Clinical leverer virkelig, når det kommer til uhyggen. At der så også er en interessant og engagerende historie i Netflix filmen, er kun en bonus!

Jeg havde set traileren til Clinical, men vidste ikke helt, hvad jeg skulle forvente. Måske er det derfor, jeg formåede at læne mig tilbage og lade historie udspille sig.

Mange gange er det det bedste, der kan ske for en film; At publikum ingen forventninger har til filmen. Netflix’s egne film er et godt eksempel på dette.

De kan være fantastiske eller bare ryge direkte i glemmebogen. Uanset hvad, har de en tendens til bare at dukke op, så du kan nyde dem, uden at være blevet bombarderet af alverdens markedsføringskampagner.

Når det kommer til Clinical, kan du du roligt se frem til dejlig stemningsfuld og psykologisk gyserfilm med masser af uhygge.




Clinical leverer et hjernespil

Historien i Clinical er ikke ligefrem en slowburner, men den giver sig god tid til at fortælle en historie med mange lag. Der er en perfekt tone i filmen, der veksler mellem mod og naturlig frygt for det, du ikke kan se.

Derudover er der et mysterie, der skal løses i filmen. Ved hjælp af flashbacks får vi hele tiden mere og mere information, og du skal nok få en afklaring på det hele til sidst.

Dette er på mange måder en meget mørk og sørgelig film. For os horrorfans er der masser af hjernespil, elementer af home invasion og mulige paranormale aktiviteter.

Det jeg personligt synes bedste om, er filmens elegance. Det er meget nemt at gå for langt med vilde drejninger i historien eller for mange jump scares. Det undgår Clinical heldigvis på elegant vis.

De to stærkeste karakterer – og skuespillere – er for mig Vinessa Shaw og India Eisley. De spiller henholdsvis Dr. Jane Mathis og hendes patient, Nora.

Clinical (2017) Netflix

Du genkender muligvis Vinessa Shaw fra genindspilningen af The Hills Have Eyes eller tv-serien Ray Donovan. Ligeledes er India Eisley kendt fra Underworld: Awakening og tv-serien The Secret Life of the American Teenager.

Derudover ser vi Kevin Rahm (Bates Motel), der spiller en stor rolle og er nærmest uigenkendelig. Vi ser ham kun i vanlig form ved flashbacks, hvor man så kan genkende ham. Han gør et godt stykke arbejde, men for mig var det de to andre karakterer, der løb med opmærksomheden.

Kevin Rahm i Clinical (2017)

Alistair Legrand har skrevet og instrueret Clinical, der er hans anden spillefilm. Hans første film var The Diabolical (2015), der ikke var videre mindeværdig. Det er heldigvis omvendt med Clinical. Luke Harvis har været med til at skrive begge film, så vi håber på en tredje film fra denne duo – gerne i tråd med deres seneste.

Fakta

Premiere: 13. januar 2017 på Netflix
Genre: Horror, thriller
Instruktør: Alistair Legrand
Skuespillere: Vinessa Shaw, William Atherton, Aaron Stanford m.fl.

Resumé
En psykiater plages af tilbageblik fra et forfærdeligt overfald, mens hun behandler en ny patient, som er blevet frygteligt vansiret i en ulykke.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.