UNHINGED er en psykologisk thriller med helt fantastiske action-sekvenser. Russell Crowe spiller hovedrollen som vaskeægte psykopat. Han er faktisk helt grotesk uhyggelig på den yderst realistiske måde. Læs vores fulde Unhinged anmeldelse her!

UNHINGED er en ny psykologisk thriller, der på mange måder virker utrolig realistisk. Hvis du ser true crime dokumentarer, vil det absolut ikke virke urealistisk eller overdrevet. Desuden indledes filmen med en række ægte nyhedsindslag, der omhandler præcis det, du kommer til at se i filmen undervejs.

Dét er faktisk filmens styrke; Du kan ikke påstå, at dette er urealistisk, for det sker hele tiden. Ikke mindst i USA, hvor folk både har store biler og skydevåben, der gerne bruges, når temperamentet løber over.

Og ja, der er lidt faldgrubber undervejs, hvor man bliver irriteret på offeret. Det hører dog til en film af denne art og sikrer en konstant fremdrift af plottet. Til gengæld er der også mange positive overraskelser. Læs resten af vores Unhinged anmeldelse herunder.

Russell Crowe er uhyggeligt god!

Der er ingen tvivl om, at Unhinged er Russell Crowes film. Dermed ikke sagt, at andre ikke gør det godt, men det er hans karakter, der skaber alt balladen. Han spiller nemlig hovedrollen som vaskeægte psykopat, der er grotesk uhyggelig, fordi det er så realistisk.

Og ja, det skader ikke, at Russell Crowe jo faktisk er kendt (eller berygtet) for at have et slemt temperament. Der må være en del personlig erfaring, der kan trækkes på lige i dette tilfælde. Desuden er den tidligere muskuløse Gladiator skuespiller blevet en utrolig “velvoksen” herre. Det er noget, der virker ekstra skræmmende i Unhinged, da han på alle måder er stor og voldsom!

Han uddeler knytnæveslag, solide spark og kyler rundt med mennesker, der er mindre end ham selv. Det virker ikke urealistisk eller boostes af vilde lydeffekter. Det er bare rå brutalitet. Og der er ingen, der bare rejser sig op og kæmper videre mod denne mand. Her ser man den ægte effekt af at få en knytnæve i smasken af én, der virkelig ønsker at gøre skade!

Unhinged (2020) anmeldelse

Solide skuespillerpræstationer

Russell Crowe er som sagt fantastisk i hovedrollen som skurken (præcis som Michael Douglas var det i filmen Falling Down, der havde et lignende tema), men resten af castet er også virkelig godt. Den kvindelige hovedrolle, der bliver jagtet filmen igennem, spilles af Caren Pistorius, som du måske vil genkende fra filmen Cargo. Hun gør det vanvittigt godt og kæmper på en oprigtig måde, der giver mening i den vanvittige situation.

Hendes søn spilles af Gabriel Bateman, der helt sikkert er et velkendt ansigt hos genrefans. Det er nemlig ham, der var med i den nye Chucky-film Child’s Play fra 2019 plus i gyserfilmen Lights Out (2016). Også Jimmi Simpson (Westworld) har en vigtig birolle, der nok skal gøre indtryk.

Helt generelt er noget af det uhyggelige i Unhinged, at alle generelt forsøger at hjælpe og gøre det rigtige. Det er bare svært, når du er oppe imod en psykopat, der er ligeglad med livet.

Jeg dytter ikke foreløbig!

Som traileren for Unhinged afslører, bliver Russell Crowes karakter sur over, at en kvinde dytter hårdt af ham, da han ikke kører, når der bliver grønt. Faktisk er det lidt mere kompliceret end som så, da filmen starter med at vise os, hvor i livet denne karakter befinder sig lige nu og her.

Alligevel er det helt sikkert, at der ikke skal dyttes i nogen bil, jeg befinder mig i, foreløbig. Der findes et væld af vaskeægte “true crime” sager, hvor folk går helt grassat, fordi nogen dytter af dem. Det er det, der kaldes “road rage”, og det er også udbredt herhjemme. Forskellen på herhjemme og USA er dog, som tidligere omtalt, størrelsen på deres biler, og det faktum at mange har våben.

Alt fra størrelsen på bilen til de andre voldsomheder, der udspiller sig, gør det hele så ekstremt. Det lyder altid grimt, men jeg kommer ikke uden om at fortælle, at Unhinged har nogle fantastiske dødsscener. Det er ofte overraskende eller chokerende i måden, de udspiller sig på. Præcis som i den virkelige verden, hvor det sjældent er elegant og planlagt, men nærmere bare voldsomt og pludseligt.

Unhinged (2020) anmeldelse

Se Unhinged i biffen!

Derrick Borte er instruktør på Unhinged, og han har helt sikkert formået at fange den voldsomhed og realisme, der er nødvendig for, at historien fungerer. Det er en intens psykologisk thriller, der absolut smager af horror flere gange undervejs. Derrick Bortes første film udkom tilbage i 2009 og var komedien The Joneses. Lige præcis ved gys og komedie er timingen altafgørende, og dét kan han!

Manuskriptet er skrevet af Carl Ellsworth, som tidligere har skrevet på gyser remakes som Disturbia (2007) og The Last House on the Left (2009). Han har dog også skrevet originalfilm som Wes Cravens Red Eye (2005) og står til at skulle skrive den kommende Gremlins 3. Med erfaring fra både komedie, horror og en film med fuld fart på som Unhinged, så tyder det rigtig godt!

Unhinged er en af de første film, der får premiere i de danske biografer før resten af verden. En anden er zombiefilmen Peninsula (opfølger til Train to Busan), så det er guf for genrefans. Og ja, det kan bestemt anbefales at se Unhinged i biografen. Især fordi der er nogle vilde biljagter undervejs, der ikke ligefrem bliver bedre af at udspille sig på en mindre skærm.

Du kan roligt se Unhinged i biffen. Bare vær klar på, at der er lidt af de klassiske irritationsmomenter (som dog opvejes af meget andet), og at du næppe ser på andre bilister helt på samme måde bagefter!

Unhinged har premiere i de danske biografer fra torsdag den 30. juli 2020.

Biografpremiere: 30. juli 2020
Instruktør: Derrick Borte
Medvirkende: Russell Crowe, Jimmi Simpson, Gabriel Bateman, Caren Pistorius, Anne Leighton, Lucy Faust

Rachel (Caren Pistorius) er kommet for sent ud ad døren på vejtil arbejde. I et lyskryds kommer hun op at skændes med en fremmed mand (Russell Crow), der føler sig magtesløs og overset af systemet. Snart befinder Rachel – og alle hun elsker – sig i en situation hvor én mand har besluttet sig for at sætte et sidste præg på den verden som han foragter ved at lære hende en række dødbringende lektioner. Det følgende er et farligt spil mellem kat og mus, der viser én mands reaktion på et samfund der har vendt ryggen til ham.