MOON KNIGHT på Disney+ er en ny Marvel-miniserie med Oscar Isaac i titelrollen, hvor han er ret fantastisk. Serien har seks afsnit, der udkommer ugentligt, og du kan godt glæde dig. Du skal dog forvente at blive smidt hovedkulds ind i historien. Læs vores Moon Knight anmeldelse her!

MOON KNIGHT er en ny Marvel-serie på Disney+ med Oscar Isaac i den altafgørende hovedrolle. Han gør det heldigvis helt fantastisk, hvilket også er nødvendigt for, at historien fungerer. Han spiller nemlig reelt flere forskellige personaer. Den ene af dem er en ren dræbermaskine. Jo, ikke helt ulig James McAvoy i M. Night Shyamalan’s Split (2017), men dog alligevel på en anden måde.

Der er seks afsnit i denne serie, og vi har set de første fire til denne anmeldelse. Det er jeg mildest talt lykkelig for, da man efter ét afsnit er ret meget på bar bund. Altså, den er spændende, og jeg ville gerne fortsætte efter første afsnit. Men jeg synes, det er meget lidt, man lærer i afsnit 1. Faktisk er det først i afsnit 4, at vi rigtig kommer ind under huden på historien.

Læs videre på vores Moon Knight anmeldelse herunder.

Vi starter i midten

Moon Knight begynder reelt midt i det hele. Nu er jeg bestemt ikke imod, at man kastes hovedkulds ind i en fortælling og skal finde vej rundt i hvad, der er op og ned. Ikke mindst når det betyder, at man er i samme båd som hovedpersonen. Det er til dels også tilfældet i Moon Knight, men det er lidt som at lande midt i tredje sæson af en serie, man slet ikke kender!

Der er lige lovlig meget, der ikke helt fortælles eller forklares. Men okay, jeg skal selvfølgelig lige have de to sidste afsnit med, før jeg helt kan udtale mig om helheden. En serie som Watchmen på HBO led af det samme. Den endte dog med at være et decideret mesterværk, men man skulle godt nok være tålmodig og holde ved i mange afsnit.

Det ér bare en farlig måde at lave en serie på. Og dog, når det er en Marvel-serie på Disney+, så går det nok lige. For selvfølgelig skal folk nok vende tilbage uge efter uge (eller se hele serien, når alle afsnit er frigivet). Der er da også stadig noget charmerende ved, at man skal være tålmodig. Især i denne verden, hvor alt konstant er tilgængeligt døgnet rundt.

Moon Knight – Anmeldelse | Disney+ miniserie

Oscar Isaac får det til at fungere

Oscar Isaac er virkelig fantastisk i titelrollen. Ja, det er så 3.-4. gang jeg konstaterer dette, men det passer altså. Alene hans præstation (som flere forskellige personer) får én til at ville se videre på denne ret vanvittige og kringlede fortælling. Desuden er der et ret omfattende mysterie, der har med gamle guder og overtro at gøre. Det er et regulært eventyr.

Når Moon Knight fungerer allerbedst, er det nærmest som en moderne Indiana Jones, hvilket er en kæmpe kompliment herfra. Og jeg siger “moderne”, fordi den udspiller sig i nutiden. Og fordi Oscar Isaac lidt er en ny generations Harrison Ford. Helt ned til at de begge har spillet charmerende spradebasser i Star Wars universet, og forholder sig ret kritisk til det.

MERE MED OSCAR ISAAC

Den fantastiske Alex Garland film Ex Machina er bestemt værd at se eller gense >

Desuden vinder Moon Knight på at have en ret interessant skurk. Ethan Hawke (The Black Phone) spiller denne rolle og sikrer, at hans karakter ikke blot fremstår som den stereotype “bad guy”. Han spiller en karakter, der stiller spørgsmål som “Ville du have dræbt Hitler, da han blev født, når du nu ved, hvad han vil gøre senere?” og selv svarer et rungede “Ja!”.

Det er jo ikke ligefrem noget vanvittigt innovativt i sig selv, da det er et koncept, vi har set i flere film. Måske mest gennemgribende i Terminator-franchisen. Om så det er terminators, der vil dræbe Sarah Connor, så deres største fjende aldrig fødes eller Sarah Connor, der vil dræbe manden, der spiller en afgørende rolle i opfindelsen af terminators.

Og for at undgå spoilers, så går jeg ikke dybere ind i dette. Men nu ved du, hvilke store tanker, der spiller ind i denne fortælling og driver skurken.

Se Moon Knight på Disney+

Jeremy Slater er hovedforfatter på Moon Knight, som han også er executive producer på sammen med seriens hovedrolle-indehaver, Oscar Isaac, blandt mange andre. Selve ophavsmanden til tegneserie-karakteren er Doug Moench, som også skal nævnes her. Jeremy Slater har tidligere skabt serier som The Exorcist og The Umbrella Academy samt skrevet Death Note (2017) manuskriptet.

Den primære årsag til, at jeg faktisk har store forventninger til de sidste to afsnit af Moon Knight, er at Justin Benson & Aaron Moorhead er instruktører på denne Marvel-serie. Det er de sammen med den egyptiske instruktør Mohamed Diab, hvilket er ret passende, da meget af plottet udspilles i netop Egypten.

Justin Benson & Aaron Moorhead er en filmskaber-duo, jeg faktisk er utrolig begejstret for. De skaber konsekvent nogle fantastiske film, der bruger greb fra sci-fi og eventyr i skønne kombinationer. Ofte med elementer af gru og uhygge, der bliver siddende i seeren, længe efter rulleteksterne er rullet over skærmen.

Du kender muligvis Justin Benson og Aaron Moorhead-film som The Endless og Synchronic (2019). Desuden har de instrueret afsnit af serier som The Twilight ZoneLoki og Netflix-serien Archive 81. Hvis ikke du kender deres tidligere film, er der masser at se frem til. Start gerne med Spring (2015).Og så kan du ellers hygge dig med denne nye Marvel-serie på Disney+, der (forhåbentlig) nok skal give mening, inden sæsonen er slut.

MOON KNIGHT udkommer ugentligt på Disney+, og første afsnit har premiere den 30. marts 2022.
Sidste afsnit i serien frigives den 4. maj 2022. Ja, på selveste “May the 4th be with you!”-dagen.

Instruktører: Mohamed Diab, Justin Benson & Aaron Moorhead
Manuskript: Jeremy Slater
Medvirkende: Oscar Isaac, Ethan Hawke, May Calamawy, F. Murray Abraham, Gaspard Ulliel, Lucy Thackeray

Serien følger Steven Grant, en stille og rolig gavebutik-medarbejder, der pludselig rammes af blackouts og minder om et andet liv. Steven opdager, at han har dissociativ identitetsforstyrrelse og deler krop med lejesoldaten Marc Spector.

Mens Steven/Marcs fjender samles om dem, skal de navigere i deres komplekse identiteter, mens de kastes ind i et dødbringende mysterium blandt Egyptens magtfulde guder.