Z WANTS TO PLAY er en ny gyserfilm, der starter utroligt stærkt. Den handler om en dreng og hans fantasiven, der måske er mere end bare fantasi. Desværre mister filmen helt pusten og ændrer stil mod slutningen. Det er virkelig en skam. Læs vores Z Wants to Play anmeldelse her!

Z Wants to Play er en gyserfilm, der handler om en dreng og hans nye fantasiven. Det lyder jo uskyldigt nok, men knægten får hurtigt store problemer i skolen, og det lader til, at “Z” har fået lidt for meget magt. Og er det overhovedet ren fantasi, eller er der tale om noget helt andet?!

Selve filmen er en virkelig solid gyserhistorie i starten. Faktisk holder filmen ret godt frem til den sidste trediedel. Der går det desværre galt på en måde, så selve fremdriften helt forsvinder. Det samme gør den nerve, der ellers var filmens helt store force.

Læs mere i vores Z Wants to Play anmeldelse herunder.

Momentvis fantastisk

Måske er det ærgelse, der spiller uforholdsmæssig meget ind, når Z Wants to Play skal bedømmes helt overordnet. Denne film starter nemlig med at have nogle virkelig gode scener. Der er solide jumpscares og udviklinger, der føles som en decideret mavepuster.

Jo længere frem, vi kommer, des mere forudsigelig bliver plottet dog. Og desværre på den rigtig kedelige måde, hvor man håber, at man gætter helt forkert.

Dette er ikke en film fyldt med jumpscares, og netop derfor rammer de også ret godt, når de så kommer. Selve uhyggen i Z Wants to Play kommer i langt højere grad fra hele den verden, vi oplever. Både fra drengens synspunkt og fra hans mor. Flere gange undervejs mindede selve stemningen mig faktisk om The Prodigy, men det er altså ikke fordi, plottene fra de to film minder om hinanden.

Næsten tværtimod.

Z Wants to Play – Anmeldelse – gyserfilm

Et lille, men godt, cast

Hele filmen har reelt kun en håndfuld karakterer og skuespillere, men til gengæld fungerer de rigtig godt. Drengen, Josh, der får en fantasiven, spilles af Jett Klyne. Han har, trods sin unge alder, allerede været med i flere film. Det gælder også gyserfilm som The Boy (2016) samt Netflix-serien The Chiling Adventures of Sabrina og et enkelt afsnit af The X Files i 2018.

Hans mor, Beth, spilles ret fantastisk af Keegan Connor Tracy. Du vil uden tvivl genkende hende med det samme, hvis du har set Bates Motel. Det var nemlig hende, der spillede skolelæreren, der fik Norman Bates til at vise sit sande jeg for første gang. Derudover har hun været med i kult action-horrorfilmen Dead Rising (2015) og Final Destination 2 (2003) samt tv-serien Battlestar Galactica (2007-2009).

Det er mor og søn, der er de primære karakterer i Z Wants to Play, mens Sean Rogersen har en mindre rolle som farmand, Kevin. Du vil måske genkende ham, hvis du har set Still/Born eller Grave Encounters.

Derudover er også Stephen McHattie med i en nøglerolle. Han har efterhånden fast arbejde med småroller i genrefilm, så man ved jo næsten, at han kommer til at være en vigtig del af plottet. Vi har senest set Stephen McHattie i Netflix-serien October Faction og den skæve gyser-komedie Come to Daddy (2019).

Køb eller lej Z Wants to Play nu!

Z Wants to Play er instrueret af Brandon Christensen, der også stod bag Still/Born, som vi var ret begejstrede for. Det er jo i sig selv noget, der får forventningerne godt op.

Derudover er selve manuskriptet skrevet i samarbejde med Colin Minihan, der har skabt en række solide genrefilm. Han startede med Grave Encounters som del af “The Vicious Brothers”. Senest har han lavet den ekstremt simple, men yderst effektive, zombie gyserfilm It Stains the Sands Red (2016) og derefter det vilde overlevelses-mareridt What Keeps You Alive (2018).

De to seneste film er med den altid skønne Brittany Allen i hovedrollen. Hun havde også en meget mindeværdig rolle i Amazon Prime Video serien The Boys og har i øvrigt lavet musikken til denne film, ligesom hun stod for scoret til What Keeps You Alive.

Næste projekt for Colin Minihan bliver en reboot af Urban Legend, der først blev lavet i 1998 og blev en franchise. Ligesom Scream og I Know What You Did Last Summer var den med til at få gyserfilm tilbage i biograferne og skabte en lang række stjerner. For Brandon Christensen er der intet officielt på tapetet endnu, men mon ikke vi får endnu en gyser inden for et par år.

Selvom slutningen på Z Wants to Play var en skuffende oplevelse, så er det stadig en yderst stemningsfuld gyserfilm med mange gode elementer.

Z Wants to Play er ude som købe- og lejefilm på diverse streamingtjenester nu.

VOD-premiere: 1. juni 2020