COLORS OF EVIL: RED på Netflix er en polsk krimi-thriller om nogle brutale mord på kvinder. Den er ikke nem at se, men den er vigtig – og med nogle ret gode twist undervejs. Læs vores fulde Colors of Evil: Red filmanmeldelse her!

COLORS OF EVIL: RED er en ny Netflix-film fra Polen (org. titel: Kolory zla. Czerwien). Det er en krimi-thriller, og polske filmskabere udmærker sig virkelig i genreproduktioner i disse år. Især når det kommer til Netflix-produktioner, som vi efterhånden har anmeldt en del af – både film og serier.

Denne Netflix-film er mørk og byder på brutale mord på kvinder. Overordnet omhandler historien vold mod kvinder, men også de gode mænd, der kæmper for kvinder. Den er baseret på en bog, der er første bind i en trilogi, så forhåbentlig får vi Netflix-adapteringer af de to andre også.

Læs videre på vores Colors of Evil: Red filmanmeldelse nedenfor. Find den på Netflix fra den 29. maj 2024.

Så meget ondskab

I Colors of Evil: Red bliver liget af en ung pige fundet på en strand i Tricity. Hendes læber er blevet skåret af, og dette er ikke det første mordoffer med dén detalje. Det får alle til straks at konkludere, de ved, hvem morderen er. Mordet ligner nemlig en forbrydelse fra femten år tidligere. Men kan det være nemt at opklare mordet?!

Nej, faktisk ikke, hvilket næppe er en spoiler, da filmen ville være slut inden for 15 minutter, hvis dét var tilfældet. I stedet ser det ud til, at der sker noget meget mere uhyggeligt. Det bliver kun mere tydeligt, da anklageren på sagen får et direkte påbud om at stoppe yderligere efterforskning af det nye mord.

Hans overordnede forbyder ham desuden at genåbne den afsluttede gamle sag.

Dog er anklageren en af ​​de gode fyre, så han beslutter sig for at samarbejde med ofrets mor og fortsætte sin efterforskning alligevel. Moren til offeret er dommer og klar til at gøre, hvad hun kan for at finde de mennesker, der er ansvarlige for det brutale mord på hendes datter.

Stort set alt i Colors of Evil: Red viser os de værste og mest skumle sider af mennesker. Jeg burde advare dig om, at tingene bliver brutale, men jeg formoder, at du ved det fra plottet. I stedet vil jeg gerne give dig en heads-up om, at tidslinjen er en smule skæv.

Så vær opmærksom hele vejen igennem og hold fokus. Ellers bliver forvirringen hurtigt total!

Colors of Evil: Red (2024) – Anmeldelse | Netflix Krimi-Thriller

Baseret på den første bog i en trilogi

Colors of Evil: Red er en Netflix-film baseret på en bog, som er den første i en trilogi af forfatteren Małgorzata Oliwia Sobczak. Jeg krydser derfor fingre for, at vi også får Netflix-filmatiseringer af de to andre.

Hvis denne første film bliver et hit, har Netflix helt sikkert alt klar til de næste to. Faktisk er de måske allerede undervejs. Alle bøger har samme titel bortset fra farve-delen. Den første er “Rød”, den anden bog er “Sort” – som på en eller anden måde virker endnu mørkere – og endelig er bog 3 “Hvid”.

Fokus i disse bøger er brutale kvindemordssager. Det er en dyster verden, vi bliver introduceret til. Gangstere arbejder sammen med ordensmagten og andre mennesker, der reelt burde beskytte kvinderne, der bliver myrdet.

Slutningen af Colors of Evil: Red på Netflix

Godt 20 minutter eller deromkring, før den faktiske afslutning på Colors of Evil: Red, føles det som om, historien er ved at blive afsluttet. Det var kun fordi, jeg kendte spilletiden på forhånd, at jeg vidste, at der var noget mere undervejs.

Colors of Evil: Red slutningen har nemlig lige et ekstra gear, der netop er skabt til at knække os seere en smule mere. Fordi, tro mig, selvom afsløringerne indtil da har været meget mørke, bliver det værre. Før det hele er overstået, er vi nødt til at gå lige lidt dybere og længere ned i mørket.

Skuespillerne i denne polske krimi-thriller leverer fremragende præstationer, som gør det hele endnu bedre. Uanset om de portrætterer skurke eller dem, der prøver at gøre det rigtige, ser vi nuancerede og naturlige karakterer, der bare gør, hvad der ligger i deres natur.

Fra Maja Ostaszewska og Jakub Gierszał i hovedrollerne som Helena, dommeren, og Bilski, anklageren, videre til Zofia Jastrzębska (Infamy) som Monika. Det er den uheldige kvinde, der skal så frygteligt meget igennem, inden hun myrdes.

Dem, der har set nogle af de tidligere Netflix-produktioner fra Polen, vil genkende flere skuespillere i Colors of Evil: Red. Herunder Przemyslaw Bluszcz (Feedback) som gangsteren Kazar, og Andrzej Konopka (Signs) som retsmedicineren Dubiela.

Se Colors of Evil: Red på Netflix nu!

Denne nye Netflix-film, baseret på Małgorzata Oliwia Sobczaks krimi (den første bog i en trilogi, som tidligere nævnt), er instrueret af Adrian Panek. Han har tidligere skrevet og instrueret gyserdramaet Werewolf (2020). Han skrev også manuskriptet sammen med Lukasz M. Maciejewski.

Så god som Colors of Evil: Red er – og den er ret god – så er historien dog fortalt på en måde, der kan forvirre lidt. Der er ingen hjælp fra filmskaberne i form af fx en “3 måneder tidligere” besked. I stedet ser vi pludselig en, som vi ved er blevet myrdet, i live igen. Af den vej kan vi konkludere, at vi ser et flashback.

Bortset fra disse små flashback-øjeblikke (som heller ikke i sig selv er særlig kronologiske), var jeg virkelig imponeret over plottet, opbygningen og persongalleriet i denne Netflix-krimi-thriller.

Colors of Evil: Red kan ses på Netflix fra den 29. maj 2024.

FAKTA

Instruktør: Adrian Panek
Manuskript: Lukasz M. Maciejewski, Adrian Panek
Medvirkende: Zofia Jastrzębska, Maja Ostaszewska, Jakub Gierszal, Andrzej Zieliński, Andrzej Konopka, Przemyslaw Bluszcz, Kagga Jayson

Plot

Da liget af en pige bliver fundet på en strand i Polen, går en anklager sammen med ofrets mor på en passioneret jagt efter sandheden.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.

    Vis alle indlæg