STRANGER THINGS Sæson 4 Bind 1 kommer nu på Netflix. En alt for lang ventetid er dermed endelig overstået, og vi kan komme tilbage til Netflix 80’er universet. Denne gang endda med meget mere gys! Historien fortsætter et halvt år efter sæson 3. Læs vores Stranger Things sæson 4 (bind 1) anmeldelse her!

STRANGER THINGS Sæson 4 Bind 1 er nu på Netflix. Historien fortsætter et halvt års tid efter sæson 3, og det er derfor godt at have plottet fra forrige sæson gravet frem. Eller rettere, der er faktisk referencer til en del mere end kun sæson 3, så det kan være en god idé at se et recap af sæson 1-3, der er skabt af skuespillerne bag serien og lagt ud på YouTube.

Se eventuelt recap i bunden af vores side her >

Her i bind 1 får vi 7 ud af de i alt 9 afsnit i sæson 4, og spilletiden for hvert afsnit er mellem 62 og 98 minutter. Mange afsnit er altså i spillefilmlængde. Det er måske ikke noget, alle vil være vilde med, og de fleste afsnit kunne da også være kortere. Er du – som jeg er – vild med 80’er nostalgien og har ikke noget imod at bruge lidt ekstra tid på karaktererne, kan du godt glæde dig.

Læs videre på vores spoilerfri Stranger Things sæson 4 (bind 1) anmeldelse herunder. Vi har set alle syv afsnit til anmeldelsen.

Nu er Stranger Things en regulær gyser!

Nu har Stranger Things altid været en nostalgisk 80’er serie med sci-fi helt i front sammen med eventyr og fantasy. Der har dog også altid været godt med gys i serien takket være den alternative verden “The Upside Down”. Her har været liv på spil i samtlige sæsoner, ligesom der normalt er nogen, der må lade livet i kampen mod denne underverden.

Vores Stranger Things sæson 3 anmeldelse her >

Allerede i slutningen af afsnit 1 her i Stranger Things sæson 4 (bind 1) er det dog tydeligt, at vi er et nøk nærmere ægte gys. Det er en meget voldsom omgang og vil derfor ikke være noget, de yngste kan tåle at se alene. Sæson 1 var trods alt noget, de fleste kunne være med på (såfremt de normalt er til sci-fi), men i denne sæson lægges der ret hårdt ud.

For gyserfans er det naturligvis ren guf.

Der er endda en helt ekstraordinær lækkerbisken til gyserfans, da selveste Robert Englund er med. Vi møder ham i en scene, der er som taget direkte ud af Ondskabens Øjne (hvor Clarice første gang skal møde Hannibal Lecter). Afsnittet direkte efter dette byder oven i købet på en reference til det dengang relativt nye gyserikon, Freddy Krueger.

Sæson 4 udspiller sig i foråret 1986, og Nightmare on Elm Street udkom i november 1984 – i USA altså.

Stranger Things: Sæson 4 Bind 1 – Anmeldelse | Netflix

Vi er ikke længere (kun) i Hawkins

Mens vi i tidligere sæsoner primært har været i den lille by Hawkins, så er karakterne nu splittet godt op. Joyce (Winona Ryder), Jonathan (Charlie Heaton) og Will (Noah Schnapp) bor nu i Californien sammen med nyligt adopterede Eleven (Millie Bobby Brown). I slutningen af sæson 3 pakkede de deres habengut og forlod Hawkins i Indiana. Nu bor de i stedet i en mindre by i Californien, der er som taget ud af E.T.

Ja ja, vi bliver naturligvis ved 80’er referencerne, og dem er der (som altid!) til overflod af her i Stranger Things sæson 4. Det har altid været noget af det, jeg har knuselsket ved denne serie, så det kommer jeg altså ikke til pludselig at brokke mig over.

Det er dog ikke specielt hyggeligt i Lenora Hills, Californien, hvor kun Jonathan har fået sig en ny ven. Måske ikke den bedste indflydelse, men dog en ven med hjertet på rette sted. Eleven derimod kæmper ret voldsomt og bliver mobbet på brutal vis. Det er hjerteskærende allerede i første afsnit. Og da mere af hendes baggrundshistorie senere kommer frem, bliver det kun endnu værre.

Nå ja, og så er der jo også Hopper (David Harbour), der er i et fængsel bag jerntæppet. Sæson 3 sluttede med den store afsløring omkring hans overlevelse. Han ofrede sig selv for at redde alle andre, men formåede altså at overleve. Kun for at blive fanget og ført til Sovjetunionen, hvor han nu fremstår i en markant tyndere udgave. Du skal nok få hele hans overlevelseshistorie i sæson 4!

