Heaven of Horror har været på set-besøg på den danske gyserfilm Finale. Læs mere om det spændende besøg – der endda gav kuldegysninger på den rigtig gode måde!

Update: Dette indlæg om Finale set-besøget blev faktisk skrevet tre år før udgivelse, eftersom vi skrev om oplevelsen umiddelbart efter besøget. Filmen endte med at være ret længe undervejs, men udkom endelig via Blockbuster.dk i november 2018. 

Finale er en low-budget produktion, der har fået støtte fra Dansk Filminstitut. Det var noget, folkene bag håbede ville være muligt, men ikke helt troede på, eftersom dette jo er en horror-produktion. Og de har ikke ligefrem været en eftertragtet genre i dansk film de senere år.

Måske især fordi de seneste forsøg ikke har været videre succesfulde. Instruktør Søren Juul Petersen var derfor nærmest lettet, da de ikke kun fik støtte fra den nye “Low Budget”-pulje hos DFI [Dansk Filminstitut], men oven i købet fik det under betingelse af, at de også gik planken ud og lavede ægte horror og ikke bare noget semi-drama, der lånte lidt fra horrorgenren.

Hvad man ønsker, skal man få…

Man må sige, at Finale som projekt lever op til kravet fra DFI om “ægte horror”. At valget på materiale til formålet faldt på Steen Langstrups roman “Alt det hun ville ønske hun ikke forstod” er da også et optimalt udgangspunkt.

Forfatter Steen Langstrup har også selv været inde over filmen som medinvestor i dette projekt, ligesom hele filmholdet også er medinvestorer. Man skal dog ikke være nervøs for, at man kender hele historien, bare fordi man har læst bogen.

Finale er baseret på Langstrups roman, men er dog alligevel sin egen – hvilket også valget af titel understreger. Filmen har selvfølgelig taget nogle kunstneriske friheder, der kommer til at overraske. Faktisk blev der brugt omkring 14 måneder på at få det endelige manuskript på plads. Det er altså ikke noget, der er skrevet i en fart, fordi man havde et udgangspunkt fra starten.

Der er brugt tid på detaljerne, og alt er blevet overvejet en ekstra gang, inden man har sat sig fast på den perfekte filmatisering af historien. Derfor skal vi også forvente, at den første del af filmen vil have fokus på, at vi kommer ind under huden på karaktererne.

Som både instruktøren, Søren Juul Petersen, og klipper, Jacob Kondrup, (der også begge er producere på filmen), forklarede, så ser vi noget af slutningen helt fra start. Derefter bevæger vi os bagud for at fortælle historien frem til den grumme slutning.

På den måde er det lidt som Titanic; Man ved, hvad det ender med, men det er rejsen derhen, der skaber spænding og fastholder publikum.

Når fiktion møder virkeligheden

Efter i alt 32 dage med optagelser fordelt på to sets (og over to en halv måned), var alle godt udmattede. Men straks, man spurgte ind til filmen, var passionen tydelig, og energien blev fundet frem fra ellers udtømte ressourcer.

Da vi så teaser traileren blive skudt, fik vi begge gåsehud i en sådan grad, at hårene stod i nakken på os. Det løb os simpelthen koldt ned ad ryggen.

Og det selvom vi kort forinden havde talt med to af skuespillerne. Både den meget charmerende skuespiller, Damon Younger, der spiller sadistisk skurk, samt den utroligt smilende og jokende skuespillerinde, Anne Bergfeld, der nu skulle spille dødsensangst.

Det gjorde hun i øvrigt i en sådan grad, at man sgu havde lyst til at løbe ind og hjælpe hende.

Gyserfilmen Finale 2018 - Karin Michelsen som Belinda og Anne Bergfeld som Agnes

Hovedrollerne spilles af Karin Michelsen og Anne Bergfeld

Der er to primære hovedroller, Belinda og Agnes, der spilles af henholdsvis Karin Michelsen og Anne Bergfeld. Begge skuespillerinder var i øvrigt utroligt søde og imødekommende.

De fortalte også ganske ærligt, at de som privatpersoner slet ikke kan tåle at se gyserfilm.

Karin Michelsen afslørede dog, at det normalt allerede var ved lydsiden og musikken i gyserfilm, at hun havde puden oppe foran ansigtet.  Det var altså ikke engang det visuelle, der nødvendigvis var værst. I Finale kender vi endnu ikke noget til lydsiden, men den visuelle del så bestemt grum ud.

