MONOLITH er en ny sci-fi-thriller med en solid gyserstemning. Vi ser kun én person på skærmen, mens alle andre er stemmeskuespillere. Den har en uhyggelig stemning, en fantastisk historie, og jeg var vild med den! Læs vores fulde Monolith-filmanmeldelse her!

MONOLITH er en ny sci-fi-thriller, der havde premiere på Adelaide Film Festival i Australien i oktober 2022. I 2023 fortsatte den med at spille på filmfestivaler verden over fra SXSW i USA til FrightFest i Storbritannien og Sitges i Spanien. Nu er den endelig ude digitalt, hvilket betyder, du har noget ret skønt i vente.

Det er en australsk film med Lily Sullivan (Evil Dead Rise) som eneste skuespiller, der ses på skærmen. Teknisk set ser vi også en ung version af hende i en gammel hjemmevideo, men der er altså kun én karakter på skærmen. Alle andre skuespillere i filmen optræder kun med deres stemmer. Det giver en fokuseret og næsten klaustrofobisk ramme, der fungerer perfekt til historien.

Læs videre på vores Monolith-filmanmeldelse nedenfor. Find den digitalt fra den 21. februar 2024.

Uhyggelig og engagerende

Vi møder en journalist, der tidligere arbejdede som undersøgende journalist og brændte sine naller. Da hun ikke kunne bekræfte sine kilder, måtte hun undskylde for en historie, hun havde frigivet. Endda på trods af, at hendes historie var sand. Alligevel er det nu hende, der kæmper for at komme på fode igen. Slet ikke fair, men heller ikke uhørt.

Under alle omstændigheder er hun klar til at arbejde videre og gør det via en ny podcast. En, der fører til, at hun undersøger mærkelige oplevelser og konspirationsteorier. Hun får et spændende tip, og fra allerførste afsnit kan hun mærke, at hun har fat i noget. Ikke mindst fordi hendes podcast går viralt med det samme.

Ikke nok med det, hun får en masse e-mails fra mennesker over hele verden med lignende oplevelser. Og hvad er så “oplevelsen”, der fungerer som omdrejningspunkt i hendes nye podcast?!

Tja, det er lidt mærkeligt, men handler om at folk modtager en sort mursten. Mørkere end noget, du nogensinde har set, uden nogen oplagt oprindelse og umuligt at forstå formålet med. Den fremkalder dog altid en mærkelig følelse hos de mennesker, der modtager den.

Da de forskellige spor begynder at føre hende ubehageligt tæt på sit eget liv, er hun tvunget til at se nærmere på det, der ligger begravet i hendes egen fortid.

Der er noget ved Monolith, der engagerer og fascinerer, samtidig med at den er underligt skræmmende på ukendte og uhyggelige måder. Altså, “ukendt” indtil filmen er slut, og vi får det fulde overblik, selvfølgelig.

Monolith (2022) – Anmeldelse | Sci-fi Thriller

Perfekt til alle, der kunne lide Calls

At have én karakter interagere med mange andre karakterer, uden nogensinde at være fysisk i nærheden af dem, giver naturligvis en lettere produktion, da den blev lavet midt i en pandemi. Husk, Monolith havde premiere i efteråret 2022 og blev derfor skudt noget tid før.

Selvom denne form for produktion – hvor man holder skuespillere fysisk adskilt, mens de alligevel interagerer – blev brugt meget under pandemien, er Monolith en af de mest effektive. Monolith er på mange måder helt sin egen. Den er mere strømlinet, elegant og formår at gå dybere med sin historie.

Ikke mindst sammenlignet med jumpscare-fokuserede pandemiske produktioner. Den Shudder-producerede Host [altså engelsk for “vært” og ikke et sygdomssymptom] er nok den mest kendte og blev et kæmpe hit i USA.

Jeg kunne heller ikke lade være med at tænke på Apple TV+ antologiserien Calls, som udelukkende fokuserede på stemmeskuespil. Med Monolith får vi alt det, der fungerede for Calls, men kombineret med at Lily Sullivan bidrager med at sætte ansigt på forvirringen, beslutsomheden og rædslen.

Det er en virkelig medrivende oplevelse at dykke ned i denne Monolith-verden.

Se Monolith i digitalt i hjemmebiografen

Matt Vesely er instruktøren bag Monolith, og han har skabt en fantastisk sci-fi-thriller. En, der byder på et ret stringent udtryk med masser af kold energi, der så kontrasteres af varme farver. Alt sammen en skøn måde at få publikum ind under huden på historien og den verden, der præsenteres.

Dette er en spillefilmsdebut af Matt Vesely og en meget imponerende en af slagsen. Det næste fra ham bliver sci-fi-komedieserien Overheater (der pt. er i præproduktion).

Manuskriptet kommer fra Lucy Campbell, og Monolith er også en spillefilmsdebut for hende. For mig kommer historien altid først, og med denne sci-fi-thriller var jeg helt forelsket i historien. Tidligere arbejdede Lucy Cambell som manuskript-vejleder på forskellige projekter.

Hendes tv-debut var til tv-serieversionen af den ikoniske australske gyserfilm Wolf Creek.

Denne film bliver helt sikkert også hjulpet af, at Lily Sullivan er vidunderlig som den eneste skuespiller på skærmen og bærer så meget af historien helt perfekt. Hun er historiefortælleren i Monolith, men stemmeskuespillerne hjælper også med at få det hele til at spille. Det er hele castet, der skaber den uforglemmelige helhed.

Gå ikke glip af denne film!

Monolith er ude digitalt fra den 21. februar 2024.

FAKTA

Instruktør: Matt Vesely
Manuskript: Lucy Campbell
Medvirkende: Lily Sullivan

Plot

Monolith følger en vanæret journalist, som gør brug af podcasting for at redde sin karriere, inden hun opdager et mærkeligt artefakt, som hun tror er et bevis på en udenjordisk konspiration.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.