SAFER AT HOME er en ny thriller med et interessant koncept. Den foregår i den nu meget bekendte pandemi-ramte verden, hvor folk kommunikerer via videochat. Desværre er historien bare ikke særlig troværdig. Læs vores spoilerfri Safer at Home filmanmeldelse her!

SAFER AT HOME er en ny pandemisk thriller, der er filmet via videochat. Hvis det lyder bekendt, har du sikkert allerede set den fantastisk vellykkede gyserfilm Host, der blev et kæmpe hit i USA på horror-streamingtjenesten Shudder. Det var dog sidste år, så denne nye film føles bare ikke så innovativ.

Læs også: Vores engelske anmeldelse af gyserfilmen Host >

Selvom Host havde et overnaturligt element, så føles den stadig mere troværdig, end plottet i Safer at Home formår.

Læs videre i vores Safer at Home anmeldelse nedenfor.

Et liv med pandemi i 2022

Der var flere plot-elementer og dialoger, der bare ikke fungerede for mig i thrilleren Safer at Home. Vi befinder os i år 2022, hvor der er sket flere mutationer af COVID-19 virussen, hvilket betyder, at folk stadig er i karantæne. Derudover er mange millioner amerikanere døde af virussen, men karaktererne i filmen har stadig ikke affundet sig med situationen.

Jeg siger ikke, at de ligefrem behøver at være glade for det, men det føles ikke rigtigt som om, at de er vant til at leve på denne måde. Og det er selvom, der er gået yderligere halvandet års tid med denne nye levemåde.

Derudover ser man flere gange skuespillernes øresnegl, og det bryder fuldstændig illusionen om filmens univers. Så skulle de hellere have brugt dette som del af plottet, hvis ikke det skjules. Eksempelvis ved at vise personerne bruge trådfri lyttebøffer på farten.

Safer at Home – Anmeldelse

En urealistisk måde at filme på

Jeg elsker som udgangspunkt både found footage og andre former for POV [point of view] måder at filme på. Typisk hvor en smartphone eller bærbar bliver brugt til at filme alt. En film som tidligere nævnte Host er et godt gyser-eksempel, og Searching er en god thriller i samme subgenre.

Når det kommer til Safer at Home, bliver der dog foretaget mange forkerte valg undervejs.

Hvem fanden tager deres mobiltelefon med dem, når deres partner får en nedsmeltning og trænger til en privat snak på badeværelset. Og hvordan kan det være, at telefonen eller den bærbare computer altid er placeret, så man får det helt perfekt centrerede skud?! Det sker jo ikke engang, når man videochatter nu.

Og det ville slet ikke ske i de mange (mange!) situationer, de oplever i løbet af filmens spilletid.

Derudover er der scener, hvor nogen bliver jaget, men alligevel formår at filme deres ansigt, mens de løber. Endda horisontalt. Og hvem i alverden peger en spotlight på deres hvide t-shirt, når de prøver at gemme sig midt om natten?! Der er meget galt med mange af disse scener, og troværdigheden er derfor helt i bund.

Safer at Home – Anmeldelse

Se Safer at Home i hjemmebiografen

Will Wernick har instrueret Safer at Home, og det er hans fjerde spillefilm. Det er også den af hans film, vi mindst kan lide indtil videre. Han lavede nemlig gyserfilmen Escape Room (den fra 2017 – ikke den fra 2019, der kom i biografen) samt gyserfilmen No Escape fra 2020.

Historien har han selv været med til at komme på, men manuskriptet er skrevet af  Lia Bozonelis. Dette kunne have været en god historie, hvis den var skrevet mere troværdigt. Det er den bare ikke! Hvis jeg var dig, ville jeg bare se filmen for selve konceptet (selvom historien ikke er fantastisk), og ikke så meget for at relatere til karaktererne.

Jeg kunne godt lide, at den foregik i 2022, hvor vi kan tænke på, hvordan verden ville være på den tid i den situation. Det fungerede godt for mig, og det kunne have forbedret filmen, hvis det blev integreret endnu mere. Men det er måske bare mig.

Mest af alt, så tænkte jeg bare: Lad nu for guds skyld være med at bruge POV i form af smartphones og bærbare computere, hvis du ikke kan gøre det troværdigt. Det er regulær dogme, hvor du skal følge visse (enkle) regler. Ellers virker det bare ikke.

Safer at Home kan ses i hjemmebiografen fra 19. april 2021.

FAKTA

DVD/BD-premiere: 3. maj 2021
VOD-premiere: 19. april 2021 (køb) | 26. april 2021 (leje)
Genre: Thriller
Instruktør: Will Wernick
Medvirkende: Jocelyn Hudon, Emma Lahana, Alisa Allapach, Adwin Brown, Dan J. Johnson, Michael Kupisk, Michael Kupisk

Plot

I 2022 har coronaviruspandemien skabt massekaos i Los Angeles og gjort byen til en politistat. I et forsøg på at flygte fra den dystre virkelighed samles en gruppe venner til en onlinefest. En aften med musik, druk, festlege og stoffer. Efter de alle sammen tager noget, de tror er Molly, går det frygtelig galt.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.