutants anmeldelse her!

THE NEW MUTANTS er en ny sci-fi gyserfilm, hvor der er fjernet lidt vel meget af det dystre. Og så alligevel er der ret mange monstre med i den endelige film. Det er nok mere selve historien, der har lidt under at være klippet om igen og igen. Det er en Marvel-film i X-Men universet, men det er nu gemt ret godt væk. Selvom der da er elementer, der smager af netop Wolverine-oprindelseshistorien.

Filmen har været lang tid undervejs (den blev filmet i 2017), og spørgsmålet er, om den har været ventetiden værd?! Dét kan man ikke sige, men det forventede jeg virkelig heller ikke. Desværre blev det tydeligt, at denne film er et stort kompromis, hvilket instruktøren da også har talt ærligt om.

Læs hele vores The New Mutants anmeldelse herunder.

Skønne skuespillere, svage karakterer

Umiddelbart er jeg ret glad for alle skuespillerne i The New Mutants, og der er altså reelt kun seks personer med; 5 unge mutanter (titelrollerne, om du vil) og en læge, der skal “passe på dem”.

Vi taler om den normalt blændende Anya Taylor-Joy, der bragede igennem med The Witch og derefter havde titelrollen i Morgan samt en af hovedrollerne M. Night Shyamalans Split. I The New Mutants spiller hun den stereotype teen-rebel, hvor der er meget mere under overfladen, men vi ser ikke meget til det. Dette er ikke en rolle, man kommer til at nævne som en succes for Anya Taylor-Joy.

Eller hvad med Maisie Williams, der er en super badass i Game of Thrones. Hun er en af de sødere mutanter, der tager godt imod nyeste beboer på den mærkelige institution. Og Charlie Heaton fra Stranger Things er også en rigtig god dreng, der prøver at være sød og imødekommende.

Selvom disse skuespillere bestemt er dygtige, så får de saftsuseme ikke meget at arbejde med her. Eller rettere, det gjorde de måske, men det ligger nok på klippegulvet et sted nu. Historien er desværre uhyggeligt svag, så selvom filmen aldrig bliver decideret kedelig (den er også kun lige over halvanden time lang), så fanger den heller ikke rigtig.

The New Mutants – Anmeldelse

​Et studie i mærkelige accenter

Fælles for især de tre ovennævnte skuespillere er, at de skal tale med nogle accenter, der altså har det med at ændre sig en del undervejs. Fra Anya Taylor-Joy, der både lyder lidt som en fra Boston eller Moskva til Charlie Heaton, der taler med tung sydstatsaccent, der bliver lige karikeret nok. Maisie Williams lyder mest lidt skotsk, men også ret amerikansk ind i mellem.

Så går det bedre for Henry Zaga (Teen Wolf og den kommende The Stand serie) og Blu Hunt (Another Life) der begge bare taler amerikansk. I den forbindelse er det bare lidt mærkeligt, at Henry Zagas karakter, Roberto, reelt skal forestille at komme fra Brasilien.

Kort sagt, så er det noget rod.

Lægen, Dr. Reyes, spilles af Alice Braga (I Am Legend), og hun har bare den accent, hun nu engang har. Sjovt nok kommer netop Alice Braga fra Brasilien, hvilket fortæller os, at det nok er sådan, Roberto burde lyde. Men okay, han skal måske bare forestille at have et godt sprogøre. Dét må du dog selv gætte dig frem til, for det forklares i hvert fald ikke.

Det er også meget mærkeligt, at der kun er disse fem mutant teenagere og én læge. Alligevel skal der konstant vaskes op (selvom vi aldrig ser dem spise), og hvor kommer maden fra? Det hele virker meget halvhjertet, og vi skal virkelig være kreative og selv udfylde meget af indholdet, hvis plottet skal hænge nogenlunde sammen.

Det virker faktisk mest af alt som om, der lige mangler 10-15 minutter af selve historien. Desværre er det lige præcis den del, der skaber plottets egentlige sammenhæng.

The New Mutants – Anmeldelse

Se The New Mutants i biografen nu!

Josh Boone har instrueret The New Mutants og også skrevet manuskriptet sammen med Knate Lee (Kidnap). Deres partnerskab fortsætter med adapteringen af Stephen Kings Opgøret (eller The Stand som er den engelske titel). Det bliver til en tv-serie, hvor Josh Boone selv står for instruktionen af afsnittene.

Mens vi venter på, at dén serie kommer (den kommer på den amerikanske streamingtjeneste CBS Access i slutningen af december), kan du få en forsmag på Josh Boone-stilen i The New Mutants.

Alt i alt får du en OK film, som du dog hurtigt glemmer igen.

Nu er der pt. ikke meget nyt, der kommer i de danske biografer, selvom det dog indtil videre er mere end i eksempelvis de amerikanske. Derfor vil vi her fra Heaven of Horror altid slå et slag for, at film skal ses i biografen. Der er da heller ingen tvivl om, at The New Mutants helt sikkert bliver mere interessant af at se den på det store lærred.

Nej, historien bliver ikke bedre, men helhedsindtrykket og actionsekvenserne får da mere tyngde af et biograflærred og ikke mindst ditto lyd. Desuden gør diverse monstre sig også bedre, når de toner frem i det dybe biografmørke.

The New Mutants udkommer i de danske biografer fra den 3. september 2020.

Biografpremiere: 3. september 2020
Genre: Horror, Science Fiction, Action
Instruktør: Josh Boone
Medvirkende: Maisie Williams, Anya Taylor-Joy, Charlie Heaton, Henry Zaga, Blu Hunt, Alice Braga

Rahne Sinclair (Williams), Illyana Rasputin (Taylor-Joy), Sam Guthrie (Heaton) og Roberto da Costa (Zaga) er fire unge mutanter, der er indlagt til psykiatrisk observation på et afsondret hospital. Dr. Cecilia Reyes (Braga) mener, at teenagerne er til fare for sig selv og omverdenen, så hun overvåger dem nøje, alt imens hun forsøger at lære dem at tøjle deres mutantkræfter. Da den nytilkomne Danielle ”Dani” Moonstar (Hunt) føjes til den unge gruppe, begynder der at ske mystiske ting på det dystre hospital. Patienterne oplever hallucinationer og flashbacks, og både deres mutantkræfter – og deres venskaber – sættes på prøve i en kamp for at slippe derfra i live.