Horror der kan ses!

Den visuelle stil i Finale ser fuldstændig fantastisk ud. Det var nærmest umuligt at forstå, vi stod på et set, der kostede en brøkdel, af hvad man ville forvente. Men når man har en Set Designer, der jager land og rige rundt – og især loppemarkeder og genbrugsbutikker – for at finde de perfekte remedier, så har man også allerede en stor fordel.

Når Set Designer, Martin Hansen, så også er Special Effects gut, der har arbejdet med dette, siden han var 13 år, er man godt med på budgettet.

Vi fik i øvrigt fornøjelsen af at se Martin arbejde på at skabe et set falske bryster. Og vi fik såmænd også luksusbehandlingen, da han fandt et tidligere brugt sæt bryster frem og lige ville teste realisme på os.

Han stak simpelthen en nål stille og roligt gennem den ene brystvorte “Kan I mærke det?”, spurgte han roligt. Og ja, det kunne vi sateme godt. Så Martins bryster (so to speak) bestod klart denne enkle test.

Martin Hansen, Set Designer og Special Effects Artist på “Finale”

Det skal virke ægte

Realisme er i øvrigt et gennemgående tema i Finale. Bevares, det er naturligvis horror, og historien skal være underholdende, så der er en masse lækre dramatiske kulisser. Men effekterne er altså rå og brutale. Dog ikke i Tarantino splatter-style med fem liter blod hver gang, der snittes i et menneske.

Selve kulisserne blev i øvrigt beskrevet som Saw møder Moulin Rouge, hvilket faktisk var ret spot on.

Elementer af selve historiens rammer er endda skabt ud fra, at man havde fundet sit perfekte cast. Især filmens to kvindelige hovedroller, Anne Bergfeld og Karin Michelsen, har fået karaktererne formet efter deres personlige ophav og/eller forslag. Også skurken blev esktraordinær uhyggelig i form af skuespiller Damon Youngers helt formidable karakter, The Ringmaster.

I det hele taget har filmen udviklet sig i takt med, at cast og crew er blevet skruet sammen. Således kendte de to kvindelige skuespillere hinanden fra skuespillerskolen Ophelia, så da Anne Bergfeld var castet som Agnes, kunne hun hurtigt anbefale Karin Michelsen som den perfekte Belinda.

De to karakterer skulle i øvrigt være som nat og dag, hvilket bidrager til energien i historien, allerede inden det hele går løs.

Nye kræfter og garvede filmfolk

Da Finale er et passionsprojekt, består holdet også af både relativt nye kræfter og garvede filmfolk. En herlig kombination, der reelt giver et optimalt udgangspunkt, hvis begge parter kan respektere og give plads til hinanden.

Sminkøren, Romina Alvarez, har egentlig sin baggrund i modeverdenen. Da hun skulle være makeup artist på filmen, kom hun pludselig også lidt i speciel effects lære.

Der var brug for ekstra hænder på denne front, og Romina ville hellere end gerne ville udvide sine evner inden for make-up arbejdet.

Romina Alvarez, makeup artist på 'Finale'

Romina Alvarez, makeup artist

Inspiration fra gyserfilm

Naturligvis er det oplagt at referere til film som Saw eller Hostel, når vi er ude i torturscener. Men instruktøren selv har også skævet til film som Eden Lake og The Strangers, der er blandt vores absolutte favoritter, da der er meget stærkere karakterportrætter i disse film.

De to nævnte film byder i øvrigt også på en stærk realisme, der virker langt mere skræmmende. Det rene splat kan virke mere komisk, og selvom der også vil være komiske elementer i Finale, er det gennem replikker og handlinger fra personerne. Ikke i de grumme horror-elementer.

Scanbox er (i skrevne stund) tilknyttet som distributør, men ikke som økonomisk investor i filmen. Dette er præcis, som producerne bag Finale selv har ønsket det, så der er frihed til selv at skabe den film, de brænder for.

Man arbejder med en helt anden økonomi og skarpere rammer, men også meget løsere tøjler til at være kreativ og skabe ændringer undervejs. Flere af producenterne har tidligere arbejdet på større filmproduktioner, men uden det har været den store lykke. Alt for ofte har de oplevet, at blive tvunget i andre retninger, end de selv følte var optimalt.

Både i forhold til selve filmen, men bestemt også i markedsføringen af denne.

Hvordan markedsfører man en film som Finale?

