CODE 8 er en ny sci-fi thriller på Netflix. Filmen handler om mennesker, der har særlige evner og reelt ikke må bruge dem. Hovedrollen spilles af Robbie Amell, der er en noget alternativ elektriker. Dette er en film, der starter fint, men slutter sløvt. Læs vores Code 8 anmeldelse her!

CODE 8 er en ny film på Netflix i sci-fi og thriller genrerne. Filmens hovedrolle spilles af Robbie Amell, og plottet handler helt grundlæggende om den store gruppe mennesker, der er født med særlige evner. Desværre må de ikke rigtig bruge disse evner – ikke uden at betale for tilladelse til dette, hvilket er dyrt!

På mange måder minder filmen helt naturligt om X-Men universet, og derfor er der også en del af dem med “særlige evner”, der ikke vil finde sig i at være andenrangs borgere. Helt grundlæggende er der mange del-elementer i denne film, der trækker tydelige referencer til de mange udokumenterede migranter, der arbejder i USA. Og det fungerer faktisk rigtig godt.

Læs resten af vores Code 8 anmeldelse herunder, og se filmen på Netflix nu.

Robbie Amell i hovedrollen

Robbie Amell spiller hovedrollen som elektriker i Netflix sci-fi filmen Code 8. Hans navn er Connor Reed, og han behøver ikke noget konventionelt værktøj. Takket være hans særlige evner, kan han nemlig arbejde på en noget alternativ måde. Det fungerer dog, og der er naturligvis altid nogen, der gerne betaler grotesk lav løn for effektiv arbejdskraft.

Connor bor sammen med sin mor, og de kæmper for at få mad på bordet, da de begge to har særlige evner og kun kan arbejde lavtlønnede jobs. Også her er parallellen til udokumenterede migranter i USA tydelig. Da Connors mor bliver syg, skal der ske noget for at hente en stor sum penge ind hurtigt. Det koster nemlig også mange penge at komme på hospitalet i USA i fiktionens verden.

Connors mor, Mary Reed, spilles af Kari Matchett som nok også vil være en velkendt ansigt for fans af genrefilm. Hun var med i sci-fi thrillerne Cube 2: Hypercube og Cypher, der begge er fra 2002. Et andet genkendeligt ansigt er også med i form af Laysla De Oliveira. Hun var med i både Locke & Key Netflix-serien og Netflix-filmen In the Tall Grass.

Du kender måske Robbie Amell fra Netflix sci-fi thrilleren ARQ fra 2016, men han har også været med i The Flash tv-serien. Han var ligeledes med i Netflix gyser-komedien The Babysitter med fantastiske Samara Weaving i hovedrollen. Der kommer da også en 2’er til den film. Læs mere om The Babysitter 2 lige her >

Derudover spillede Robbie Amell også hovedrollen i kortfilmen Code 8, der ligger til grund for denne nye spillefilm, så han var naturligvis det oplagte valg. Og ja, hans fætter Stephen Amell fra Arrow tv-serien er også med i Code 8. Han spiller en vigtig birollekarakter, der “hjælper” den unge Connor med at få fingrene i penge hurtigt.

Code 8 – Netflix anmeldelse

Den forudsigelige udvikling i Code 8

Nu skal vi ikke komme med spoilers for Code 8 her, da vi ikke gør os i den slags. Til gengæld må vi lige belyse den utrolig forudsigelige udvikling i filmen. Hele den sidste halvdel af filmen er nemlig en ret flad omgang af en sci-fi thriller.

Det er især ærgerligt, fordi plottet indledningsvis er bygget op omkring et fokus på paralleller til den virkelige verden. I selve indledningen (der hvor medvirkende og filmskabernes navne står) ser vi blandt andet, hvordan robotter overtager arbejdspladser. Og da det er dem med “særlige evner” der har disse jobs, står mange pludselig uden indtægt af nogen art.

Derfor omhandler en del af selve filmens plot også, at disse mennesker arbejder på byggepladser en dag her og der. Altid til meget lav løn og under ringe vilkår. Og ja, der dukker naturligvis folk op, der skal se medarbejdernes “dokumenter”. Måske en lidt klodset parallel til netop de mange arbejdere fra især Mexico i USA, men stadig relevant og passende.

Desværre forsvinder alle disse lidt tungere emner hen ad vejen, og vi ender med mere af en action-thriller. Det betyder også, at hele slutningen af Code 8 er forudsigelig på alle tænkelige måder. Dermed er filmen okay som underholdning, men den misser chancen for at være mindeværdig.

Code 8 – Netflix anmeldelse

Se Code 8 på Netflix nu!

Jeff Chan er instruktøren bag Code 8, og dette er kun hans anden spillefilm. Han har dog lavet en del kortfilm i løbet af de sidste ti år. Derfor er det heller ikke overraskende, at denne spillefilm er baseret på netop en af hans tidligere kortfilm fra 2016. Hans første spillefilm var til gengæld horror-thrilleren Grace fra 2014 der blandt andet havde den altid fantastiske Lin Shaye på rollelisten.

Code 8 manuskriptet er skrevet af Chris Pare, men dog baseret på kortfilm-historien af instruktør Jeff Chan. Chris Pare skrev også manuskriptet til Jeff Chans forrige film – den førnævnte Grace (2014).

Code 8 filmen havde oprindeligt premiere på Sitges Film Festival i Spanien tilbage i oktober 2019. Siden da har den været vist på en række filmfestivaler globalt. Nu er den så udkommet på Netflix over Påsken her i 2020, hvor du passende kan slå hjernen fra og lade dig underholde. Det er en “brug og smid væk”-film, men det er også fint nok i disse tider, så lad dig blot underholde.

Vi slår i hvert fald gerne et slag for, at effekterne i denne film er imponerende. Det alene er nok til at underholdningsværdien vil være hjemme for mange.

Code 8 er ude på Netflix fra den 11. april 2020.

Instruktør: Jeff Chan