THE OLD GUARD er en ny Netflix-film i fantasy- og action-genrerne. Charlize Theron spiller hovedrollen, og hun fungerer altså bare som action-stjerne! Filmen er baseret på en tegnserie, hvilket man også fornemmer i de ret karikerede karakterer. Læs vores fulde The Old Guard anmeldelse her!

THE OLD GUARD er en Netflix-film, der bør tilfredsstille de fleste på et rent underholdningsniveau. Vi er ude i fantasy- og action-genrerne, hvilket passer perfekt til, at filmen er baseret på en tegneserie. Kort sagt handler filmen om en gruppe udødelige krigere, der hemmeligt har beskyttet menneskeheden gennem flere århundreder. Sammenligningen med Highlander er da også oplagt, da hovedpersonerne er udødelige. Og så alligevel er det en meget anderledes fortælling, så den byder også på nyt.

Charlize Theron spiller den egentlige hovedrolle, men hun deler skærmtiden godt med et stærkt cast. Alle action- og kamp-scener er en fornøjelse at se. Måske er det også derfor, man lettere kan tilgive den noget letbenede historie. Men okay, det er jo også en Netflix-film baseret på en tegneserie, hvilket også gerne skal være tydeligt for fans af dette oplæg.

Læs resten af vores The Old Guard filmanmeldelse herunder.

Charlize Theron er bare skøn som action-stjerne

Det skal slet ikke være nogen hemmelighed, at jeg altid er glad for at se Charlize Theron. Uanset om det er komedie, drama eller genre-film, så synes jeg ganske enkelt, hun er fantastisk. I de senere år har hun i dén grad sparket røv (bogstavelig talt) med skønne karakterer, der har gjort hende til en regulær action-stjerne.

Fra Furiosa i Mad Max: Fury Road til Atomic Blonde formår Charlize Theron at skrue helt op for underholdningsniveauet. Altid uden at gå (for meget) på kompromis med også at vise et ægte menneske. Der er bare lidt mere hjerte og hjerne med inde over, og dét klæder altså de fleste action-baskere. Og det er i hvert fald et stort fremskridt fra action-karakterer med rene one-liners.

Bevares, jeg elsker de ikoniske one-liners lige så meget som alle andre, men det skader ikke, at der kommer lidt mere kød på historien.

I The Old Guard har karakteren Andy (Charlize Theron) bestemt også en baggrundshistorie af dimensioner. Når man har levet gennem rigtig mange århundreder, så har man alligevel oplevet en del. Faktisk er det en ret hjerteskærende historie, vi får at høre.

Sammen med Charlize Therons “Andy”, får vi også Matthias Schoenaerts’ “Booker”. Han er det yngste medlem af den udødelige fire-mands hær, da han “kun” er et par århundrede gammel. De sidste to i truppen er Joe og Nicky, der spilles af henholdsvis Marwan Kenzari (The Mummy) og Luca Marinelli (They Call Me Jeeg Robot).

The Old Guard – Netflix anmeldelse

En verden fuld af diversitet

Den meget intense og skønne romance mellem Joe og Nicky er det store, bankende hjerte i The Old Guard. Heldigvis er det ikke noget, der er blevet skruet ned for i denne adaption, da det altså er en del af tegneserien også. Nu er det da også en Netflix-produktion, hvor Charlize Theron også selv er med som producer (det er hun generelt på sine film nu). Det er en god indikation for, at LGBTQ-elementer bevares.

Det ligger ikke lige til hverken Netflix eller Charlize Theron, at tækkes dem, der foretrækker at tro, verdenen primært er hvid, kristen og heteroseksuel. Historien i The Old Guard er nemlig et meget tydeligt udtryk for, at der er meget mere i denne verden!

En stor del af plottet i The Old Guard fokuserer da også på, at der netop er kommet endnu en udødelig. Denne gang en ung, sort kvinde, som hedder “Nile”. Hun er ret hardcore som udsendt “US Marine”, der dog dør i Afghanistan, hvorefter hun mirakuløst kommer sig.

Ja, fra at være død!

Det er naturligvis ikke noget, der går ubemærket hen, og firmandshæren af udødelige (altså “The Old Guard”) søger hurtigt ud i verden for at finde hende. Selvom det er århundreder siden, de selv opdagede, at de var udødelige, så husker de stadig, at det var en ret voldsom oplevelse. Jeg tænker også, at det ikke sådan lige er noget, der går i glemmebogen.

Nile spilles i øvrigt skønt af KiKi Layne (If Beale Street Could Talk), der har en varme og empati, der passer perfekt til karakteren. I en mindre (men meget vigtig) birolle ser vi desuden Chiwetel Ejiofor (Maleficent: Mistress of EvilSecret in Their Eyes). Skurken i The Old Guard spilles af Harry Melling. Han er voldsomt irriterende, og det hjælper nok ikke, at han var Dudley Dursley i Harry Potter-filmene.

Kommer der en The Old Guard 2?

Når du har set The Old Guard, vil du helt sikkert sidde og tænke på, om der mon kommer en 2’er. Slutningen af denne film lægger i hvert fald i dén grad op til, at der skal komme en The Old Guard 2. Eller rettere, den teaser faktisk ret voldsomt i denne retning, så mon ikke planen er, at der skal arbejdes videre derfra i en opfølgende film.

Om vi får en The Old Guard 2 eller ej vil nok hænge sammen med, hvor godt denne første film klarer sig. Men mon ikke det bliver et hit, når nu den har et solidt cast og en meget universel historie.

Der er i øvrigt en helt del elementer i The Old Guard, der mindede mig ret meget om den nye Netflix-serie Warrior Nun. På en masse gode måder. Warrior Nun er som en ungdomsversion af et lignende plot, mens The Old Guard er den meget voksne og noget mere dystre udgave.

Se The Old Guard på Netflix!

Gina Prince-Bythewood har instrueret The Old Guard, hvilket tydeligvis var et rigtig godt valg. Selve den visuelle stil er helt fantastisk, og samtidig er der fokus på selve hjertet i historien. Det går ikke bare op i bulder og brag alt sammen. Altså, action-scenerne er virkelig heftige på alle de bedste måder, men der er også fokus på, at døden er et alvorligt emne. Hvilket der jo også bør være!

Tidligere har Gina Prince-Bythewood instrueret filmen Biernes hemmelige liv (2008), hvilket naturligvis er noget helt andet. I nyere tid har hun dog også instrueret afsnit af tv-serier som Cloak & Dagger og Shots Fired.

Manuskriptet er skrevet af Greg Rucka, hvilket må siges at være et ønske-scenarie, da han er en af skaberne bag tegneserien. Tegneserien (eller “graphic novel” hvis vi skal være helt ordentlige) blev skabt af Greg Rucka sammen med Leandro Fernandez. Greg Rucka har også skabt Stumptown serien med Cobie Smulders i hovedrollen samt tegneserien bag filmen Whiteout (2009) med Kate Beckinsale.

Hvis du er glad for action og gerne vil have en medrivende historie med lidt ekstra overnaturlige elementer (den slags man typisk ser i tegneserier), så bør The Old Guard være ganske solid underholdning for dig.

The Old Guard kan ses på Netflix fra den 10. juli 2020.

Instruktør: Gina Prince-Bythewood
Manuskriptforfatter: Greg Rucka