SNOWPIERCER-serien er nu en realitet. Serien vises på Netflix herhjemme med én episode om ugen – dog frigives de to første til premieren. Den er baseret på Bong Joon-ho filmen af samme navn samt tegneserie-oplægget. Desværre er starten ret svag. Læs vores Snowpiercer sæson 1 anmeldelse her!

Snowpiercer-serien er nu endelig ved at rulle ud på Netflix. Serien har været rigtig mange år undervejs, hvor der har været skiftet “showrunner” undervejs. Mere om det senere. I første omgang skal du nok bare vide, at ja, den ligner umiddelbart Bong Joon-ho filmversionen ret meget indledningsvis. Dog kun på overfladen, da indholdet hurtigt ændrer karakter.

Og ikke på nogen god måde, desværre!

Det er også meget tydeligt, at dette ikke er en Netflix-produktion, hvilket er ekstremt ærgerligt. Det havde virkelig klædt en serie som Snowpiercer at have en solid tv-produktion. Eventuelt HBO, Hulu eller Amazon Prime Video, hvis ikke Netflix. I stedet er det en TNT-produktion, og serien udkommer da også ugentligt på TNT-kanalen i USA, mens Netflix har de internationale rettigheder.

Læs mere i vores Snowpiercer sæson 1 anmeldelse herunder.

Fra dyster sci-fi til krimi-drama

Jeg elskede faktisk den dystre sci-fi verden i filmversionen af Bong Joon-ho (Parasite). Og Snowpiercer-serien starter da også virkelig godt med en animeret indledning, der lige sætter scenen og forklarer os, hvordan de sidste 3.000 mennesker i verden er endt på dette ene tog. Skiftet til “live” historiefortælling fungerer også rigtig godt, men meget hurtigt derefter ryger historien af sporet.

Det bliver simpelthen en form for mord-mysterie, der minder mere om de 117 detektiv-dramaserier, der allerede findes, end den innovative verden, du nok umiddelbart ville forvente dig af Snowpiercer-serien.

Det virker på alle måder grotesk, at vi smides ud i et krimiplot, før vi overhovedet har lært karaktererne rigtig at kende. Og helt ærligt, hvor troværdigt er det lige, at den eneste, der kan hjælpe med at løse mordsagen, er en tidligere betjent, som befinder sig bagerst i toget. Og med bagerst, mener jeg samtidig også den absolutte underklasse, der lever af “proteinbarer”, der mest af alt ligner den sky, der ligger på dyrlægens natmad.

Til gengæld synes jeg, det er ret fedt (og meget passende), at den primære karakter nu spilles af en sort mand. Det var Chris Evans, der spillede en lignende rolle i filmen, men der er ingen grund til, at det partout skal være det igen.

Castet i Snowpiercer-serien

Selvom jeg synes, det er innovativt med en sort mand i hovedrollen, så er jeg ikke vild med Daveed Diggs (Velvet Buzzsaw) i denne rolle. Jeg kan faktisk slet ikke lide ham i rollen som Andre Layton, der ellers skal være den store helt og “leder af rebellerne”. Jeg holder simpelthen ikke med ham og synes generelt, han er skide-irriterende.

Jeg har set Daveed Diggs været helt fin i andre ting, men her fungerer han slet ikke for mig. Og det hjælper ikke, at der tilsyneladende er gået ged i kostume-afdelingen, hvor der skiftes mellem forskellige parykker. Nogle gange har han tynde og glinsende dreads og andre gange nogle tykkere og mere realistiske. En lille ting, men den ødelægger illusionen om, at han lever det hårde liv bagerst i toget!

Til gengæld er Jennifer Connelly (Alita: Battle Angel) skøn i rollen som Melanie Cavill. Hun er ansvarlig for PR (og nærmest alt andet) på Snowpiercer. Derfor er hun også togets “stemme”, da hun altid giver beskeder til passagererne over højtalerne. Det er helt klart hende, der kommer til at skulle bære denne serie på sine skuldre, hvis det skal give mening i længden.

Andre nøgleroller spilles af skuespillere som Sheila Vand (A Girl Walks Home Alone at Night), Mickey Sumner (Low Winter Sun) og Happy Anderson (Mindhunter). Derudover kommer du til at se Amanda Brugel (The Handmaid’s Tale, Becky), Lena Hall, Sarah Strange (Legends of Tomorrow) og Kerry O’Malley (Annabelle 2: Skabelsen).

Der kommer også mange flere velkendte ansiger med ombord på toget undervejs.

Snowpiercer serie Netflix anmeldelse

Bare sluk for hjernen!

Hvis du skal kunne nyde Snowpiercer på Netflix, så kræver det altså, at du er i stand til at slukke for hjernen. Der er rigtig meget, der er decideret ulogisk. Og ja, jeg er helt med på, at toget i stor stil er et symbol på klasse-inddelingen i dette samfund. Men hele konceptet er immervæk stadig også bundet op på, at det rent fysisk er et rigtigt tog i en sci-fi serie om menneskehedens overlevelse på toget.

Her er det dog, at den slet ikke holder!

