MISSING er den åndelige efterfølger til SEARCHING. Eller altså, i samme franchise, så det hele udspilles stadig på skærmen via forskellige enheder. Læs vores fulde Missing-filmanmeldelse, og se den i hjemmebiografen nu!

MISSING er en ny thriller i samme stil som den fantastiske SEARCHING, som jeg dog syntes var bedre. Officielt er de to film også i samme franchise, ligesom hele fremgangsmåden er identisk. Det er sådan set fint nok, men historien er mindre stærk her. Stadig seværdig, men svagere.

Rollelisten er lige så god i denne, men det er historien, der føles mere forceret og mindre elegant. Med andre ord kunne jeg gætte ethvert større plottwist lang tid før, det blev afsløret.

Læs videre på vores Missing-filmanmeldelse herunder. Filmen kan nu ses digitalt i Danmark.

Stadig et stærkt koncept

Selvom jeg helt sikkert foretrækker den første film, Searching, over denne åndelige efterfølger, så er der klart noget at komme efter. Min præference er nok især fordi, Searching kom først, føltes som noget nyt og var grundlæggende stærkere. Konceptet er stadig godt, men udførelsen er bare ikke så solid her.

Konceptet er igen, at en person forsvinder, og vores hovedperson skal prøve at finde personen. Som seere oplever vi udelukkende dette udspille sig via skærmen – altså, den skærm som hovedpersonen kigger på. Primært sociale medier, overvågningskamera, Facetime, Google Maps, mv.

Udfordringen var bare, at jeg gættede alle de store plot-twist, og derfor nærmest blev irriteret over, at det tog så lang tid for karaktererne at nå frem til samme konklusion. Mest fordi mange spor praktisk talt bliver smidt i dit ansigt flere gange.

Det eneste, der manglede, var en egentlig pil eller nogen, der tegnede en rød cirkel omkring den detalje, der ville komme i spil som et “plot-twist”. Musikken, der akkompagnerede disse plottwists, er også virkelig overdreven.

“NU sker det… er du klar?!” nærmest skreg musikken. Og ja, jeg var altid mere end klar. Faktisk var jeg videre til de næste plot-twist, som jeg så igen kunne sidde og vente på.

Måske er den heftige musik fordi, filmskabere antager, at folk kun halvt ser med, mens de er på deres mobiltelefoner. Derfor skal der saftsuseme ikke være nogen tvivl om, når der sker noget stort. Eller også er det for at sikre, at den rigtige følelsesmæssige dybde skabes.

Uanset hvad, så er jeg ikke fan.

Missing (2023) – Anmeldelse | Thriller

Jeg nød til gengæld skuespillerne

Heldigvis kom min ærgrelse over historien (eller selve historiefortællingen) ikke så meget i vejen, at jeg ikke kunne nyde rollebesætningen i Missing.

Ligesom John Cho havde den helt afgørende hovedrolle i Searching, spiller Storm Reid (The Invisible Man, The Last of Us) den absolutte hovedrolle i Missing. Hun gør et godt stykke arbejde med at være en næsten stereotyp teenager, der gerne vil være voksen, men ikke helt er der med hensyn til uafhængighed og ansvar.

Hendes karakter, June, er også helt ude af stand til at være opmærksom. Hendes mor nævner noget en million gange, og det ryger bare ikke ind på lystavlen. Desuden skimmer hun så meget i hendes efterforskning, at hun går glip af afgørende spor.

Selvsamme spor som vi seere til gengæld fanger. Og ja, det er selvfølgelig til ære for os, seere, at kameraet fokuserer på disse detaljer. I overdreven grad endda.

Jeg har dog ingen klager, hvad angår Storm Reid. Hun leverer præcis, hvad manuskriptet beder hende om. Hendes mor portrætteres af den vidunderlige Nia Long. Andre nøglekarakterer, som jeg ikke kan afsløre for meget om her for at undgå spoilere, er også portrætteret af kendte ansigter.

Det gælder bl.a. Amy Landecker (The Handmaid’s Tale), Ken Leung (Old), Megan Suri (Poker Face) og Joaquim de Almeida (Warrior Nun).

Se Missing i hjemmebiografen nu!

Instruktørerne af Missing er Nicholas D. Johnson og Will Merrick. De arbejdede begge som klippere på Searching, men dette er faktisk en instruktørdebut for Nicholas D. Johnson og en spillefilm-instruktørdebut for Will Merrick.

Manuskriptet til Missing kommer også fra Will Merrick og Nicholas D. Johnson. Naturligvis gives der også en “story by”-kredit til manuskriptforfatterne af Searching (Sev Ohanian og Aneesh Chaganty). Sidstnævnte var også direktør for Searching.

Selvom jeg er mindre begejstret for udførelsen af denne film sammenlignet med Searching, elsker jeg stadig kernekonceptet. Derfor håber jeg, at vi får flere film i denne franchise. Eller antologi, om man vil.

I dette Missing-univers eksisterer Searching-historien også, hvilket er en skøn lille detalje.

Missing kan købes digitalt fra 10. maj 2023 og lejes fra 24. maj 2023.

FAKTA

Biografpremiere: 23. februar 2023
VOD-premiere: 10. maj 2023 (køb) | 24. maj 2023 (leje)
Genre: Thriller
Instruktør: Nicholas D. Johnson, Will Merrick
Medvirkende: Storm Reid, Nia Long, Ken Leung, Joaquim de Almeida, Thomas Barbusca, Amy Landecker, Daniel Henney

Plot

Da hendes mor forsvinder, mens hun er på ferie i Colombia med sin nye kæreste, hindres Junes søgen efter svar af internationalt bureaukrati. June sidder tusindvis af kilometer væk i Los Angeles og bruger kreativt al den nyeste teknologi lige ved hånden til at forsøge at finde hende, før det er for sent. Men i takt med at hun graver dybere, rejser hendes digitale sløvhed flere spørgsmål end svar – og da June afslører hemmeligheder om sin mor, opdager hun, at hun aldrig rigtig kendte hende overhovedet.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.