THE THIRD DAY er en ny miniserie på HBO Nordic, der består af i alt seks afsnit. Historien er indledningsvist lidt rodet, men udvikler sig heldigvis imponerende – og ret vildt. Læs mere i vores fulde The Third Day miniserie anmeldelse her!

THE THIRD DAY er en ny HBO Nordic miniserie i thriller-mysterie krydsfeltet. Der kommer desuden et par horror-greb med ind over, når historien virkelig tager fat. Med Jude Law i den indledende hovedrolle (det skifter halvvejs), bliver vi kastet ind i vanviddet, og det tager lige et par afsnit at komme ind under huden på serien.

Vi har set de første 5 ud af 6 afsnit, så nu venter vi meget spændt på, at det sidste (og altafgørende samt -afslørende) afsnit vises på HBO Nordic den 20. oktober 2020.

Læs vores The Third Day miniserie anmeldelse herunder.

The Third Day anmeldelse – HBO serie

En miniserie i to dele

Nej, der er ikke kun to afsnit i The Third Day miniserien, men selve fortællingen er inddelt i to, der også kaldes “sommer” og “vinter”. I sommerdelen er det karakteren spillet af Jude Law, der er hovedpersonen. I vinterdelen er det i stedet Naomie Harris (Rampage Out of Control og 28 dage senere), der spiller den afgørende hovedrolle. Selve historien er dog én samlet fortælling.

Begge karakterer ankommer til samme ø, hvor der foregår nogle meget mærkelige ting. Og mere vil vi ikke afsløre – det skal opleves. Du kan evt. læse det officielle plot, hvis du er nysgerrig.

Hver episode har en titel, der siger en del om hovedtemaet.

Sommer:

“Friday – The Father” er afsnit 1

“Saturday – The Son” er afsnit 2

“Sunday – The Ghost” er afsnit 3

Vinter:

“Monday – The Mother” er afsnit 4

“Tuesday – The Daughter” er afsnit 5

“Last Day – The Dark” er afsnit 6

Foruden Jude Law (Contagion) og Naomie Harris, spiller også Katherine Waterston (Alien: Covenant) en nøglerolle gennem hele miniserien. Hendes karakter i The Third Day er faktisk den mest interessante karakter, hun har spillet indtil videre (som vi har set).

Også Emily Watson (Chernobyl) er helt fantastisk i denne miniserie, hvor hun taler som en havnearbejder og har godt styr på det meste. Til sidst vil jeg også lige nævne Paddy Considine (The Girl with All the Gifts, The Outsider) samt Mark Lewis Jones (Apostle). De spiller også nøgleroller i selve historien og leverer virkelig skønne portrætter af to vidt forskellige personligheder.

The Third Day anmeldelse – HBO serie

Se The Third Day på HBO Nordic

The Third Day er en HBO Nordic serie, og det betyder ét afsnit ad gangen. Det er faktisk ret ærgerligt lige i denne forbindelse, da serien sagtens kunne sluges i én omgang. Desuden er der ret meget at holde styr på, så det kan være lidt udfordrende at skulle vente en uge på fortsættelsen. Især da første afsnit nok er det svageste, men herfra vil vi dog opfordre til at holde ud og se videre!

De første tre episoder er instrueret af Marc Munden (Black Sails), og filmfotografen er Benjamin Kracun (Promising Young Woman). De sidste tre afsnit er til gengæld instrueret af Philippa Lowthorpe (The Crown), og der er filmfotografen i stedet David Chizallet (Mustang).

Forskellen mellem de to stile og udtryk er meget tydelig, men det er også pointen. Vi ser nemlig historien fra to vidt forskellige udgangspunkt og tidspunkter. Begge dele fungerer dog perfekt til lige præcis deres udtrykte formål. Selvom det håndholdte kamera i løbet af de første tre episoder driver mig til vanvid ind i mellem. Til gengæld fungerer de intense close-ups vildt godt!

Hvis første afsnit af The Third Man ikke helt fanger, så giv lige miniserien en ekstra chance og se afsnit to også. Er du fanget allerede efter episode 1, så kan du godt glæde dig til resten. Og ja, det er ret umuligt ikke at tænke på den ikoniske The Wicker Man, når denne HBO Nordic miniserie begynder. Men bare rolig, denne serie er altså helt sin egen lille vanvidsperle!

The Third Day har premiere på HBO Nordic den 15. september 2020.

Skabere: Felix Barrett, Dennis Kelly
Manuskriptforfatter: Dennis Kelly
Instruktører: Marc Munden, Philippa Lowthorpe
Medvirkende: Jude Law, Katherine Waterston, Paddy Considine, Emily Watson, Naomie Harris, John Dagleish, Nico Parker, Freya Allan

The Third Day er opdelt i tre “Summer”-episoder og tre “Winter”-episoder.

“Summer” følger Jude Laws karakter, Sam, der bliver drevet til en mystisk ø ud for den britiske kyst. Isoleret fra fastlandet er Sam ikke i stand til at forlade den idylliske og farligt fortryllende verden, han har opdaget, og de mystiske ritualer hos øens beboere sender ham på en mental rejse, hvor oplevelser med tab og traumer fra hans fortid leder til en chokerende afsløring om øen.

“Winter” følger Helen, (Naomie Harris), der er en viljestærk outsider, som også ankommer til øen. Helen søger svar på en række spørgsmål, og hendes ankomst sætter gang i nogle begivenheder, hvor det bliver svært at skelne mellem fantasi og kendsgerning.