TIGER KING er en ny Netflix-dokumentarserie. Den handler om Joe Exotic, der har en privat zoologisk have fuld af eksotiske dyr. Desuden er han anklaget for mordforsøg. Eller rettere, for at have hyret en lejemorder. Læs vores Tiger King anmeldelse her, og se den på Netflix!

Tiger King er en ny dokumentarserie på Netflix. Vi er ude i true crime genren, men første afsnit handler primært om hovedpersonerne i denne fortælling. Lad os bare sige, at det er nogle ret farverige personligheder, vi skal lære at kende.

Som dansker vil mange nok hurtigt sidde med en fornemmelse af, at de amerikanere sgu er vanvittige. Det samme gælder sikkert de fleste amerikanere, men det er alligevel ikke helt så fremmed for dem, som det er for os. Og heldigvis for det!

Dokumentarseriens fulde titel er Tiger King – mord, kaos og galskab (engelsk titel: Tiger King: Murder, Mayhem and Madness), hvilket passer ualmindeligt godt på indholdet. Læs resten af vores Tiger King anmeldelse herunder.

Hvordan er man en rigtig dyreelsker?

Det er ingen hemmelighed, at jeg elsker dyr. Faktisk er jeg ikke bleg for at fjerne en stjerne (eller en splat), hvis en film eller serie viser dyremishandling bare for at vække opmærksomhed og skabe “røre”. Men når man ser Tiger King, indser man hurtigt, at folk har meget forskellige opfattelser af, hvordan man er rigtig dyreelsker.

Joe Exotic er hovedpersonen i denne dokumentar, og han ejer en privat zoologisk have. Han elsker især de store katte og har derfor især mange løver og tigre. Deraf Netflix doku-seriens titel “Tiger King”. Joe Exotic er dog også rigtig god til at tjene penge på disse dyr. Folk strømmer til, og håndteringen af disse eksotiske dyr er virkelig grotesk at opleve.

Jeg er absolut ikke fan af hverken zoologiske haver eller steder som Sea World, da de aldrig eksisterer på dyrenes præmisser. Til gengæld elsker jeg reservater. Altså, de steder for dyrene reelt kunne slå mig ihjel, hvis jeg opførte mig åndssvagt. Med andre ord, som menneskene i Joe Exotic’s private zoo. Det virker bare mere fair, at vi er på lige vilkår. Sådan en dyreelsker er jeg bare!

Nå, men tilbage til Joe Exotic, der også er lidt tryllekunster og sanger samt har sin egen “tv-kanal”. Altså, det er et website, hvor han streamer video fra. Noget som de fleste børn kan gøre! Der er i øvrigt så få, der kigger med, at det vitterlig er grinagtigt. Han er faktisk primært bare et fjols.

Tiger King – Netflix anmeldelse

Fra zoologiske have til lejemord

Fordi Joe Exotic på mange måder er et stort fjols, så har han også skabt sig en fjende. Hun er dyretttighedsaktivist og hedder Carole Baskin… så hende vil Joe Exotic naturligvis gerne have ned med nakken. Altså, det er gengældt, men Joe vil faktisk gerne bare have, at hun forsvinder helt. Carole vil bare gerne have, at Joe Exotic dropper sin “leg med eksotiske dyr”.

For en god ordens skyld vil jeg da gerne lige slå fast, at jeg også synes, Carole Baskin virker som en person, der er lidt “over the top”. Hun er helt klart også besat af de store katte. Dog er der stadig en væsentlig forskel på deres tilgang til disse dyr.

Det undrer mig virkelig, at ejerne af disse private zoologiske haver (vi møder nemlig flere af dem i denne doku-serie) ikke kan se forskel på, hvad de gør, og det Carole Baskin gør. Men nu er det sådan, at de zoologiske haver avler uhyggeligt mange tigre og løver, som derefter bruges til at tjene enorme summer. Først og fremmest ved billeder med turister.

Ja, Carole Baskin tager også imod penge, når folk skal ind og se dyrene i hendes “Big Cat sanctuary”. Det koster trods alt en del at sørge for, at disse kæmpestore katte er sunde og aldrig skal mangle mad. Til gengæld kan man kun kigge på dem, så alt dette med at avle på dyrene og lade folk rage på ungerne (eller de voksne) er væk. Dét gør alverden til forskel!

Tiger King – Netflix anmeldelse

Se Tiger King på Netflix nu!

Netflix dokumentarserien Tiger King består af i alt 7 afsnit. Når først man er gået i gang, er det svært at stoppe, for det ér en vanvittig verden. Sammenligningen med Abducted in Plain Sight er helt oplagt, da denne verden og disse personer virker ekstremt fremmed.

Tiger King – mord, kaos og galskab Netflix dokumentarserien er instrueret af Eric Goode og Rebecca Chaiklin. Instruktørerne filmede begivenhederne i serien over 5 år, så der er mere end rigeligt guf til de syv afsnit, den består af. Dette er den fjerde dokumentar, Rebecca Chaiklin har været med til at instruere, mens det er den første for Eric Goode.

Her midt i Coronavirus-tiden er det utroligt nok nærmest forfriskende at blive mindet om, at verden altid har været lidt sindssyg. Uanset hvor mærkeligt, det hele er lige nu, så viser Tiger King, at verden faktisk er meget mærkeligere til hverdag for andre mennesker.

Tiger King kan ses på Netflix fra den 20. marts 2020.

Ejeren af en zoologisk have går amok blandt en flok excentriske personer i denne sandfærdige historie om lejemord i underverdenen inden for avl af store kattedyr.