LOVE & DEATH på HBO Max er en ny miniserie baseret på en true crime-sag. Faktisk er det nøjagtig den samme sag, der er dækket i serien CANDY på Disney+. Men har vi brug for endnu en serie? Og nej, det har vi virkelig ikke. Læs vores anmeldelse af Love & Death-serien her!

LOVE & DEATH er en ny HBO Max-serie, men historien vil virke velkendt. For det første er den baseret på en sand forbrydelse, som du måske har hørt om. For det andet udkom en serie om den samme sag på Disney+ for ca. et halvt år siden.

LÆS OGSÅ

Vores anmeldelse af Disney-serien Candy, der havde Jessica Biel i titelrollen >

Dog har denne nye version et par umiddelbare fordele. Den har en stjernebesætning ledet af den fantastiske Elizabeth Olsen, og David E. Kelley er skaberen. Det gør det dog bare endnu sværere at forstå, hvorfor denne version føles mindre relevant end Disney+ produktionen. Faktisk er denne nye fuldstændig overflødig!

Læs videre på vores anmeldelse af Love & Death-serien nedenfor. Du finder de første tre afsnit på HBO Max den 27. april 2023.

Vi har virkelig ikke brug for denne serie

Straks jeg hørte om Love & Death, der dækkede den samme sag som Disney+ miniserien CANDY, kunne jeg ikke lade være med at tænke, at det føltes ret overflødigt. Mildest talt! Så læste jeg om rollebesætningen og skaberen og tænkte; Nå ja, måske vil den rent faktisk bringe noget nyt til bordet.

Og det gør den. Men ikke på nogen god måde!

Selv plottet lyder som noget, der skal skabe hype på en åbenlys måde. Men faktisk er den sande forbrydelse rigeligt i sig selv. Der er intet behov for ekstra “lir” i beskrivelsen.

Dette den sande historie om Candy og Pat Montgomery samt Betty og Allan Gore. Selve forbrydelsen består i, at Betty dør brutalt ved Candys hånd. Om det var mord eller selvforsvar, er det helt store spørgsmål.

Men nej, ifølge plottet for Love & Death handler den om “to par, der er faste kirkegængere og nyder deres tilværelse i en lille by i Texas, indtil en affære får nogen til at gribe en økse”. Og ja, det er også rigtigt, men det er bare sådan en tarvelig og oversimplificeret måde at beskrive de tragiske hændelser på.

Love & Death – Anmeldelse | HBO Max True Crime-miniserie

Hvad fanden sker der for karakterskildringerne i Love & Death?

På alt for mange måder føles Love & Death som en “ugens film” eller en “Hollywood make-over” af en true crime-sag. I stedet for at vise Candy Montgomery med sin tidstypiske permanent og enorme briller (som Jessica Biel i Candy), får vi en meget glorificeret version i Love & Death.

Når dette er sagt, opfordrer jeg virkelig folk til at erkende, at disse skildringsbeslutninger ikke træffes af skuespilleren, men af dem bag kameraet. Elizabeth Olsen er altid fantastisk, men at få hende til at portrættere Candy Montgomery på denne måde føles bare som en Hollywood-glansbillede-behandling.

Faktisk er Lily Rabe (en anden skuespiller jeg elsker) også alt for pæn som Betty Gore. Kvinden, der dør en meget brutal død ved Candy Montgomerys hånd. I Candy blev hun portrætteret af Melanie Lynskey. Hvis du googler de rigtige Candy og Betty, vil du se, at Disney+ udgaverne i Candy er meget mere tro mod deres faktiske udseende.

VIL DU HAVE MERE MED MELANIE LYNSKEY?

Selvfølgelig vil du det, så se også Stephen King-serien CASTLE ROCK på HBO Max >

Og så, i et klassisk Hollywood-træk, der burde være uddødt for årtier siden, bliver Alan Gore portrætteret af Jesse Plemons. Han kommer dog til at spille karakteren tættere på, hvad vi så i Candy. En charmerende mand, som ikke nødvendigvis er en fotomodel, men klart har noget charmerende over sig.

Jeg synes, Jesse Plemons er en fantastisk skuespiller, og han kunne have fungeret godt i begge serier. Det samme kunne Patrick Fugit som Candys mand Pat Montgomery. Men altså, at kvinderne skal ligne smukke versioner af de rigtige mennesker, de portrætterer, mens mændene skal være tættere på de virkelige versioner?!

Det er bare den kedelige Hollywood-gloficering. Sjovt nok af den art, der skal tiltale mænd, men lur mig om ikke denne serie klart vil tiltrække flest kvindelige seere. Det gør David E. Kelley-serier typisk, så det her giver bare ingen mening.

Du kan se Love & Death på HBO Max

Love & Death er skrevet af David E. Kelley, som tidligere har lavet mange succesrige serier. Fra Under overfladen og Ally McBeal til Big Little Lies. De fleste afsnit er instrueret af Lesli Linka Glatter. Hun har tidligere instrueret et væld af serier – fra Mad Men og True Blood til The Walking Dead. Og instruktionen er virkelig ikke problemet her.

Historien og det glansbillede-skær, der er trukket ned over de to primære kvindelige roller, er til gengæld. Og den del af produktionen bør David E. Kelley kunne påvirke. At Nicole Kidman er ombord som producer, må skyldes hendes succesfulde David E. Kelley-samarbejde på serier som Big Little Lies og The Undoing.

Denne nye serie er langt fra den intense og intelligente historiefortælling. Meget langt fra!

For god ordens skyld ville jeg absolut vælge at se Candy, selvom Love & Death var udkommet først. Simpelthen fordi historiefortællingen er bedre, og karaktererne er portrætteret mere realistisk visuelt. Jeg aner ganske enkelt ikke, hvorfor nogen mente, at Love & Death var en nødvendig tilføjelse.

HBO Max-serien Love & Death er en miniserie på syv afsnit. Tre afsnit udgives på premieredagen, og derefter kommer der ét ugentligt afsnit. Det sidste afsnit frigives således den 25. maj 2023.

Du kan se de første 3 afsnit af Love & Death på HBO Max fra den 27. april 2023.

FAKTA

Instruktør: Lesli Linka Glatter
Manuskript: David E. Kelley
Medvirkende: Elizabeth Olsen, Jesse Plemons, Lily Rabe, Patrick Fugit, Krysten Ritter, Tom Pelphrey,  Keir Gilchrist, Elizabeth Marvel

Plot

LOVE & DEATH fortæller den sande historie om Candy og Pat Montgomery og Betty og Allan Gore. De to kirkeglade ægtepar fra Texas nyder det lykkelige landsbyliv, indtil en hemmelig affære får en af dem til at samle en økse op…

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.