GODZILLA VS. KONG er nyeste monsterfilm i Kaiju-universet. Her kæmper diverse gigantvæsener om at blive den ubestridte hersker på vores planet. Det er en vanvittig flot film – denne gang endda med en helt fin historie. Læs vores Godzilla vs. Kong filmanmeldelse her!

GODZILLA VS. KONG er nyeste monsterfilm om kæmpevæsener, der går i nærkamp med hinanden i diverse storbyer. Dette er altså nyeste film i Kaiju-universet, der tæller film om Godzilla, King Kong og Kaiju-væsener fra det ydre rum – dem mødte vi i Pacific Rim-filmene og faktisk også i Godzilla: King of the Monsters. Det var i øvrigt den forrige film i netop denne aktuelle filmserie.

Vores anmeldelse af Godzilla: King of the Monsters her >

Når det gælder denne nyeste film, så lander vi på samme antal stjerner som forrige film, men denne nyeste er faktisk markant bedre. Godzilla: King of the Monsters fik fire små stjerner, der især blev givet til den flotte visuelle side. Godzilla vs. Kong får fire solide stjerner for den fortsat flotte visuelle stil og til den meget bedre historie. Der er ikke meget at krumme tæer over i denne omgang.

Læs videre på vores Godzilla vs. Kong filmanmeldelse herunder.

Både nye karakterer og et par gengangere

Da Godzilla vs. Kong er en direkte fortsættelse til Godzilla II: King of the Monsters, ser vi et par velkendte karakterer i denne film. Det gælder især Madison (Millie Bobby Brown fra Stranger Things) og hendes far, Mark (Kyle Chandler). Nå ja, og så kender vi naturligvis de to titelkarakter King Kong og Godzilla, der nu skal kæmpe mod hinanden for at blive alfa.

Det lyder lidt åndssvagt, fordi jorden jo ret beset burde være stor nok til dem begge. Men der er heldigvis meget mere til denne historie, hvor de to giganter, der både hjælper og (allerhelst) undgår mennesker, møder nye udfordringer. Kunne det smage lidt af Pacific Rim? Ja, det kunne det godt, men ikke som vi så det i Godzilla II, og så ikke flere teasers herfra.

Af nye ansigter møder vi Ilene Andrews, der spilles dejligt afdæmpet af Rebecca Hall (The Gift), og hendes datter Jia (Kaylee Hottle, der er helt blændende). Der er såmænd også et skandinavisk islæt i form af Alexander Skarsgård, som vi senest så spille Randall Flagg i Stephen King-serien Opgøret.

Jeg var især også begejstret for de humoristiske indslag, der var mindre forceret i denne omgang. Det kommer især fra den skønne Brian Tyree Henry (Child’s Play) og Julian Dennison (Deadpool 2).

Godzilla vs. Kong (2021) anmeldelse

Monsterfilm skal ses i biografen… hvis du kan finde den!

Godzilla vs. Kong er naturligvis en film, der er helt oplagt at få set på det store lærred. Den har da også premiere her 6. maj 2021 i forbindelse med genåbningen af biograferne…. men. Ja, der er et kæmpestort “men”, der nærmest er på niveau med monstrene i denne film: Du finder kun Godzilla vs. Kong på programmet i meget få biografer.

Der foregår lige nu en battle mellem giganter på filmmarkedet. Distributører, biografer og streamingtjenester ligger nærmest i en kold krig, da nogle filmselskaber vil forkorte perioden, fra en film vises i biografen, til den kan ses via streaming i hjemmebiografen.

Derfor takker mange biografer nej til denne film. Den er simpelthen fanget i en intern magtkamp i branchen.

Det betyder, at du kan se filmen i få (meget få!) udvalgte biografer. Du kan dog bl.a. vælge at se den i Drive-In Bio, og dét kan måske noget. Nu fik filmen dog premiere i de amerikanske biografer (og på HBO Max) den 31. marts 2021, så vi er allerede på bagkant her i Danmark.

Godzilla vs. Kong (2021) anmeldelse

Se Godzilla vs. Kong i biografen!

Det er Adam Wingard, der har instrueret Godzilla vs. Kong, og det er altså et monster af en film, han har begået her. Tidligere har Adam Wingard især lavet de lidt mindre gyserfilm som A Horrible Way to Die (2010) og You’re Next (2011). Senest er det blevet noget større med Blair Witchrebooten fra 2016 og Netflix-filmen Death Note (2017).

Jeg var meget skuffet over hans Blair Witch-film, der på ingen måder lever op til de originale produktioner, han tidligere har lavet. Med Godzilla vs. Kong synes jeg dog, han er tilbage på rette spor.

Manuskriptet er skrevet af Eric Pearson og Max Borenstein, der begge har lækre produktioner på CV’et. Eric Pearson var bl.a. med til at skrive Thor: Ragnarok-manuskriptet samt den kommende Black Widow. Denne monsterfilm er hans, indtil videre, eneste manuskript udenfor Marvel-universet. Max Borenstein skrev manuskriptet til Godzilla (2014) og Kong: Skull Island.

Godzilla vs. Kong har (begrænset) dansk biografpremiere den 6. maj 2021. Derefter udkommer Godzilla vs. Kong umiddelbart i hjemmebiografen en lille måned efter denne biografpremiere.

Biografpremiere: 6. maj 2021
Instruktør:
Adam Wingard
Medvirkende: Millie Bobby Brown, Alexander Skarsgård, Rebecca Hall, Kyle Chandler m.fl.

Legender støder sammen i ”Godzilla Vs. Kong”, da de to mytiske modstandere mødes i en episk kamp for jordens skæbne. Kong og hans beskyttere tager på en farlig rejse for at finde hans sande hjem og med ham er Jia, en ung, forældreløs pige, som han har knyttet et unikt og stærkt bånd til. De befinder sig pludselig i vejen for en rasende Godzilla, der skaber kaos og ødelæggelse på tværs af jorden. Det episke sammenstød mellem de to titaner – fremprovokeret af ukendte kræfter – er kun begyndelsen på mysteriet, der ligger begravet dybt inde i jordens indre.