GREENLAND er en ny katastrofefilm med Gerard Butler i hovedrollen. En kæmpe komet har kurs mod jorden, og det eneste sikre sted er tilsyneladende en bunker i Grønland. Traileren viser dog mere action, end filmen leverer. Læs vores Greenland filmanmeldelse her!

GREENLAND er en ny katastrofefilm, der nu udkommer i de danske biografer. Præcis som folk kastede sig over film med pandemi-plot på Netflix, da Corona først tog fat, så har film med apokalyptisk tema altid trukket publikum.

I denne film har en komet kurs mod jorden, men bør umiddelbart ramme ved siden af. Det gør den bare ikke, og allerede de første “små” fragmenter viser, at den helt store katastrofe er på vej.

Læs vores Greenland anmeldelse herunder, og smut i biffen, hvis du savner lidt mere katastrofe i dit liv.

Det er da derfor, Trump vil købe Grønland

Kometen “Clarke”, der burde fløjte lige forbi jorden, ændrer altså retning, og en masseødelæggelse er kun 48 timer væk. Denne komet kommer i øvrigt fra et andet solsystem, og videnskabsfolk kan generelt ikke rigtig lure den. Det er også lige meget, for Gerard Butler er hovedpersonen, og det er hér, historien ligger.

En bunker på Thule-basen i Grønland er tilsyneladende det eneste sikre sted, hvis man skal have en chance for at overleve apokalypsen. Måske det forklarer, hvorfor Trump er så vild efter at købe Grønland. Han så traileren for Greenland og fik en “god” idé.

Nej, spøg til side (eller ej), så giver traileren et noget andet indtryk, end filmen leverer. Selve Greenland traileren giver indtryk af et ægte actionbrag af en katastrofefilm (i stil med eksempelvis San Andreas), og det er ikke ligefrem, hvad filmen leverer. For det første er det meget længe uvist, hvor det er, militæret og politikerne er på vej hen.

Altså, nu hedder filmen jo Greenland (altså Grønland), så det er lidt af en spoilerfyldt titel, hvis vi skal blive overrasket. Det giver i øvrigt ikke meget mening, når nu kometen skal slå ned i Vesteuropa, men bevares. Det er langt fra det eneste, der ikke giver supermeget mening.

Greenland (2020) Anmeldelse af katastrofefilm

Et meget troværdigt billede af menneskets natur

Til gengæld leverer Greenland et ret troværdigt billede af, hvordan vi som mennesker reagerer på besked om noget farligt. Vi skal sateme da ud og hamstre/plyndre. Så når Gerard Butlers karakter udbryder “That was fast!”, så tænker man for en gangs skyld, at det faktisk passer helt fint med virkeligheden. Godt nok gik de ikke målrettet efter toiletpapir i denne film, men ellers er det meget rammende.

Dog har Greenland generelt et meget stort fokus på familiedrama og de store følelser. Fra det sekund, vi bliver bekendte med, at Gerard Butler karakteren er ved at finde sammen med sin kone igen, ved vi, at deres forhold er omdrejningspunkt. Når vi så også får besked om, at deres 7-årige søn har diabetes, så ved vi, at dette bliver den helt store hurdle.

Lad mig lige skære det ud i pap; Jorden forventes at gå under om 48 timer, men fokus er reelt på, at sønnike skal have sin insulin.

Ja, men det er da også rigtigt. Det er bare lidt mærkeligt, som der prioriteres undervejs. På et tidspunkt skal familien skynde sig videre, hvis de skal gøre sig håb om at komme til Grønland. Direkte derefter skal drengen dog lige i bad (man kan jo ikke gå ind i apokalypsen med fedtet hår), og der skal lidt yderligere familie-drama scener ind over.

Det. Er. Tåkrummende.

Til gengæld er Gerard Butler for én gangs skyld ikke en førsteelsker og nærmest superhelt. Og det klæder ham at være fyldt med fejl og spille en langt mere afdæmpet karakter. Morena Baccarin (Deadpool-filmene og serien V) spiller hans hustru, og hun er generelt sej, men tvinges godt nok ud i nogle groteske situationer – og replikker – undervejs.

Se Greenland i biografen herhjemme!

Ric Roman Waugh har instrueret filmen. Han stod også bag Angel Has Fallen (2019) med Gerard Butler i hovedrollen, hvilket kun understreger, at han kender sin action. Det skulle dog oprindeligt have været Neil Blomkamp (District 9) og Chris Evans (Captain America) som henholdsvis instruktør og hovedrolle. Dén film ville jeg helt klart hellere have set!

Det er dog hverken instruktør eller skuespillere, der trækker niveauet ned for filmen. Det er derimod historien, og den er skrevet af en ægte gyser-manuskriptforfatter. Han hedder Chris Sparling og har tidligere skrevet Buried (2010)ATM (2012) og The Atticus Institute (2015). Han plejer altså at være langt skarpere end dette, så det  være en uheldig kombination.

Det eneste, der alligevel kan redde Greenland lidt, når historien fejler (og dét gør den), er effekterne og lydsiden. Der er i dén grad smæk på både lyd og billeder, når der endelig er nogle mere actionprægede scener. Dét må jeg give filmen. Alligevel sad jeg tilbage og tænkte, at Lars von Triers Melancholia (2011) klarede hele katastrofefilm subgenren bedre en Greenland. Og dén havde jeg altså ikke set komme.

Den er alt for lang, fordi vi skal have en masse familiefnidder og et væld af dumme sidehistorier med udfordringer af alverdens art. Det er faktisk ikke så lidt som Alene Hjemme møder 2012, hvilket er en spøjs kombination. Hvis man virkelig vil vise menneskets natur, som eksempelvis Train to Busan lykkedes ret godt med, så skal man være mere konsekvent.

Actiondelen holder dog i Greenland, og netop derfor er det en film, der skal ses i biografen. Og helst en med Dolby Atmos lyd, så man kan mærke jorden (eller sædet) ryste under sig, når katastrofen rammer.

Greenland udkommer i de danske biografer fra den 12. august 2020, så det er endnu én af de film, vi får at se før USA.

Instruktør: Ric Roman Waugh
Medvirkende: Gerard Butler, Morena Baccarin, Scott Glenn m.fl.

Jorden bliver snart ramt af fragmenter fra en komet. Da nyheden spredes, bryder kaos løs. Ingeniøren John Garrity modtager besked om at melde sig på en militærbase med sin kone og søn, men ingen af deres venner eller familie har fået samme besked. På militærbasen bliver John skilt fra sin familie, og noget går galt, så nu må John kæmpe for at finde sin familie og sikre deres overlevelse under den voldsomme naturkatastrofe.