TO CATCH A KILLER er en ny seriemorder-thriller, der begynder på en ekstremt brutal måde nytårsaften. Det er en meget karakterdrevet historie, og selv med en spilletid på næsten to timer er den slet ikke for lang. Læs hele vores anmeldelse af To Catch a Killer her!

TO CATCH A KILLER er en ny film inden for krimi-, thriller- og dramagenrerne. Du bør forvente en film i stil med The Bone Collector med hensyn til stil og tema. En seriemorder er på fri fod, men egentlig begynder han som massemorder nytårsaften i Baltimore.

Det giver en meget brutal åbningsscene, der – forståeligt nok – skaber panik i byen.

Denne meget karakterdrevne thriller har Shailene Woodley og Ben Mendelsohn i hovedrollerne. To skuespillere, jeg synes, der fungerer perfekt sammen. Overordnet set fokuserer historien også på politik i forhold til at arbejde med en højprofileret sag. Dette element ramte endnu hårdere, da jeg lige var færdig med at se the Netflix-dokumentaren American Manhunt: The Boston Marathon Bombing.

Læs videre på vores To Catch a Killer-filmanmeldelse nedenfor. Den kan købes til hjemmebiografen fra den 26. juni 2023.

En verden fuld af misantroper

To Catch a Killer hed oprindeligt Misanthrope, hvilket tydeligt refererer til morderen. Og ja, vi kommer faktisk også til at høre en del fra ham. Både i forhold til hans liv og motiv. Om du kan genkende eller være enig i dette motiv, er ikke rigtig relevant. Det er trods alt det, der gør denne seriemorder anderledes end de fleste andre mennesker.

HVAD ER EN MISANTROP?

En misantrop er en person, der har et generelt had, modvilje, foragt og mistillid til både mennesker, menneskelig adfærd og den menneskelige natur generelt.

Man kan roligt sige, at morderen, der bliver jagtet, er ret misantropisk. Selvom vi ikke når at se hans ansigt i starten, er han genkendelig et stykke tid før, hvis du er bekendt med skuespilleren, der spiller ham. Når de først har identificeret morderen, mangler de dog stadig at finde ham.

Og det er faktisk i denne proces – både med at identificere og finde ham – at det bliver tydeligt, at mange mennesker i denne film er misantroper. Faktisk bliver dem, der kæmper for retfærdighed, også konstant konfronteret med situationer, der ikke er retfærdige eller rigtige. Kombineret med tidligere traumer giver dette et ret mørkt verdensbillede. Og du kan ikke bebrejde nogen af dem.

Men det er klart, at alle misantroper ikke går rundt og dræber mennesker. Og deri ligger den altafgørende forskel!

To Catch A Killer (2023) – Anmeldelse | Seriemorder-thriller

Shailene Woodley og Ben Mendelsohn i hovedrollerne

Shailene Woodley er en af de skuespillere, der er blevet et mål for andre. En person, som nogle mennesker bare ikke kan lide uden nogen særlig grund – eller hver eneste lille mærkelige grund, de kan komme i tanke om. Normalt er de skuespillere, der lider under denne obskure form for had, unge kvinder, der siger deres mening højt.

Jeg kan virkelig godt lide Shailene Woodley (Big Little Lies), så jeg kan sagtens se hende i en film som denne og relatere til, hvad hun gør med sin karakter. I dette tilfælde synes jeg, hun gør et fantastisk stykke arbejde. Hendes karakter er et ødelagt individ på mange måder og ikke langt fra Jodie Foster i Ondskabens øjne (1991). Foster og Woodley medvirkede i øvrigt sammen i The Mauritanian (2021).

Og alligevel er Shailene Woodleys karakter som politibetjenten Eleanor Falco meget mørkere og er blevet (er stadig på nogle måder) ødelagt på en alt for velkendt måde. For mig formår Shailene Woodley at udstråle både smerte og styrke i sin skildring, hvilket er præcis det, der er brug for.

Desuden fungerer hun perfekt overfor Ben Mendelsohn (The Outsider). Han er en FBI-agent, der ser hendes talent og vedholdenhed og vil have hende på sit hold. Men han er også brutal og hensynsløs, når det kommer til at gøre tingene på den rigtige måde. Han kan være topstyret – faktisk er han det ofte – men han tager ansvar og gør sit bedste for at spille det politiske spil.

Endelig er der Ralph Ineson (The Witch) i den sidste nøglerolle. Hans ekstremt dybe stemme buldrer og får ham til at virke både blød og almægtig afhængig af hvilke ord, der bliver sagt.

Se To Catch a Killer i hjemmebiografen!

Den argentinske instruktør Damián Szifron er skaberen af To Catch a Killer. Han instruerede filmen og skrev også manuskriptet sammen med Jonathan Wakeham. Det er manuskriptforfatteren Jonathan Wakehams spillefilmsdebut. Damián Szifron er derimod allerede en prisvindende filmskaber.

Han instruerede genremixet Wild Tales fra 2014, der vandt en BAFTA for “Best Film not in the English Language” og blev også nomineret til en Oscar for “Bedste udenlandske film”. Filmen er faktisk på IMDb’s topbedømte filmliste (nr. 196 i skrivende stund), og jeg kan varmt anbefale den. To Catch a Killer er hans første film siden Wild Tales.

Filmen har en spilletid på nærmest to timer (1 time og 59 minutter) inklusiv rulletekster. Hvis du synes, det lyder som om, det kan være for langt eller langsomt, kan jeg med glæde rapportere, at det er det virkelig ikke. Jeg stoppede aldrig op for at tjekke på uret, hvor lang tid der var gået.

Og jeg kan sagtens se for mig, at der kommer flere film i fremtiden med Shailene Woodleys karakter som Eleanor Falco, der forsøger at fange en ny morder.

To Catch a Killer har premiere i hjemmebiografen den 26. juni 2023.

FAKTA

Instruktør: Damián Szifron
Manuskript: Damián Szifron, Jonathan Wakeham
Medvirkende: Shailene Woodley, Ben Mendelsohn, Jovan Adepo

Plot

Baltimore, nytårsaften. En dygtig men bekymret betjent rekrutteres af FBI’s chefefterforsker for at hjælpe med at profilere og opspore en forstyrret person, som terroriserer byen.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.