KVINDEN I VINDUET (org. titel The Woman in the Window) på Netflix er en psykologisk thriller med Amy Adams i den altoverskyggende hovedrolle. Filmen er baseret på romanen af samme navn, og filmatiseringen er en Hitchcock hyldest. Læs vores Kvinden i Vinduet filmanmeldelse her!

KVINDEN I VINDUET (med originaltitlen The Woman in the Window) er en ny Netflix-film. Vi er ude i en psykologisk thriller med et krimi-mysterie som drivkraft. Amy Adams er skøn og overbevisende i hovedrollen som en kvinde, der lider af agorafobi og derfor ikke forlader sit hjem. En dag oplever hun dog noget meget ubehageligt, mens hun udspionerer sine genboer på den anden side af vejen.

Foruden Amy Adams byder rollebesætningen også på mange andre skønne skuespillere. Herunder Gary Oldman og Julianne Moore. Det er dog Adams, der har den definerende hovedrolle, og dét klarer hun i vanlig stærk stil.

Læs videre på vores Kvinden i Vinduet filmanmeldelse herunder, og find filmen på Netflix.

En oprigtig Hitchcock hyldest

Eftersom Anna Fox (Amy Adams) ikke forlader sit hjem, så oplever hun ikke meget uden for hjemmets fire vægge. Og dog, så kigger hun meget på verden omkring sig. Det giver helt naturligt en reference til Hitchcock-filmen Rear Window (Skjulte øjne på dansk), og filmen som helhed er skudt med klassiske Hitchcock virkemidler.

Det virker dog som en oprigtig og ærlig hyldest fremfor kopi-arbejde. Helt overordnet er vi ude i en fortælling, der kunne udspille sig på en teaterscene. Det er flot og elegant, men bestemt også en smagssag. Det er nok ikke alle, der vil synes, det er lige ophidsende.

Har du ikke læst bogen, denne Netflix-film er baseret på, kan jeg afsløre, at diverse plot-twists er noget lettere at gennemskue her i filmen, end de var i bogen. Det er lidt ærgerligt, men det er præmissen, når en bog skal filmatiseres. Filmmediet har både flere muligheder og begrænsninger end bøger. Og ja, bogen er altså noget bedre end filmen!

Men helt ærligt, er det (næsten) ikke altid sådan?

Kvinden i vinduet / The Woman in the Window – Netflix anmeldelse

Se Kvinden i vinduet på Netflix!

Kvinden i vinduet (der altså skal findes under titlen The Woman in the Window, hvis du har Netflix på engelsk) er instrueret af Joe Wright. Inden denne film, instruerede han Darkest Hour, hvor Gary Oldman også er med (han spillede Winston Churchill). Denne film har en markant anderledes stil, end hans tidligere mere storladne produktioner.

Lige umiddelbart er rollen som Anna Fox en noget atypisk rolle for Amy Adams (Arrival). Det klæder hende dog, og okay, faktisk minder karakteren (på nogle områder) en del om hendes hovedrolle i Sharp Objects. I hvert fald når det gælder selvdestruktiv adfærd. Sharp Objects er en HBO-serie, der også er baseret på en bog, og varmt kan anbefales.

Læs også

Vores anmeldelse af Sharp Objects miniserien baseret på en roman af Gillian Flynn >

Jeg kan egentlig godt lide den dedikerede Hitchcock-stil, der bruges til denne Netflix-film, men jeg er ikke overordnet vildt begejstret. Den er underholdende og spændende, men også relativt hurtigt glemt igen. Dét havde jeg alligevel ikke forventet, så derfor er jeg nok en smule skuffet. Det skal dog ses i lyset af, at jeg har glædet mig til denne film, siden jeg læste bogen for år siden.

Kvinden i Vinduet (The Woman in the Window) kan ses på Netflix fra den 14. maj 2021.

FAKTA

Premieredato: 14. maj 2021 på Netflix
Genre: Psykologisk thriller
Instruktør: Joe Wright
Medvirkende: Amy Adams, Gary Oldman, Julianne Moore, Anthony Mackie, Wyatt Russell

Plot

En psykolog, hvis agorafobi tvinger hende til at blive derhjemme, bliver besat af at observere naboerne — og af at opklare en brutal forbrydelse, hun ser fra sit vindue.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.