SVÆRMEN (eller THE SWARM) på Netflix er en fransk gyserfilm om græshopper, der får smag for blod. Det er dog langt fra så vildt og actionpræget, som det lyder. Filmen er nemlig langt hen ad vejen et horror-drama. Læs vores fulde Sværmen anmeldelse her, og find den på Netflix nu!

SVÆRMEN / THE SWARM er en ny Netflix gyserfilm fra Frankrig. Har du set traileren, vil du nok forvente en ganske anden film end den, der kan findes på Netflix nu. Grundlæggende sælges filmen som en gyserfilm med spænding og action, men det er ikke ligefrem tilfældet.

I stedet er vi ude i horror-drama hybriden, hvor gyset skal findes mere i en socialrealistisk fortælling. Altså noget ganske andet en den gyserfilm om “blodtørstige græshopper”, der ellers er den korte beskrivelse af plottet. Det betyder ikke, filmen er dårlig, men den er bare heller ikke, hvad man vil forvente ud fra trailer og plotbeskrivelse.

Læs videre på vores Sværmen anmeldelse herunder, og find den på Netflix nu (eventuelt under titlen The Swarm).

Gyserfilm med socialrealisme og græshopper

Godt nok udspiller Sværmen sig på et lille fransk landsted, hvor en kvinde avler græshopper til fodder. Og ja, de får også smag for blod, og hendes “sværm” vokser med voldsom hastighed. Det er bare mere rammerne, end det er den egentlige historie. Jeg forventede mig noget i stil med Araknofobi fra 1990, bare med græshopper i stedet for edderkopper. Det er langt fra tilfældet her.

Sværmen er nemlig langt fra så actionpræget, som man kunne forvente. I stedet handler filmen især om, hvordan den lille familie kæmper. Far er der ikke længere, og mor har sat sin lid til, at græshopper bliver det nye guld. Teenagedatteren er nærmest blevet mor for sin lillebror, og de to børn er klart de karakterer, jeg synes bedst om.

Sværmen / The Swarm – Anmeldelse | Netflix gyserfilm

Børnene forsøger nemlig bare at passe på hinanden og finde lidt glæde i hverdagen. Mor har til gengæld fokus på “ikke at fejle” med sit græshoppe-eventyr. Alt imens hun fejler voldsomt som forælder for to børn, der har mistet deres far. Og datteren skal oven i købet trækkes med drillerier i skolen grundet græshoppefarmen. Det er ikke nemt.

Græshopperne smager en dag blod og synes om det, men de gør jo bare, hvad dyr gør: Overlever og formerer sig. Der går i øvrigt en god time, før vi oplever græshopper som en egentlig farlig “sværm”. Selv dér er det kortvarigt, og først igen ved filmens slutning oplever vi igen “sværmen”. Det er ikke meget ud af en spilletid på lige omkring 100 minutter, når nu filmen hedder Sværmen The Swarm.

Se The Swarm / Sværmen på Netflix nu!

Sværmen / The Swarm er instrueret af Just Philippot, der tidligere har lavet en lang række kortfilm. Med denne film får han så sin spillefilm debut, og resultatet er imponerende i forhold til historiefortælling og stil. Manuskriptet er skrevet af Franck Victor og baseret på en original idé af Jérôme Genevray. Grundlæggende er filmen bare solgt ind forkert, så publikum nok forventer noget andet.

En god sammenligning kunne være Raw, som er ret fantastisk. Altså, Sværmen er ikke i nærheden af samme niveau, men begge er skabt som slow-burn genre-hybrider, der gør, at referencen alligevel ikke er helt ved siden af.

Vores anmeldelse af horror-drama-filmen Raw her >

Som både genre-hybrid og socialrealisme er Sværmen en solid og underholdende film. Det er bare ikke den film, jeg forventede, og mine forventninger blev skabt af trailer og plotbeskrivelse, så det er her, fejlen ligger. Ikke med selve filmen, selvom den godt kunne have været strammet lidt op. Bevares, græshopperne er momentvis uhyggelige, men det er dramaet, der er bærende.

Sværmen / The Swarm kan ses på Netflix fra den 6. august 2021.

Instruktør: Just Philippot
Manuskriptforfattere: Jérôme Genevray, Franck Victor