Markedsføringen af Finale vil også blive noget, de selv styrer i samarbejde med forskellige medier, hvoraf dette set-besøg via Kino.dk er et af de første elementer.

En del af markedsføringen vil også være at holde selve skurken skjult. Man får måske et glimt af ham, men den fulde afsløring skal komme undervejs i filmen. Og der kan vi godt afsløre, at I skal glæde jer!

En fantastisk karismatisk skuespiller, der spiller en karakter, der har kultpotentiale. Og det er altså mystisk at stå og tale med en smilende og charmerende mand, der fortæller, at han lige havde holdt et par års pause. I den periode var han blevet gift, havde fået et barn og var blevet skilt igen. Og savner i øvrigt sin 15 måneder gamle datter, som han kun skypede med i disse dage.

Derefter ser man ham forvandle sig til at brutal mand, når der siges “Værs’go”.

Og sekunder efter scenen er færdig, kommer han forbi og spørger, om vi mangler noget, inden han lige tager en kort rygepause, mens der alligevel er ventetid. Tak for kaffe!

De første still-billeder

En anden del af markedsføringen var at dele de første still-billeder fra filmen på kino.dk i efteråret 2015. Det var for at give publikum en idé om produktionen, hvor kvalitetsniveauet langt overstiger de penge, der er til rådighed.

Noget, der kun kan lykkes, fordi folk selv lægger tid og ressourcer til rådighed for at arbejde på produktionen som en form for co-op. I modsætning til bare at modtage en lønseddel, og arbejde på et projekt, inden det er videre til det næste.

Instruktør Søren Juul Petersen og filmfotograf Tobias Scavenius

Instruktør Søren Juul Petersen og filmfotograf Tobias Scavenius

Instruktørdebut til Søren Juul Petersen

Finale er også instruktør Søren Juul Petersens debut i netop instruktørstolen. Også hans fremgangsmåde var at sikre en enorm respekt omkring hele holdets arbejde.

Om så det var lige at vende en scene med skuespillerne eller vende fremgangsmåden med filmfotograf, Tobias Scavenius, så var det tydeligt, at alle brændte for dette. Alle havde en holdning, hvilket der også blev givet plads til.

Tobias Scavenius (filmfotograf) havde endda overskud til også lige at tale lidt tech med os, og forklare hvilken type kamera, de primært brugte. Inklusiv lidt lækker bonusinformation omkring både fordele og begrænsninger ved dette valg.

For os er det især en fornøjelse, at der er fokus på æstetik og kvalitet fremfor den rå dogme stil, der ellers har præget danske filmproduktioner gennem snart mange år. Især hvis budgettet er i den lavere ende. Her er budgettet ikke ligefrem enormt, men alle arbejder så bare ekstra hårdt og sikrer, at det ikke rammer produktionskvaliteten mere, end hvad kan undgås.

Finale har med sin engelsktalende skurk og dansk/tyske location allerede et international præg. Det forventer folkene bag at udnytte ved at prøve at sælge filmen til diverse internationale festivaler over sommeren 2016.

Finale update november 2018

Ja, det blev så til sen-efteråret 2018 (ikke sommeren 2016), at Finale endelig så dagens lys. Det skete med en frigivelse på streamingtjenesten Blockbuster i hele Norden samt screening på den finske Night Visions genrefilm festival. Resultatet er dog absolut noget, holdet bag kan være yderst tilfredse med.

Du kan læse vores anmeldelse af Finale her >

Forfatter

  • Nadja "HorrorDiva" Houmøller

    Jeg kan huske den første gyser, jeg så, da jeg var ca. 8-9 år. Det var nemlig 'Poltergeist', som min far havde optaget, og jeg efterfølgende sneg mig til at se, mens jeg var alene hjemme. Og det var på trods af, at min far udførligt havde lavet et grøn/gul/rød-system over hvilke film, jeg måtte se og ikke se... 'Poltergeist' var selvfølgelig en af de røde. Siden da har jeg haft en massiv interesse i at se gyserfilm, og jeg har altid fulgt med i hvilke kommende gysere, der var undervejs. Jeg foretrækker uden tvivl de lidt nyere gyserfilm. Et udpluk af mine favoritfilm: El orfanato, [REC], The Others, 28 Days Later, Eden Lake, The Descent, Se7en, Drag Me to Hell, The Mist, Haute Tension, Martyrs, The Strangers, The Cabin in the Woods. Udover min store interesse for horror-genren, har jeg også studeret 'Art of Film' på Berkeley, Californien, USA.