Vennerne i Hawkins

Tilbage i Hawkins er det heller ikke helt nemt, da nørderne nu er startet i High School. Så er spørgsmålet, om man holder fast i sin kærlighed for Dungeons and Dragons, eller om man vil finde en ny rolle. Mike (Finn Wolfhard) og Dustin (Gaten Matarazzo) er blevet del af skolens Dungeons and Dragons gruppe. Den ledes af den noget ældre (hvilket også påtales) Dungeon-master Eddie (Joseph Quinn).

Lucas (Caleb McLaughlin) derimod vil hellere være en af de populære drenge og fokuserer på basketball. Han viser sig ikke fra sin bedste side (rent venskabsmæssigt) i de første par afsnit, men det bliver bedre. Max (Sadie Sink) kæmper med voldsomme skyldfølelser over at hendes bror, Billy, ofrede sig i slutningen af sæson 3.

Nancy (Natalia Dyer) arbejder nu på den lokale skoleavis, mens Robin (Maya Hawke) er faldet for en af pigerne i skolen, mens hun stadig er dybt inde i skabet. Robin arbejder desuden stadig sammen med hendes bedste ven, Steve (Joe Keery). De arbejder sammen i den lokale videobiks – oh yes, mere 80’er nostalgi – hvor de taler om deres (på vidt forskellige måder) ulykkelige romancer.

Som en god reminder (og modvægt til alt den skønne 80’er hygge) kommer vi også omkring den såkaldte “Satanic Panic“. I midt-80’erne kørte den for fuld smadder i USA, hvor nærmest alt der lugtede lidt af magi eller rock, var noget fanden havde skabt. Derfor går det ret stærkt med at kaste skylden på Eddie (og resten af Dungeons and Dragons gruppen), da der igen er nogen, der dør på voldsom vis.

Og vi taler virkelig brutale dødsfald.

Kommer der en Stranger Things sæson 5?

Ja, der kommer også en sæson 5 af Stranger Things. En lille uge før premieren på sæson 4 (bind 1) blev det offentliggjort, at sæson 5 af Stranger Things bliver den sidste sæson.

Nu mangler vi lige at se de to sidste afsnit af den aktuelle fjerde sæson (Bind 2), men jeg er helt klart frisk på mere. Også selvom dette ikke var en ubetinget stærk sæson. Afsnittene kunne have haft kortere spilletid. Reelt kunne der bare have været flere afsnit i stedet.

Forhåbentlig skal vi ikke vente flere år på den sidste sæson 5 af Stranger Things. Så skal det da kun være for at lave en decideret It fortælling, hvor alle teenagerne i stedet er blevet voksne.

Se Stranger Things sæson 4, bind 1, på Netflix!

Som altid er det Duffer brødrene, der styrer slagets gang i Stranger Things. De har også selv skrevet og instrueret de første to afsnit samt det syvende her i bind 1. Derudover er Shawn Levy (The Adam Project) også fortsat inde over som instruktør og står bag afsnit 3 og 4. Nimród Antal (Predators, Servant) står for instruktionen af afsnit 5 og 6.

Effekterne er i vanlig Stranger Things stil lavet lækkert og med sans for den særlige stil, der er skabt til dette Netflix-univers. Det mest utrolige er nok, at karaktererne har udviklet sig så meget på bare seks måneder. Det er jo trods alt det, der skal forestille at være tidsspringet mellem sidste afsnit af sæson 3 og første afsnit af sæson 4.

Nu vokser teenagere ret vildt, men derfor er det alligevel tydeligt, at der er gået en del mere end kun seks måneder. De søde små børn fra sæson 1, der efterhånden var blevet mini-teenagere i sæson 3, er nu blevet ranglede (meget høje) teenagere med dybere stemmer. Her tænker jeg primært på drengene, mens Eleven og Max ikke er sprunget helt lige så meget i vejret. Og heller ikke har udviklet basstemmer!

Du kan se alle syv afsnit i bind 1 af Stranger Things sæson 4 på Netflix fra den 27. maj 2022. De to sidste afsnit (bind 2) kommer den 1. juli 2022.

Der er gået seks måneder siden Slaget ved Starcourt, der bragte både rædsel og ødelæggelse til Hawkins. Vores gruppe af venner kæmper nu med eftervirkningerne og er for første gang adskilt – og det at skulle navigere i den kompleksitet, der følger med high school, har ikke gjort tingene nemmere. Som alting er allermest sårbart, dukker en ny og rædselsvækkende overnaturlig trussel op – og med den følger et gruopvækkende mysterium, der, såfremt det bliver løst, potentielt kan gøre en ende på rædslerne fra The Upside Down.