PARTISAN er en ny Viaplay-serie med Fares Fares i hovedrollen. Serien er svensk, og vi er ude i en krimi-thriller. Konceptet lyder vanvittigt spændende, og de to første afsnit fungerer godt, men det går desværre ret langsomt. Det er dog en serie, vi forventer at se færdig. Læs vores Partisan anmeldelse her!

PARTISAN er en Viaplay-serie i krimi- og thriller-genrerne. Serien er svensk og udspiller sig også i Sverige med Fares Fares i hovedrollen. På papiret lyder serien rigtig spændende, og traileren lover også godt, men historien udvikler sig altså lige lovlig langsomt.

Vi har fået screenere på de tre første afsnit til denne anmeldelse, og vi kommer også til at se de to sidste afsnit, når disse vises på Viaplay. Alligevel må vi anerkende, at det er lige på vippen, om den kan holde vores interesse.

Læs videre på vores Partisan anmeldelse herunder, og se de første to afsnit på Viaplay fra søndag den 16. august 2020.

Stærke kræfter bag den svenske serie

Alle fem afsnit af Partisan er instrueret af Amir Chamdin, der også er med til at skrive serien. Han har tidligere arbejdet på andre tv-serier samt et par film. Han startede dog sin instruktør-karriere med at lave tre musikvideoer for den svenske musikgruppe The Cardigans. Derudover arbejder han en del sammen med Jonas Åkerlund (Lords of Chaos) og Johan Renck.

Amir Chamdin er da også den tredie instruktør, der blev tilknyttet Renck Åkerlund Film. De to første er – som navnet indikerer – de førnævnte instruktører. Johan Renck arbejder med nogle af de mest roste tv-serier som ChernobylBloodlineBates Motel og skal instruere første afsnit af den kommende The Last of Us serie.

Med andre ord samarbejder Amir Chamdin med nogle af de mest succesrige instruktører fra Sverige. Jonas Åkerlund laver musikvideoer for alle fra Madonna til Metallica.

Partisan er også en flot serie, der tydeligvis har meget på hjerte. Det kommer især til udtryk via Fares Fares, så det er aldrig kedeligt, når han er på skærmen. Herhjemme er han nok især kendt som Assad fra Afdeling Q-filmene, men han laver også film og serier uden for Skandinavien. Han har været med i alt fra Rogue One: A Star Wars Story (2016) til Westworld tv-serien.

Det klæder ham dog rigtig godt at være tilbage i vante svenske rammer. Især i en serie som Partisan, hvor lige præcis race og ophav spiller en uhyggelig stor rolle. Jeg må dog lige påpege, at mens der er et ret objektivt syn på minoriteter generelt, så er der et ret stereotypt syn på polske arbejdere. Det er ikke helt klædeligt i forhold til dét, der ender med at være hovedhistorien i serien.

Partisan anmeldelse af Viaplay-serie

Se Partisan på Viaplay

Sæson 1 af Partisan består af fem afsnit, så det er en kort serie. Udfra de første tre afsnit kan jeg umiddelbart sagtens forestille mig, at der vil kunne komme en sæson 2 på selve konceptet. I øvrigt vil du først rigtig vide, hvad der foregår efter afsnit 2 af Partisan. Med afsnit 1 lander vi midt i starten af en sag, men har ingen forudgående viden om hvem, hvad og hvorfor.

Det kommer dog allerede i afsnit 2, og så er du godt med. Og ja, selve plottet i Partisan virker oprigtig som en ekstremt spændende historie. Efter også at have set afsnit tre er vi naturligvis et stykke videre, men tempoet er til tider drænende langsomt. Og herfra blev vi også irriteret over hovedpersonens handlinger – eller mangel på samme.

Ja, det er meget vagt, men vi vil ikke spoile serien, så vi kan ikke rigtig sige mere. Og har du Viaplay, er det helt sikkert en serie, der er værd at se udfra selve konceptet. Forhåbentlig kan de sidste to afsnit få løftet den et nøk højere op. Det er jo ikke første gang, at en lidt langsom serie pludselig tager fart og bliver helt fantastisk. Jeg tænker her på Watchmen, der endte med at blive en genial serie.

Dét niveau tror jeg nu næppe, Partisan kommer op på, men jeg tror dog på, at serien kan overraske en del endnu.

Partisan begynder på Viaplay fra søndag den 16. august 2020.

Instruktør: Amir Chamdin
Medvirkende: Fares Fares, Johan Rheborg, Anna Björk, Sofia Karemyr, Ylvali Rurling, Emelie Garbers, Pelle Holmström, Linus Wahlgren, Frida Gustavsson

Partisan udspiller sig i det idylliske Jordnära; et indhegnet landbrugsfællesskab med et tilsyneladende perfekt ydre, hvor vi følger Fares Fares i rollen som Johnny. Men da Johnny opdager, at alt ikke er, som det skal være, vækkes et instinkt til live i ham, som han ikke kan negligere.