LA RÉVOLUTION er en ny Netflix-serie fra Frankrig. Den handler kort sagt om en noget alternativ genfortælling af den franske revolution. Denne gang er en ret grum epidemi en stor del af historien. Læs vores La Révolution anmeldelse her!

LA RÉVOLUTION er en ny Netflix-serie fra Frankrig, der både er en genre-produktion og omhandler en vigtig del af den virkelige verdens historie. Vi får en alternativ udgave af den franske revolution, hvor en epidemi med en yderst effektiv virus spiller en afgørende rolle.

Lige på den måde minder den en smule om den sydkoreanske Netflix-serie Kingdom, hvor zombie-lignende væsener pludselig former historiens gang.

Læs videre på vores La Révolution anmeldelse herunder, og se alle otte afsnit af sæson 1 på Netflix.

Hovedpersonen er opfinderen af guillotinen

Som en ekstra lækker detalje, er hovedpersonen i La Révolution, den mand, der ender med at opfinde guillotinen. Hans efternavn er såmænd også Guillotine, så det giver jo meget god mening. Ikke mindst i en serie, der handler om den franske revolution. Også selvom det er i en alternativ udgave.

Netop det med en alternativ udgave af noget, der ellers foregår i en yderst elegant tid, trak også hurtigt vores tanker til Pride and Prejudice and Zombies (2016). Lige med La Révolution er det dog ikke zombier i klassisk forstand.

Den virus, der ender med at blive en decideret epidemi, slår godt nok folk ihjel. Og de vågner såmænd også igen og er bomstærke og nærmest udødelige derefter. Det, der kendetegner de smittede bedst, er dog, at deres blod nu er blåt.

Ja, uanset deres sociale og kulturelle status i Frankrig, så får de smittede individer blåt blod i årerne.

La Révolution: Sæson 1 – Netflix anmeldelse

Se La Révolution sæson 1 på Netflix nu!

Forfatteren af La Révolution er Aurélien Molas, der også skrev Netflix-filmen Get In (2019), som virkelig ikke var min kop te. Det går dog meget bedre med historien her i denne nye Netflix-serie.

Det er tre instruktører, der står bag de i alt otte afsnit. Instruktørerne er Jérémie Rozan, Edouard Salier og Julien Trousselier. Lige præcis Edouard Salier instruerede også et par afsnit af Netflix-serien Mortel.

Læs også: Vores engelske anmeldelse af den franske Netflix-serie Mortel her >

På mange måder er denne nye Netflix-produktion en ægte “slowburn” serie. Det kan jeg egentlig godt lide, men dog kun hvis jeg fra starten fatter sympati eller på anden måde finder interesse for de fleste karakterer. Det er noget, Mike Flanagan eksilerer i med sin The Haunting of Hill House og senest (næsten i højere grad) med The Haunting of Bly Manor.

Til gengæld er det ikke noget, der fungerer super godt for La Révolution. Alligevel vil jeg sige, at de fleste nok vil være godt hooked efter episode 3. Så er spørgsmålet bare, om man holder så længe.

Alle otte afsnit i sæson 1 af La Révolution kan ses på Netflix fra den 16. oktober 2020.

FAKTA

Skaber: Aurélien Molas
Medvirkende: Amir El Kacem, Marilou Aussilloux, Lionel Erdogan, Isabel Aimé Gonzalez Sola, Julien Frison, Doudou Masta, Dimitri Storoge, Amélia Lacquemant, Coline Beal, Laurent Lucas, Gaia Weiss, Chiara Tantimonaco, Nina Tantimonaco, Pierre Andrau, Philippine Martinot, Jérémie Covillault

Plot

I en nytænkning af den franske revolution opdager opfinderen af guillotinen en sygdom, der får aristokraterne til at slå almindelige mennesker ihjel.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.