Lige siden jeg hørte om konceptet og så den første teaser trailer til Tusk, har jeg glædet mig til at se denne film.

Det er så tilpas syret og anderledes på en måde, som vel nærmest kun kan sammenlignes med Human Centipede. Og selvom præmisserne er anderledes, så viste det sig at være ret tæt på sandheden, da vi er ude i de helt virkelig groteske – og fuldstændig ufrivillige – kropsmodifikationer.

Justin Long spiller titelrollen, og han er uden tvivl en smagssag, men jeg har personligt været meget glad for hans nogen bøvede stil lige siden Jeepers Creepers. Han er bestemt ikke en ubetinget “good guy” i denne film, så man har egentlig et meget ambivalent forhold til hele hans situation. Den mest interessante rolle sådan rent psykologisk set, er uden tvivl Michael Parks (We Are What We Are samt roller i de fleste Quentin Tarantino film), der leverer en helt fantastisk genial præstation som det vanvittige menneske, der forsøger at bygge en hvalros ud af et menneske. Og historien om hvorfor han ønsker at gøre dette er en perle af en forklaring… altså, en grim, groteks og meget underlig perle.

Filmen er skrevet og instrueret af Kevin Smith, og hvis man er fan af hans tidligere film såsom Dogma fra 1999 eller Red State fra 2011 (som også har Michael Parks i hovedrollen), så bør man også blive godt underholdt af Tusk. Han har en fantastisk evne til at skabe omstændigheder og plots, som man bare skal overgive sig til. Ja, det er vanvittigt og personerne er decideret sindssyge, men hvis man ser nyhederne, så passer det jo egentlig meget godt på virkeligheden. I en film som Tusk får vi bare en lidt dybere forklaring på en situation, fremfor kun at se et uhyggeligt resultat.

Når det så er sagt, så er Tusk ikke uden problemer. Der er perioder, hvor det hele går en smule i ring, og vi ikke helt kommer videre, så derfor kan vi ikke komme helt op at ringe. Bevares, det hele kan forklares ved, at vi skal følge hovedpersonens udfordringer med at være fanget, men som helhed er det desværre et minus, at filmen taber momentum. Alligevel kan Tusk dog varmt anbefales, da den er utrolig vellavet og dybt fascinerende, så underholdningsværdien er i top.

Biografpremiere: CPH PIX 2015
DVD-premiere: 29-06-2015
Genre: Horror