Det ene øjeblik har toget en hel natklub med eget særligt baglokale, og det næste øjeblik er det ikke meget bredere end et normalt tog. Det giver absolut ingen mening. Til gengæld er det smart, at vi ser en form for internt transportsystem i “kælderen” på toget. Selve Snowpiercer toget består trods alt af 1.001 vogne. Og ja, man kan have flere etager, men det kan altså ikke blive bredere.

I øvrigt giver selve længden heller ikke mening, da 1.001 vogne betyder, at toget må være mindst ti kilometer langt. Dét skal du dog heller ikke tænke videre over, da mange af de ansatte lader til at gå fra de forreste vogne til de bagerste et par gange om dagen. Og de er altså ikke nede i den skumle “kældertransport”, når de bevæger sig rundt.

Som absolut minimum må den slags påtales eller forklares. Det er sci-fi, så det er bare en enkelt replik, der forklarer, at de kan “beame” sig rundt i toget, eller hvad ved jeg. Men nej, den slags er vi ikke ude i, og så holder det slet ikke.

Snowpiercer serie Netflix anmeldelse

Sæson 2 af Snowpiercer er undervejs

Snowpiercer sæson 2 bliver en realitet, da den blev godkendt allerede inden, første afsnit rullede over skærmen i USA den 17. maj 2020. Det giver mig alligevel lidt håb, da den svære start måske især skyldes, at der blev skiftet meget ud i både instruktører og manuskriptforfattere, så sæson 1 er skudt ad flere omgange.

Umiddelbart er jeg ikke positivt stemt efter de første fem (ud af 10) afsnit i sæson 1 af Snowpiercer. Måske især fordi jeg faktisk var ret glad for Bong Joon-hos filmversion, der endda var produceret af Park Chan-wook (Oldboy). Begge er da også med som producerer på denne serie, så hvis vi kan komme videre fra krimi-drama stilen, er der bestemt håb for en bedre sæson 2 af Snowpiercer.

I øvrigt har TNT også lavet gode serier, der efterfølgende er blevet vist på Netflix internationalt. Det gælder blandt andet serien The Alienist. For mig er det helt store problem især selve stilen. Musikken er eksempelvis så kluntet, og hvis du er i tvivl om, hvordan du skal føle omkring begivenhederne på skærmen, så skal baggrundsmusikken nok presse det ned over hovedet på dig.

Det er ren sæbeopera-stil med den tunge baggrundsmusik. Derfor var jeg også oprigtigt chokeret, da jeg så, at det er Bear McCreary, der står som komponist på denne serie. Han er en af mine absolutte yndlingskomponister, når det kommer til film- og seriemusik. Det er eksempelvis Bear McCreary, der har lavet originalmusikken til The Walking DeadBattlestar Galactica og Black Sails.

Se Snowpiercer på Netflix!

Den endelige showrunner på Snowpiercer-serien blev Graeme Manson, hvilket virkelig var gode nyheder for mig. Graeme Manson var nemlig skaber på serien Orphan Blackog han var medforfatter på den ikoniske sci-fi horrorfilm Cube (1997).

Med erfaring fra både tv-serier og dyster sci-fi tænkte jeg, at vi var i gode hænder. Dog omtaler jeg ham som den “endelige showrunner”, da serien længe var i Josh Friedmans hænder, og de to tilsyneladende har haft ret forskellige syn på, hvordan historien skal fortælles. Josh Friedman har tidligere skabt Terminator: The Sarah Connor Chronicles serien, hvilket også er god erfaring til denne serie.

Måske de lidt for mange “kokke” er skyld i, at serien startet ret mudret. Jeg tror derfor stadig på, at det kan blive bedre, men derfor kan jeg alligevel ikke sige, at jeg indtil videre nyder at se serien. Det gør jeg ikke!

Første episode af Snowpiercer (pilot-afsnittet) samt de to sidste episoder i sæson 1 er instrueret af James Hawes. Han har tidligere arbejdet på skønne genre-serier som Black MirrorThe Alienist og Penny Dreadful. Derudover har også Helen Shaver instrueret to episoder i sæson 1, og hun har blandt andet erfaring fra serierne Westworld, Orphan Black og Person of Interest.

Med så mange fantastiske personer ombord på dette sci-fi serie-tog (både foran og bag kameraet), så skal det simpelthen blive bedre end, hvad første halvdel af sæson 1 har kunnet præstere. Herfra krydser vi fingre for en solid sidste halvdel og en markant stærkere sæson 2 i 2021.

Snowpiercer sæson 1 har premiere med de to første afsnit på Netflix den 25. maj, 2020. Derefter udkommer ét afsnit om ugen, og sæson 1 består af i alt 10 episoder.

Skaber: Graeme Manson
Medvirkende: Jennifer Connelly, Daveed Diggs, Mickey Sumner, Sheila Vand, Alison Wright, Iddo Goldberg, Lena Hall, Karin Konoval, Sam Otto, Emma Oliver, Katie McGuinness, Jonathan Walker, Dylan Schmid, Sean Bean

I denne futuristiske thriller-serie er verden blevet en frosset ødemark, og de overlevende mennesker bor i et gigantisk tog, der kører rundt om kloden.